Title The Ainu People: History and Culture

  • Hokkaido
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Villages/Towns Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
Akan-Mashu National Park

アイヌ民族とその歴史


アイヌ民族


アイヌの人々は、日本の北方に住む先住民です。アイヌ語では、「アイヌ」とは人間を意味します。アイヌ文化の起源についてはほとんど知られていません。釧路川沿いで発掘された、続縄文時代(300 BC - 600 AD)の土器が、アイヌの人々の祖先の形跡を示していますが、アイヌについて記述しているのは、最も初期の書物でも、1300年代中期のものと言われています。蝦夷(現在の北海道)で、狩人、植物採集民、漁師として暮らし、自分たちが暮らす土地についての高度な知識を持っていました。アイヌの人々は、サハリンや千島列島、また東北の最北端までの広い範囲に先住していました。文化の中心は、自然との調和的共存を重視する精神性でした。


アイヌ文化


アイヌ民族は、日本とは違った、自分達だけの言語、信仰、伝統を持っていました。 文字はありませんでしたが、世代から世代へと、口承で知識を伝えていきました。アイヌ語は、北海道中のたくさんの地名に残されていますが、それらは、地形や周りの自然を説明するものが多く、自然環境と密接なつながりを持っていたことは明らかです。世界には、自分たちが住む世界と神々の世界という、2つの別の世界があると信じていました。自分たちが住む世界のすべての生き物や、人間が作った道具や自然災害などは、何らかの方法で、人を助けたり、害を及ぼしたりするために神々の世界からやって来たと考えていました。このうち人間の生活に欠かせないものや人間の力が及ばないものを神として敬いました。神に感謝をささげ、平和の継続を祈るため、カムイノミという儀式をよく行いました。ヒグマは、食糧となる肉や、体を暖める毛皮を人間に与える役割を果たすために人間の世界に来た神の化身として崇められていました。ヒグマの魂は、イオマンテと呼ばれる儀式で神々の世界へ送り返されました。このような行事では、アイヌの人々は美しい手縫いの衣装を身につけました。衣類に刺しゅうされた模様には、様々な意味が込められています。袖口や裾の模様は悪霊を追い払うための意匠であると言われています。特別な儀式の間、アイヌの人々は伝統的な舞を踊り、歌を歌いました。有名な踊りには、鶴の羽を表わして、上着を持ち上げる鶴の舞や、女性が長い髪をリズミカルに前後に振る、女性の黒髪の踊りなどがあります。


アイヌ人の生活様式


アイヌの人々は、アイヌ語でコタンと呼ばれる集落に住んでいました。アイヌの集落は、食べ物や飲み水が手に入りやすいように、主に、川、湖、海のそばにありました。集落では、木や、笹、葦などのような自然のものを使い、ブドウの蔓で縛るなどしてチセという家を建てていました。4面の屋根は雪が滑り落ちるように斜めになっており、屋根の穴を通って、炉の煙を外へ出すようになっていました。チセの近くには、食糧を保管する高床式の倉庫がありました。夏にサクラマス、秋には鮭を捕って調理し、乾燥させ、厳しい冬に備えて保管しました。狩猟採集民として、野草、動物の肉、魚介類を食べていました。一般的な食事は、鮭や野菜など、色々な材料を煮た汁物でした。一年を通して、集落に住む者は皆、定められた役目がありました。一般的に、春には、男性はシカやクマのような大型動物を狩りました。夏と秋は漁の季節でした。そして冬には、ウサギやクロテンのような小型動物を捕まえました。その間、女性と子供は植物や動物の皮を使って生地を作ったり、食糧にする野菜を摘んだりしました。数百種類の食べられる植物を知っており、必要以上に摘むことは決してしませんでした。アイヌの人々は、このように収穫した動物の毛皮や鳥の羽などを、近隣諸国との交易で、ガラス玉、絹織物、金属製品のようなものと交換していました。


現代のアイヌの人々


伝統的な生活様式を送っているアイヌはもういませんが、現在のアイヌの人々は自分の文化遺産に誇りを持ち、歴史や文化が忘れ去られることがないよう、多くの取り組みが行われています。アイヌ政策推進会議や、アイヌ民族文化祭やアイヌ語弁論大会のような年間行事は日本国内だけでなく、世界中でアイヌの伝統を推進する役に立っています。2009年には、伝統的なアイヌの古式舞踊がユネスコ無形文化遺産に登録されました。阿寒摩周国立公園では、アイヌ文化拠点施設として、屈斜路コタンアイヌ民俗資料館、阿寒湖アイヌコタンやウレシパチセ(白糠町)等のアイヌ専門施設の他、中標津町郷土館、標茶町博物館の一部でアイヌ文化を紹介しております。

また、白糠町や美幌町では、それぞれ「ししゃも祭り(安全操業・豊漁祈願)」、美幌峠祭りの祈願祭りにてアイヌ伝統儀式が行われるなど、現在でもその伝承儀式は各地で見ることが可能です。


The Ainu People: History and Culture


The Ainu People


The Ainu are the indigenous people of northern Japan. In the Ainu language, “Ainu” means “human.” Little is known about the beginnings of Ainu culture. The earliest documented mention of the Ainu is thought to date from the mid-1300s. They inhabited Ezo (present-day Hokkaido) as hunters, gatherers, and fishermen, and has a deep understanding of the land in which they lived. The Ainu originally occupied a vast area that included Sakhalin and the Kuril Islands, as well as the northern tip of the Tohoku region. At the core of their culture was a spirituality that placed great importance on coexisting harmoniously with nature.


Ainu Culture


The Ainu people have their own language, belief system, and traditions, separate from those of other Japanese. Traditionally, there was no written language, with knowledge being passed orally from generation to generation. The Ainu language’s influence can be seen in the names of numerous sites across Hokkaido. Many of these place names refer to geographical features or characteristics of the surrounding area, showing how closely Ainu are connected to the natural world around them. They hold the belief that there are two separate worlds: the one in which they live and the spirit world. All living things in the human world, as well as man-made tools and even natural disasters, are thought to be spirits that have come from the spirit world to either aid or harm them in some way. These spirits are revered as being either indispensable to human life or as forces beyond their control. Rituals called kamui-nomi are performed to give thanks to the spirits and pray for continued peace. Brown bears are worshipped as reincarnated gods that have come from the spirit world to deliver meat for food and fur for warmth. A ritual called iomante sends off these bear spirits to the spirit world. At such events, Ainu wear embroidered garments whose patterns all have meaning. For example, the patterns on cuffs and hems are believed to ward off evil spirits. During special ceremonies, Ainu perform traditional dances and songs. Popular dances include the Crane Dance, when dancers lift their coats up behind them symbolizing the wings of a crane, and the Dance of the Ainu Girl’s Black Hair, when women rhythmically swing their long hair back and forth.


Ainu Lifestyle


The Ainu traditionally lived in villages, called kotan in the Ainu language. These settlements were mainly located by rivers, lakes, and the sea, to give them easy access to food and drinking water. In these villages, the Ainu built houses called chise that were made of natural materials such as trees, bamboo grass, or reeds, tied together with plants such as grape vines. The four-sided roofs were slanted down to allow snow to slide off, and vents at the top enabled smoke from the hearth to escape. A separate raised structure for food storage was close to the chise. The Ainu caught Sakuramasu, a type of trout in the summer, while salmon was the primary catch in the autumn. These fish would be cooked, dried, and stored in preparation for the harsh winters. As hunters and gatherers, the Ainu ate wild plants, animal meat, and seafood. Soup was a common meal, cooked with a variety of ingredients such as salmon and vegetables. Everyone in the village had designated duties which changed with the seasons. Typically, the men would hunt for large animals such as deer and bears in spring, and summer and autumn were fishing seasons. In winter, they would catch small animals such as rabbits and sable. Meanwhile, the women and children would make fabric using plants and the hides of animals, and pick vegetables for meals. They knew hundreds of species of edible plants and never harvested more than was necessary. The Ainu traded harvested goods such as animal fur and bird feathers with people from neighboring countries in exchange for materials such as glass beads, silk fabric, and metal products.


The Ainu Today


The Ainu no longer completely follow the traditional way of life, but they are proud of their heritage and much is being done to ensure that their history and culture are not forgotten. The Council for Ainu Policy Promotion, and annual events such as the Ainu Cultural Festival and the Ainu Language Speech Contest, have helped to promote Ainu traditions not only within Japan but around the world. In 2009, the Ainu ancient ceremonial dance was entered into the UNESCO Intangible Cultural Heritage List. In Akan-Mashu National Park, visitors can learn about Ainu culture at locations like the Kussharo Kotan Ainu Folklore Museum, Akanko Ainu Kotan, Ureshipachise’s Ainu cultural facility in Shiranuka, the Nakashibetsu Municipal Folk Museum, and the Shibecha Local Museum. Ainu traditions are also celebrated in ceremonies across the region. In the town of Shiranuka, for example, the Shishamo Festival is held to pray for safety and a good catch of fish, and in Bihoro, visitors can witness the Bihoro Pass Festival, another prayer celebration.



Search