Title Hamarikyu Asahi Hall (About Acoustics)

  • Tokyo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
TOKYO ART & LIVE CITY Concept Executive Committee
Associated Address:
5-3-2 Tsukiji, Chuo-ku , Tokyo to

浜離宮朝日ホールは、米国音響学会が1996年に発表した通りアコースティックの響きが世界で最も美しいホールのひとつとされています。ホールの建設にあたり朝日新聞は、銀座に最高のホールを建てようといくつものコンサートホールを訪問しました。古典的なシューボックスのデザイン設計は観客のニーズに最良な形で答えるために適しており、良質な音を確実に表現できるものとして選ばれました。


アメリカの音響学専門家レオ・ベラネックは日本で独立した音響コンサルタントとして働いた当時、1990年代に浜離宮朝日ホールを訪問しました。彼は、音楽ホールを建てる時に音響の質に注意を払うことがどれだけ大事かを主張しており、朝日新聞社はそれを実に優秀に成し遂げていると述べています。


浜離宮朝日ホールは使用する素材や面積の寸法だけでなく、ステージの奥行きまで考慮されています。例えばバルコニーの下の壁は襞状の表面をもつ大理石状の素材で覆われており、それ以外の壁と天井は石膏ボードと木材のいずれかでできています。大理石状の壁にある垂直の襞は、高周波数のサウンドを全体の響きに溶け込ませるためのものです。演奏者もステージの音響とサウンドはホール全体で質的に安定していると述べています。そのため観客はどこに座っていても美しい音を味わうことができるということです。


Hamarikyu Asahi Hall is considered one of the world’s best acoustic halls, as recognized by the Acoustical Society of America in 1996. The Asahi Shimbun visited several concert halls before its construction in order to build the best hall in Ginza. The classical shoebox shape was chosen as the final design, because this particular style was found to best correspond to the needs of the audience and also to ensure good acoustics.


Leo Beranek (1914–2016), a renowned American acoustics expert, visited the Hamarikyu Asahi Hall in the 1990s, while working as an independent acoustical consultant in Japan. Beranek emphasized how important it was to pay attention to the acoustic sound quality when building a music hall, and Asahi Shimbun achieved this vision of excellence.  


The materials used, the measurements of the area, and the stage depth were all taken into consideration for the construction of the hall. For instance, the walls below the balcony are covered by a marble-like material with a corrugated surface, while the rest of the walls and ceilings are composed of either gypsum board or wood. The vertical corrugations of the marble-like wall were added to balance the high-frequency sound waves and reflect them back into the reverberant sound field. Performers have also expressed how stage acoustics and sound are uniform in quality throughout the hall. As a result, the audience can experience beautiful sound quality wherever they sit.


Search