Title Kasagidera Temple

  • Kyoto
Topic(s):
Nature/Ecology Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
Kyoto-Minamiyamashiro

笠置寺

(巨石の山)

木津川の南、人里離れた標高288mの笠置山の頂上に笠置寺はあります。寺院は、山道と巨石を包む自然の地形の中に、その巨石が神聖なものと考えられていた2000年ほど前に、起源を持つとされています。現在、笠置寺は、高さ16mの巨石「磨崖仏」(岩石の表面に刻まれた仏様)でとても有名です。本尊は、独特で仏像ではなく、岩石に刻まれた弥勒菩薩です。弥勒菩薩は、未来のこの世界に現れ、釈迦がこの世界からいなくなった後、悟りを開き多くの人々を救済する菩薩であるとされています。笠置寺はその地形により、長い間僧侶の身体的精神的な修行の場とされていました。現在では、訪問客もその山道や修行の道を歩くことができます。


歴史


笠置寺は、2000年以上の歴史を持ちます。有桶式石剣(紀元前300年から紀元250年くらいの日本の石器時代である弥生時代に使われていた剣)の一部がこの地域で発見されたことにより、笠置寺の起源がわかります。初めて寺院が立てられ、人が住み着いたのは1300年ほど前になります。この時、東大寺(奈良の有名な寺院)開山で別当であった良弁とその弟子の実忠によって、様々な仏像が岩石の表面に刻まれました。そして笠置寺は、僧侶の厳しい修行の場として多くの信仰を集めました。


1052年、日本で「末法」思想が盛んになってきました。その結果、笠置寺は多くの信者を得ました。末法思想によると、仏教の教えが忘れ去られ、世の中が苦しみの中へ堕ちていく時が来るとされています。このため多くの信者はこの時、笠置寺の大磨崖仏(岩石の表面に刻まれた仏様)を天神彫刻の仏として信仰しました。


また1191年には、学僧として名が高かった貞慶(1155-1213)が笠置寺に住していました。勉学を励むために笠置寺に来たと考えられていますが、貞慶は、その間寺院の再建や弥勒信仰の会を創始するなどとても盛んに活動していました。その活動により笠置寺は、宗教の山として全盛を極めました。


1331年、幕府(封建的な武家政権)を倒す計画に失敗した後、天皇は笠置寺に逃げて来ました。一ヶ月にも及ぶ攻防の末、笠置山は、全山焼亡してしまいました。このため笠置寺も崩壊してしまいました。以後、少々の復興をみましたが、江戸時代(1603-1868)荒廃しました。そして、1868年、無住の寺となりました。1876年、丈英和尚によって復興が始められ、20年後ついに現在の笠置寺となりました。


宝物と芸術品


笠置寺は、高さ16mの巨石「磨崖仏」(岩石の表面に刻まれた仏様)でよく知られています。寺院のメインとなる磨崖仏は時間の経過で表面の仏様が削られてしまっていますが、その他のものの中には、くっきりと残っているものもあります。笠置寺には、「十一面観音立像」をはじめ、巻物やその他の遺物を含め、20を超える重要文化財が保管されています。

Kasagidera Temple


South of the Kizu River, in a secluded mountain area atop the 288 m–high peak of Mount Kasagi, is Kasagidera Temple. The temple is surrounded by a rugged terrain of mountain paths and giant boulders and traces its origins back over 2,000 years to when the boulders themselves were considered sacred. Today, the temple is best known for its enormous 16 m–tall Magaibutsu (Buddhist figures carved into boulders). The principal deity of this temple is unique in that it is not a statue enshrined in the main hall, but one of the Magaibutsu carvings, namely the Maitreya (Miroku Bosatsu). Miroku Bosatsu is a bodhisattva who will arrive on earth sometime in the future to achieve complete enlightenment and save humanity. Due to its unforgiving terrain, Kasagidera Temple has long been a physical and spiritual training ground for Buddhist monks. Visitors today can walk on these same paths and training routes.


History


Kasagidera Temple’s roots can be traced back over two thousand years ago. A fragment of a Yuhi-style stone sword (a type of sword used in the Yayoi period, approx. 300 BCE to 300 CE) was discovered in the area, hinting at the ancient origins of the temple. Temple structures and residences in this area were first established about thirteen hundred years ago. Around that time, Roben, the high priest and founder of nearby Todaiji in Nara, and his disciple Jitchu carved various consecrated Buddhist statues into the rock faces here. Kasagidera Temple then garnered a reputation as an intensive spiritual training ground for monks.


By 1052, the pessimistic Mappo ideology had gained popularity in Japan, bringing many devotees to Kasagidera Temple. According to this Buddhist theory, there will come a time when the teachings of the Buddha are forgotten, and the world will deteriorate into universal suffering. Many followers of Buddhism at the time turned to Kasagidera’s Buddhas that were carved into rock as a symbol of the Buddha’s lasting presence.


There was also a period in 1191 when the famous Buddhist scholar monk Jokei (1155–1213) resided at Kasagidera Temple. It is thought that he came to Kasagidera Temple to concentrate on his studies, but Jokei was very active while he resided at the temple, leading a movement to rebuild temples and foster reverence for Maitreya (Miroku Bosatsu). His efforts aided Kasagidera Temple in growing to the height of its prosperity as a mountaintop religious center.


In 1331, the emperor at the time fled to Kasagidera Temple after a failed plot to reclaim power by overthrowing the shogunate (feudal military government). A month-long battle ensued in which, eventually, all of Mount Kasagi was set ablaze. Kasagidera Temple was also consumed in this inferno. The temple recovered somewhat in the following centuries, but by the Edo period (1603–1868) it had fallen into ruin, and by 1868 was completely deserted. A priest named Joei began recovery efforts in 1876, and after twenty years, the temple was at last restored to its current state.


Treasures and Artifacts


Today, the temple is best known for its enormous 16 m Magaibutsu (Buddhist figures carved into boulders). The temple’s main Magaibutsu has eroded over time, but others remain in sharp relief. There is also a reliquary with over twenty Important Cultural Properties, including an Eleven-Headed Kannon statue, scrolls, and other historical artifacts.

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