Title About the Nyonin Michi (Women’s Pilgrimage Route)

  • Wakayama
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Activities
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
koyasantagengokaisetsuseibisuishinkyogikai
Associated Address:
Koyasan, Koya-cho Ito-gun , Wakayama

タイトル:女人道(女性の巡礼路)について


女人道とは?

女人道は且つて女性巡礼者が高野山を一周するために使ったルートであり、盆地を取り囲む山々の中を通る16kmのコースです。高野山には真言宗の寺院百数寺があります。また、壇上伽藍や奥之院の聖域、空海としても知られる弘法大師(774-835)の霊廟もあります。弘法大師は、日本人の仏教僧で、中国から密教を伝え、高野山の基礎を築きました。女人道は、歴史的には高野山へのアクセスと高野山を周回するために使用されていた多くの歴史的な道と繋がっています。今日では、高野山の歴史をもっと身近に体験したいと望む観光者は、高野三山巡りや女人堂巡り、不動坂コースなどのコースを歩くことができます。


女性の巡礼路と女人堂の歴史

女人道は江戸時代(1603–1867)に多く使われるようになりました。江戸時代には、女人道は高野山への参道として、また、この聖なる山のあちこちにある町や村を結び、旅や輸送の道としての重要な役割を担っていました。7つの正式な「入口」である高野七口が参詣道の様々な場所にあり、高野山への入口として機能していました。小さな建物がこれらの入口に、さらに女人道の中にあるもう一か所に建てられ、女人堂と呼ばれていました。女人堂は集会所であり休憩所で、宿泊所でもありました。しかし、女人堂の多くは、数人が並んで眠るのがやっとというスペースしかありませんでした。今では、こうした女人堂で残っているのは一か所だけです。不動坂口女人堂が修復されており、高野山駅から最初の停留所の隣にあります。しかし、その他の女人堂のあった場所には案内板があります。案内板には、女人堂や女人道、高野山の自然の歴史についてここにしかない情報が記されています。


女人道や女人堂の正確な場所は、生態系の変化やこうした道を使う人々の必要に応じて何度か変更がありましたが、女人道の入口や女人道は、明治時代(1868-1912)になるまで永らく、高野山に近づくための起点となっていました。女人道には、高野山を通る舗装道路になっている部分もありますが、多くの部分はもともとの特徴を保ちながら、森の中を歩ける山道となっています。


極めて重要な宗教の道、輸送の道

女人道は老若男女問わず使われていました。物流のための道であると同時に聖なる旅の道でもありました。その道が女人道(女性の道)と呼ばれた理由は、宗教的な制約によって、明治時代になるまで女性が高野山の聖域に入ることは禁じられていたためです。明治時代以前は、この道は女性が聖なる谷に最も近くまで近付ける道でした。多くの女性たちが聖なる山を登り、女人道を歩きました。それは高野山を参拝するためであり、高野山で暮らし学ぶ親族を「訪ねる」ためでもありました。女性たちは盆地に降り立つことはできませんでしたが、彼女たちは巡礼道を歩くことによって、寺院の鐘の音を聞き、女人道の沿道にある見晴らしのよい場所から高野山の建物を見下ろすことによって、「訪れる」ことができました。


高野山の美しさと歴史を体験する

歴史的な眺望は、一部高野山の松や杉の保護林が覆い隠しているものもありますが、女人道では今でも高野山の寺院の眺めを見ることができ、転軸山、楊柳山、摩尼山という三つの山の頂からは多くのものを眺めることができます。これらの三つの山は「高野三山」とも呼ばれ、その聖なる頂は、弘法大師が奥之院で永遠の瞑想を続ける間、大師を警護しているのだと信じられています。ハイキングをする人たちは、1日の間に何度か寺院の鐘の音を聞くことができ、女人道の山道に咲く花や生い茂る葉は、季節を問わず、美しいものです。


保護林や重要な史跡の間を歩いて風景を楽しむほかに、女人道では、日本の巡礼者たちや、旅人たち、僧侶たちが何世紀もの間歩いてきたその足跡を辿るという他では得られない経験ができます。


TITLE: About the Nyonin Michi (Women’s Pilgrimage Route)


What Is the Nyonin Michi (Women’s Pilgrimage Route)?

The Women’s Pilgrimage Route, or Nyonin Michi, is the route female pilgrims once used to circumnavigate Koyasan, which follows a 16-km course through the mountains encircling the sacred plateau. Koyasan is home to over a hundred Shingon Buddhist temples, as well as the Danjo Garan Sacred Temple Complex, Okunoin cemetery, and the mausoleum (Gobyo) of Kobo Daishi (also known as Kukai, 774–835), the Japanese priest who brought Shingon esoteric Buddhism to Japan from China and founded Koyasan. The Nyonin Michi connects a number of historical routes once used to access and circumnavigate the Koyasan plateau. Today, visitors can walk a number of these routes, including the Nyonindo Halls Course, the Koya Sanzan Course, and the Fudozaka Course, to experience the history of Koyasan more closely.


The History of the Nyonin Michi and the Nyonindo Halls

The Nyonin Michi routes came into heavy use during the Edo period (1603–1867), when these mountain paths functioned primarily as pilgrimage routes and access points for Koyasan. These routes also served as important transportation routes, connecting towns and villages on all sides of the sacred mountain. Seven official “gates” (guchi) along the Nyonin Michi functioned as entrances to Koyasan at various places along the trail. Small buildings, known as nyonindo halls or women’s halls, were constructed at each of these locations, as well as at one additional location along the pilgrimage route. The nyonindo halls were meeting and resting points, as well as lodgings, although most of the halls were barely large enough for several people to sleep in side by side. Today, only one of these halls remains: the restored Fudozaka Guchi Nyonindo Hall, which is adjacent to the first bus stop after Koyasan Station. However, markers at the locations where the other nyonindo halls once stood contain unique information about the halls, the Nyonin Michi, and the natural history of Koyasan.


The precise locations of the gates and women’s halls occasionally shifted in response to ecological changes and the needs of the people who used the routes. However, the seven gates and the Nyonin Michi remained the primary access points for Koyasan until after the start of the Meiji period (1868–1912). While portions of the route now follow the paved roads through Koyasan, many parts retain their original character as forested walking trails.


A Vital Religious and Transport Route

The Nyonin Michi was used by men and women of all ages, both for religious pilgrimages and for the transportation of goods. The route is called the Nyonin Michi (lit., Women’s Road) because religious restrictions prohibited women from entering the sacred precincts of Koyasan until the Meiji period. Before that time, this route was the closest approach that women could make to the sacred plateau. Many women climbed the holy mountain and walked the Nyonin Michi, both to worship and to get as close as possible to relatives living and studying at Koyasan. While the women could not descend to the plateau itself, they could “visit” by walking the pilgrimage route, listening to the temple bells, and looking down on the buildings of Koyasan from viewpoints along the Nyonin Michi.


Experience the Beauty and History of Koyasan

While some of the historical views are now obscured by Koyasan’s protected pines and cedars, visitors to Nyonin Michi can still observe Koyasan’s temples and numerous views of the sacred peaks of Mt. Tenjiku, Mt. Yoryu, and Mt. Mani. Also known as the “Koyasan Sanzan,” or Three Mountains of Koyasan, these sacred peaks are believed to stand guard over Kobo Daishi as he continues his eternal meditation at Okunoin. Hikers can hear the temple bells at various times throughout the day, and the flowers and foliage of the Nyonin Michi’s mountain trails are unique and beautiful in every season.


In addition to offering walks through protected forests and important historical sites, the Nyonin Michi gives visitors a rare opportunity to follow in the footsteps of centuries of Japanese pilgrims, travelers, and priests.


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