Title Studying Sericulture at Takayama-sha

  • Gunma
Topic(s):
Activities Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Fujioka City
Associated Address:
237 Takayama, Fujioka-shi , Gumma

高山社で養蚕を学ぶ

高山長五郎(1830~1886年)は、1860年代後期、自身が考案した蚕の飼育法を教授し始め、1884年には正式に、高山社養蚕学校を設立した。彼はその後、町田菊次郎(1850~1917年)に学校を渡した。そして1887年、長五郎死没の翌年に、菊次郎は会社と伝習所を、高山村から藤岡町内へ移転した。

高山社養蚕学校の教育は、2つの異なるコースから成り立っていた。1つ目の本科は3年制のプログラムで、年間を通じて開講される授業の中で理論と実技を教授した。本科プログラムの学生たちは、藤岡にある学校に住み、授業料を支払うように要求された。本科プログラムでは、養蚕のほか、科学、数学、日本語などの学科科目も教えられた。第3学年の1月から3月まで、学生は蚕の成長と絹生産の理論について学び、その後、最終試験を受けた。

もう一つのプログラムは、2~3年制の特別プログラム、別科で、4月から7月(春の蚕研修)と7月から9月(夏と秋の蚕研修)に開講された。別科プログラムは、授業料の代わりに、プログラム修了後、学生が学校に稼ぎの一部を支払うことになっていた。別科の学生のほとんどは、藤岡本校ではなく分校で教育を受けていた。1927年に閉校されるまで、藤岡の本学校には、台湾や朝鮮などの大日本帝国領から学生がやって来た。


分校

別科の学生は、分教場(分校)に通った。入学後、学生はグループ分けされ、グループ毎に蚕を飼育するよう義務付けられた。それぞれのグループには、蚕を生育する部屋があてがわれた。学生は、消費される桑の葉の量や産出される繭の数などのデータを注意深く記録した。高山社の職員が学生の仕事をチェックし、蚕の生育工程を監督した。トップクラスの成績を残した卒業生は、免許制の養蚕の指導者になるための試験を受けることができた。

別科プログラム出身の教師は、高山社の養蚕方法を指導するため、大日本帝国領の至る所に派遣されたり、分校の運営を担当したりすることとなった。分校の大部分は群馬県内に作られた。高山社の絶頂期には、群馬、埼玉、千葉、茨城の4県に116の分校があり、それに加えて、大日本帝国領の様々な地域に22の分校が位置していた。


女性と絹

日本では、4世紀に養蚕が導入されて以来、蚕を飼育したり絹を紡いだりするのは女性の仕事であった。しかし、高山社の本科プログラムに参加できるのは、女子部が1906年に作られるまで、男性のみに限定されていた。その後、女性も男性と同じ資格を取得して本科プログラムを卒業できるようになった。

一方、別科プログラムでは、ごく初めの時期から女性を受け入れていた。1867年に徳川幕府が倒れた後、多くの旧侍の家族は、生き残りをかけて絹の生産に取り掛かった。蚕の飼育に必要な技能を学ばせようと、息子や娘を高山社のような学校に通わせた。実技を重視した無料の分校は、授業料を支払う余裕の無い家族にとって最適であった。


Studying Sericulture at Takayama-sha

Takayama Chōgorō (1830–1886) started teaching his method for raising silkworms in the late 1860s and formally founded the Takayama-sha Sericulture School in 1884. He then passed the school to Machida Kikujirō (1850–1917), and in 1887, the year after Chōgorō’s death, Kikujirō moved the company and the education program out of the village of Takayama and into the town of Fujioka.

Education at the Takayama-sha Sericulture School consisted of two distinct courses. One was the honka, a three-year program teaching theory and practical skills through hands-on practice in classes conducted throughout the year. Students in the honka program were required to live at the school in Fujioka and pay tuition. The honka program included academic subjects such as science, math, and Japanese in addition to sericulture. From January to March of their third year, students learned about theories of silkworm growth and silk production, then took their final exams.

The other program was the bekka, a two- to three-year special program, taught from April to July (the spring silkworm workshop) and July to September (the summer and autumn silkworm workshop). Instead of tuition fees, bekka students would pay the school a percentage of their earnings after completing the program. Most bekka students were taught at branch schools rather than the main school in Fujioka. By the time the school closed in 1927, students had come to study at the head school in Fujioka from all over the Japanese Empire, including Taiwan and Korea.


The Branch Schools

Bekka students attended bunkyōjō, or branch schools. After entering a school, they were separated into groups, with each group responsible for raising its own silkworms. Each group had its own silkworm-rearing room, and the students fastidiously recorded data such as the amount of mulberry leaves consumed and the number of cocoons produced. Takayama-sha staff checked on the students’ work and supervised the silk-rearing process. The most successful graduates were able to take an exam to become licensed sericulture teachers.

Teachers from the program would be sent throughout the Japanese Empire to teach the Takayama-sha style of sericulture, or they would be assigned to run a branch school. Most of the branch schools were built in Gunma Prefecture; at Takayama-sha’s peak there were 116 branch schools in Gunma, Saitama, Chiba, and Ibaraki prefectures and 22 other branch schools located throughout the Japanese Empire.


Women and Silk

Women have been involved in raising silkworms and spinning silk in Japan since the introduction of sericulture to the country in the fourth century CE. Even so, only men could attend the honka program at Takayama-sha until the Women’s Department was created in 1906. After that, women could graduate from the honka program with the same qualifications as the men.

The bekka program, however, accepted women from the very beginning. After the end of the Tokugawa shogunate in 1867 many former samurai families turned to silk production as a way to survive. Sons and daughters were sent to schools like Takayama-sha to learn the skills necessary to raise silkworms. The free branch schools, with their focus on practical skills, were ideal for families that could not afford tuition fees.


Search