Title History of the National Museum of Western Art

  • Tokyo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ueno・shitayachikutagengokaisetsukyogikai
Associated Address:
7-7 Uenokoen, Taito-ku , Tokyo to

国立西洋美術館の歴史


国立西洋美術館は、造船王にして美術品収集家の松方幸次郎(1866年-1950年)の名にちなむ松方コレクションを収蔵、展示するために設立されました。幸次郎は華族である松方正義元首相(1835年-1924年)の子息で、米国で教育を受けました。その後、幸次郎は川崎造船所社長としてひと財産を築きました。同社は第一次世界大戦(1914年~1918年)時に日本海軍向け造船という非常にもうかる事業で利益を上げました。当時、川崎は拡張路線をとり、需要先の発注を待つのではなく、レディメイドの船舶を造ってそれを売りさばくという手法を選択しました。この戦略とそれに必要な攻めの営業活動のために1916年にロンドンを訪れた松方は、その地で美術品の収集を始めました。


実業家にして愛国者の松方は、「芸術のための芸術」にしておく気はありませんでした。それよりも、自分の財産を活用してコレクションを収集し、それを日本の芸術家や目の肥えた芸術ファンのために日本で展示することを願いました。この夢は、軍事、経済、文化などあらゆる分野で西洋に「追いつく」ための日本の取り組みという、当時の時代背景から理解することができます。松方は、西洋美術館の創設は同胞が「西洋の人々の心性を理解する」役に立つだろうと賭けたのです。


1916年から1926年にかけて、松方コレクションは美術品1万点以上に膨れ上がりました。これにはヨーロッパの油絵、彫刻、タペストリー、家具の多彩なセレクションや、19世紀後半に海外の買い手が取得して国外に流出した約8,000点の浮世絵が含まれます。美術品を日本に輸送するためのコストがきわめて高くついたため、松方は貴重な数多くのコレクションの大半をロンドンとパリに保管しましたが、いつかは美術館を創設するという夢はあきらめませんでした。


しかし、この夢は1927年についえたように見えました。その年、金融恐慌が襲い、川崎造船所の最大の債権者である十五銀行が経営破綻しました。松方は会社を救うために、美術品を含む個人資産の大半を担保に入れなければなりませんでした。松方コレクションは散逸しました。日本で保管されていた美術品は次々に売却され、ロンドンで保管されていたものは1939年の火災で失われました。フランスにとどまった約400点は第二次世界大戦を乗り切りましたが、その大戦の末期にフランス政府が「敵国人財産」として差し押さえました。


1950年代初めに日本政府とフランス政府の間で松方コレクション返還交渉が開始されました。両政府間で最終的に取引がまとまりました。フランス政府は、収蔵のための美術館を建設する約束と引き換えに、美術品の大半を日本に戻すことに同意しました。この約束は1959年の国立西洋美術館開館へとつながり、遅ればせながら松方幸次郎の夢が実現しました。


History of the National Museum of Western Art

The National Museum of Western Art was established to house and display the Matsukata Collection, named after shipbuilding magnate and art collector Matsukata Kojiro (1866–1950). Educated in the United States, Kojiro was the son of Matsukata Masayoshi (1835–1924), aristocrat and one-time prime minister. Kojiro went on to make a fortune as president of the Kawasaki Dockyard corporation, which benefited from the highly lucrative business of building ships for the Japanese navy during World War I (1914–1918). Kawasaki expanded aggressively in these years, opting to produce ready-made ships for sale instead of waiting for buyers to place orders. This strategy and the proactive sales efforts it required brought Matsukata to London in 1916, where he began to collect art.


A businessman and patriot, Matsukata was not interested in art for art’s sake. Instead, he wanted to take advantage of his wealth to compile a collection that could be displayed in Japan for the benefit of Japanese artists and connoisseurs. This ambition can be understood in the context of Japanese efforts in his time to “catch up” with the West in all spheres, including the military, economic, and cultural. Matsukata ventured that establishing a museum of Western art would help his countrymen “understand the psychology of the Western peoples.”


Between 1916 and 1926, Matsukata’s collection swelled to more than 10,000 works of art, including a diverse selection of European oil paintings, sculptures, tapestries, and furniture as well as around 8,000 ukiyo-e prints, which had been acquired by foreign buyers and taken out of the country in the latter half of the 1800s. Matsukata stored much of his vast trove in London and Paris due to the prohibitively high costs of shipping the art to Japan, but did not give up on his vision of eventually establishing a museum.


That dream, however, seemingly died in 1927, when a financial crisis toppled the Jugo Bank, Kawasaki Dockyard’s largest creditor. To save the company, Matsukata had to put up most of his personal assets, including his art, as collateral. The Matsukata Collection was dispersed: the artworks kept in Japan were sold off one after the other, while those in London were lost in a fire in 1939. The approximately 400 pieces that remained in France survived World War II, but were seized as “enemy property” by the French government before the end of the war.


In the early 1950s, negotiations were initiated between the Japanese and French governments for the return of the Matsukata Collection. The two sides eventually reached a deal, with the French agreeing to send most of the artworks to Japan in exchange for a promise that a museum be built to house them. This pledge led to the 1959 opening of the National Museum of Western Art, and the belated realization of Matsukata Kojiro’s dream.


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