Title Buildings in Ueno Park Related to Le Corbusier

  • Tokyo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ueno・shitayachikutagengokaisetsukyogikai
Associated Address:
7-7 Uenokoen, Taito-ku , Tokyo to

ル・コルビュジエに関連した上野恩賜公園内の建築物


フランス人建築家ル・コルビュジエ(本名:シャルル=エドゥアール・ジャンヌレ=グリ、1887年-1965年)が設計した世界遺産の国立西洋美術館(NMWA)は、上野恩賜公園で注目すべき唯一のモダニズム建築の実例ではありません。実際、上野駅方面から公園に向かうと、最初に目につく建物は、1961年に建設されたコンサートホールである、堂々とした造りの東京文化会館です。この建物は、フランス人ル・コルビュジエに師事し、ル・コルビュジエからNMWAの実際的な設計を委託された3人の日本人建築家の1人に当たる、前川國男(1905年-1986年)の代表作です。東京文化会館は国立西洋美術館の建物の真向いに位置し、これら2棟のコンクリート製の象徴的建築物は容易に比較できます。ル・コルビュジエがピロティと呼び、前川がいくつかの建築物に取り入れた、柱を基本とする特徴的な構造は似ていますが、東京文化会館はやや控えめなNMWAよりも大きく、装飾も凝っているように見えます。前川が設計した東京文化会館は広々としたロビーを備え、その紺色の天井には照明が点在して夜空を表し、床は秋の街路を思わせる葉状の図柄で飾られています。


東京文化会館とNMWAの間を通り抜けて、公園内をさらに奥へと向かいます。まっすぐ進んで上野動物園の入口を右に曲がると、東京都美術館(TMAM)に到着です。やはり前川が設計したこの建築物は1975年に竣工しました。外観が独特の赤茶色のレンガ造りのため、大きな建物にもかかわらず、目立ちすぎることはありません。内部では、らせん階段や抽象的な図柄の床タイルなどモダニズム独特の特徴が際立ち、地下に大きなギャラリーを配置する方式も異彩を放っています。全般的には、TMAMは東京文化会館やNMWAと比べ威圧的な感覚が少ない建物です。後年の前川が、「人体の寸法に沿った」建物を設計するというモダニズム運動の目標の実現に師より近づいたことを、おそらく示唆しています。


Buildings in Ueno Park Related to Le Corbusier


The National Museum of Western Art (NMWA), a designated World Heritage site designed by the French architect Le Corbusier (born Charles-Édouard Jeanneret-Gris; 1887–1965), is not the only notable example of Modernist architecture in Ueno Park. In fact, as you approach the park from the direction of Ueno Station, the first building you will notice is the imposing Tokyo Bunka Kaikan, a concert hall built in 1961. It is the magnum opus of Maekawa Kunio (1905–1986), who studied under Le Corbusier and was one of the three Japanese architects to whom the Frenchman delegated the hands-on design of the NMWA. Tokyo Bunka Kaikan stands directly opposite the museum building, making for easy comparison of these two concrete icons. While their column-based structures—a feature that Le Corbusier called pilotis and Maekawa incorporated in several of his buildings—are similar, the Tokyo Bunka Kaikan appears both bulkier and more ornate than the somewhat modest NMWA. Maekawa’s structure features a spacious lobby, the deep blue ceiling of which is dotted with lights to signify the night sky, while the floor is decorated with a leaf-like pattern intended to bring to mind city streets in autumn.


Passing between Tokyo Bunka Kaikan and the NMWA and heading further into the park, go straight and take a right at the entrance to Ueno Zoo to reach the Tokyo Metropolitan Art Museum (TMAM). Another Maekawa design, this edifice dates back to 1975 and has a distinctive red-brown brick exterior that makes the building appear unobtrusive despite its size. Inside, distinctively Modernist features such as spiral staircases and abstract floor-tile patterns stand out, as does the placement of large sections of the galleries underground. On the whole, the TMAM feels less imposing than both the Tokyo Bunka Kaikan and the NMWA, perhaps suggesting that Maekawa, in his later years, came closer than his teacher to achieving the Modernist movement’s goal of designing “human-sized” buildings.


Search