Title Ueno Toshogu Shrine: History

  • Tokyo
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ueno・shitayachikutagengokaisetsukyogikai
Associated Address:
9-88 Uenokoen, Taito-ku , Tokyo to

上野東照宮:歴史


上野東照宮は1603年から1867年まで日本を支配した徳川幕府を開いた徳川家康(1543–1616)を神道の神様、東照大権現(「偉大なる権現、東の光」)として祀っています。この神社は東京の北に位置する栃木県にある、家康の偉大な聖地であり埋葬地でもある日光東照宮から枝分かれした100社を超える東照宮の1社です。権現という言葉は、神道の神様として顕現した仏陀という意味で、現在では別々のものと思われているこの二つの宗教が日本ではいかに千年以上にわたって密接に繋がっていたかを思い出させます。


神道と仏教の密接な関係は、1627年の創建から1868年の政府の命による分離に至る上野東照宮の歴史の大半に流れています。上野東照宮は徳川家康の成功裡に終わった日本統一を目指す戦いにおいて家康と最も固い同盟を結んだ武将の一人である藤堂高虎(1556-1630)によって建立されました。かつて高虎自身が所有していたものの、寛永寺という広大な仏教寺院を造営するために幕府の要請によって寄進した土地に建てられました。このため上野東照宮は、現在の上野公園よりも広大な地域に及んだ寛永寺の境内に建てられることになったのです。


高虎が建立した元の建物は1651年に、それよりもはるかに凝った作りの建物に建て替えられました。家康の孫、三代将軍徳川家光(1604–1651)が上野東照宮を、本社である日光東照宮の豪奢な金と漆の社殿を反映したものにせよと命じたのです。これは、日光まで旅する余裕がない人が多かった江戸(現在の東京)の一般庶民が、しかるべき荘厳な建物で東照大権現に祈りを捧げることができるようにするためでした。今日の上野東照宮で見ることのできる、徳川幕府に忠誠を誓った大名が寄進した250基に及ぶ銅と石の燈籠等の装飾物や建造物は、この再建時に建てられたものです。


1867年の徳川幕府の終焉を招いた政変や戦争を上野東照宮は生き延びましたが、敷地は新政府によって大きく減らされました。明治天皇(1852–1912)が新たな君主となったことから明治維新と呼ばれている政権交代の後、新政府は神道と仏教を分離する決定を下しました。上野東照宮もこれに従って仏教の要素を全て取り除かねばならなくなりました。これには神社の敷地内にあった五重塔も含まれていました。宮司は、五重塔は上野東照宮のものではなく寛永寺のものだと説明して当局を説き伏せ、五重塔を破壊から守りました。それ以来、上野東照宮は不思議な力に守られているのか、第2次世界大戦中の空襲の際には爆弾が社殿の裏に落ちたにもかかわらず、爆弾は不発に終わりました。


Ueno Toshogu Shrine: History


Ueno Toshogu enshrines Tokugawa Ieyasu (1543–1616), founder of the Tokugawa shogunate that ruled Japan from 1603 to 1867, as the Shinto deity Tosho Daigongen (“Great Gongen, Light of the East”). The shrine is one of the more than 100 offshoots of Nikko Toshogu, Ieyasu’s great sanctuary and burial site in Tochigi Prefecture north of Tokyo. The word gongen means a Buddha manifested as a Shinto deity, and reminds us of how these two religions, now thought of as separate, were intimately linked in Japan for more than a thousand years.


The close connections between Shinto and Buddhism run throughout most of Ueno Toshogu’s history, from its founding in 1627 to the government-ordered separation of the two traditions in 1868. The shrine was established by Todo Takatora (1556–1630), a samurai general and one of Tokugawa Ieyasu’s closest allies in his successful campaign to unite all of Japan under one banner. It was built on land previously owned by Takatora himself but donated at the request of the shogunate for the purpose of constructing the vast Buddhist temple complex called Kan’eiji. Ueno Toshogu thus came to stand within the Kan’eiji temple grounds, which covered an area larger than all of modern-day Ueno Park.


Takatora’s original shrine building was replaced by the current, far more elaborate structure in 1651. Ieyasu’s grandson, the third shogun Tokugawa Iemitsu (1604–1651), had ordered that Ueno Toshogu be reconstructed to mirror the ostentatious gold-and-lacquer sanctuary at the main Toshogu shrine in Nikko. This was done so that the common people of Edo (present-day Tokyo), who often could not afford the trip to Nikko, would be able to say their prayers to Tosho Daigongen on appropriately impressive premises. Most of the structures and decorative elements at Ueno Toshogu today, including the 250 copper and stone lanterns donated by daimyo (feudal lords) loyal to the Tokugawa, date back to this rebuilding.


Ueno Toshogu survived the political upheaval and war that brought down the Tokugawa shogunate in 1867, but its grounds were significantly reduced by the new government. After the change in regimes, called the Meiji Restoration because Emperor Meiji (1852–1912) was installed as the new sovereign, the new government resolved to separate Shinto and Buddhism. Ueno Toshogu had to follow suit and get rid of all its Buddhist-inspired elements. These included a five-story pagoda on the shrine grounds. The head priest prevented the destruction of the pagoda by persuading officials that the tower belonged to Kan’eiji, not Ueno Toshogu. The shrine has lived something of a charmed existence ever since, escaping even the bombing during World War II, when a bomb fell right behind the main sanctuary but failed to detonate.


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