Title Ueno Toshogu Shrine: Sukibei Fence

  • Tokyo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ueno・shitayachikutagengokaisetsukyogikai
Associated Address:
9-88 Uenokoen, Taito-ku , Tokyo to

上野東照宮:透塀


上野東照宮の装飾を施した「透ける」フェンス(透塀)は、神社のメインの建物(社殿)を取り囲み、神聖な建物を俗世から分離しています。また、透塀に囲まれた区画は周囲の地面よりわずかに高くなっており、神社が外界から離れていることを強調しています。この塀は徳川家光(1604–1651)が上野東照宮を、徳川幕府を開いた徳川家康(1543–1616)を祀る本社である日光東照宮の壮麗な姿を想起させる装飾的なスタイルで立て替えた1651年に建造されました。透塀の向こうが透けて見える構造は、社殿で祈りを捧げる位の高い人々を外にいる護衛が敬意を払えるようにと採用されたもので、日光東照宮の同様の塀に倣ったものです。ただし上野東照宮の塀は装飾の点において日光のものとは異なっています。


赤、緑、金から成る塀は200を超える彫刻に飾られており、上部は陸の動植物を、下部は海の生き物を描いています。社殿とその正面の唐門を飾るのは神話に登場する生き物や縁起の良い花ですが、透塀の彫刻は魚や小鳥、蛙、蝶といった、現実的でより見慣れたものとなっています。ナマズ、鯉、亀が彫られた塀の下部はとりわけ注目に値します。これらの生物は海が近かったことを表しているからです。1600年代、上野は海が見える場所にあって、その海は江戸(現在の東京)の人々の多くに生活の糧をもたらしていました。この海との繋がりは、東京の北の山深い場所にあって海から100キロメートルほど離れている日光には見られないものです。


重要文化財に指定されているこの透塀は、その350年の歴史の中で何度も修復され、最近では2009年と2014年に修復されました。最近の修復は17世紀の手法と材料を使った忍耐強い作業であり、このことは過去にはたびたびないがしろにされましたが、現在では塀の元の姿を取り戻すことに役立ちました。


Ueno Toshogu Shrine: Sukibei Fence


The ornate "see-through" fence (sukibei) at Ueno Toshogu surrounds the shrine’s main building (shaden), separating the sacred structure from the secular world. The plot it surrounds is also slightly higher than the ground around it, emphasizing the shrine’s detachment from the outside. The fence was constructed in 1651, when Ueno Toshogu was rebuilt by shogun Tokugawa Iemitsu (1604–1651) in the decorative style meant to recall the splendor of Nikko Toshogu, the main sanctuary enshrining Tokugawa Ieyasu (1543–1616), founder of the Tokugawa shogunate. The fence, its see-through structure adopted so that guards on the outside could better protect persons of high rank engaged in prayer inside the shrine, was modeled on a similar barrier at Nikko Toshogu. The Ueno Toshogu fence, however, differs from the original in its decoration.


The red, green, and gold fence is adorned with more than 200 sculptures, featuring animals and plants of the land on the upper part and of the sea on the lower. Compared to the mythical creatures and auspicious flowers on the main shrine building and the Karamon Gate in front of it, the carvings on the fence are realistic and familiar, including fish, small birds, frogs, and butterflies. The lower part of the fence, with its catfish, carp, and turtles, is particularly noteworthy, as these subjects signify the proximity of the sea. In the 1600s, Ueno was within view of the ocean, which provided a livelihood for a large portion of the people in Edo (present-day Tokyo). This connection with the sea is absent in Nikko, which is located deep in the mountains north of Tokyo some 100 kilometers from the coast.


A designated Important Cultural Property, the sukibei fence has been restored several times during its 350-year history, most recently between 2009 and 2014. That undertaking involved painstaking restoration using seventeenth-century methods and materials, which had often been neglected in the past but now helped restore the barrier’s original appearance.


Search