Title Nine Forms of Welcoming the Dead to the Pure Land (Kuhon Raiko-zu)

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Byodoin
Associated Address:
116 Renge, Uji, Uji-shi , Kyoto

九品来迎図

鳳凰堂に入ると、壁から壁へ、天井から天井までの九品来迎図に驚かされる。阿弥陀如来に関連する場面を描いた絵は、新たに亡くなった人の霊を迎えている。これらのシーンはすべて、西方極楽浄土への深い信仰をよく示している。信仰の深さと、生きている間の行為の良さによって、九つの段階の迎え方がある。真に良き人生のために、阿弥陀如来と多くの菩薩が極楽浄土に導かれることが待ち望まれる。極楽浄土で生まれ変わったなら、悲しみや苦しみなく、そこで暮らすことができる。

頼道の極楽浄土への深い思いにより、鳳凰堂を建て、扉や壁にさまざまな死と生の再生の場面を描いた。これらの描写は、その時代の信仰を理解する上で非常に重要である。

描かれている場面のもう一つの特徴は、それらが大和絵の日本画で描かれていることである。背景には山と川、四季の描写が含まれている。このスタイルの絵画は唐王朝の絵画に触発され、平安時代後期までに完全に発展した技法である。

ここに描かれている作品は時間とともに色あせているが、1970年頃に複製が行われたため、ここへ拝観に訪れた者は作品が本来あった姿を見ることができる。


Nine Forms of Welcoming the Dead to the Pure Land (Kuhon Raiko-zu)


The kuhon raiko-zu paintings that cover the walls and ceiling of the Phoenix Hall depict Amida Buddha (Sk. Amitabha) welcoming the spirits of the newly deceased to the Pure Land (Jodo). These scenes capture a sense of deep faith in Amida and his Pure Land. The paintings depict nine forms of Amida welcoming the dead to the Pure Land, depending on the degree of faith and the meritorious acts performed by the devotee while on earth. For a truly well-lived life, a spirit could expect to be guided to the Pure Land by Amida Buddha and a host of bodhisattva attendants. A spirit that is reborn in the Pure Land dwells there free from sadness and suffering.


It was the sincere desire of the Imperial Regent Fujiwara no Yorimichi (992–1071) to reach Amida’s Pure Land that led him to build the Phoenix Hall and to have its doors and walls painted with scenes of death and re-birth. These paintings are thus of great importance in understanding belief in the Pure Land during Yorimichi’s time.


The scenes in the hall are painted in the Yamato-e style, with backgrounds that include mountains and rivers and depictions of the four seasons. This style of painting was inspired by Tang-dynasty (618–907) art works and had become a fully developed style by the late Heian period (794–1185).


Although the paintings depicted here have faded over time, reproductions were created around 1970 that allow visitors to see the paintings as they would have originally appeared.


Search