Title Fusuma Paintings

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Jisho-ji(Ginkaku-ji )

ふすま絵


堂にある襖と呼ばれる、スライド式の引き戸の多くには、15世紀の東山文化を象徴する絵画が施されていますが、これらの絵は18世紀の著名な二人の画家、与謝蕪村(1716~1784年)と池大雅(1723~1776年)による作品です。シンプルな墨により描かれた自然の描写は、東山文化が敬愛した古典的な中国の題材を反映しています。どちらの画家も古典的な中国の詩や、絵画を自身の画風に引用する「南画」を描いており、作品から見て取れるそれらの背景的要素は彼らの作品により一層深い意味を持たせています。


与謝蕪村(1716~1784年)は俳諧、そして絵の大家として知られていました。彼は現在の大阪に生まれ、俳諧を学びました。修行の一環として、俳聖松尾芭蕉(1644~1694年)の足跡を辿り、東北地方を旅しました。京都に居を構えてからも俳諧を書き続け、また絵を描き始めました。本堂には蕪村により描かれた襖絵を有する部屋が二つあり、その画風は全く異なります。飲中八仙図は、唐(618~907年)の詩に基づいた喜劇的な場面が描かれており、宴から家に帰る賢人達が弟子達に助けられたり、時には運ばれたりする様子が、流麗で軽やかに描写されています。これとは対照的に、「棕櫚に叭叭鳥図」は、リズミカルかつダイナミックな画風をしており、鳥の群れや、岩から飛び立ち木々を飛ぶ鳥の様子が描かれており、襖がまるでアニメーションのコマ割りのようになっています。


京都に生まれ、14歳にしてプロの画家・書家であった池大雅(1723~1776年)は、幼少期に万福寺で書を学びました。彼は扇絵を描く商売をしていましたが、やがて地元の有識者に見出され中国の伝統に従って絵を描くことを教わりました。彼の作品には中国の古典文化や絵画への敬意が払われつつも、写実的な地形など革命的で近代的とされる技法が多用されました。彼が本堂で描いた襖絵は「琴棋書画図」と呼ばれており、書や画、琴や囲碁といった中国の上流階級の4つの才芸を描いています。


Fusuma Paintings


Many of the sliding panels (fusuma) in the Hondō feature decorative paintings in the style of fifteenth-century Higashiyama culture, but the art is the work of two prominent artists of the eighteenth century: Yosa Buson (1716–1784) and Ike no Taiga (1723–1776). The simple, black-ink depictions of nature reflect the Higashiyama-culture admiration for classical Chinese themes. Both artists were part of a group of intellectual painters who referenced classical Chinese poems and older paintings in their works (Nanga school), and these insider references add an extra layer of meaning to their works.

Yosa Buson was renowned as a master haiku poet as well as a painter. Born in what is now Osaka, he studied poetry and retraced the journey of haiku master Matsuo Basho (1644–1694) across northern Japan as part of his training. After settling in Kyoto, he continued writing and began painting. Two rooms of the Hondō feature fusuma painted by Buson in very different styles. Eight Drinking Hermits is a comic scene based on a Tang dynasty (618–907) poem, and portrays wise men returning home from a party, assisted—and sometimes carried—by their apprentices. The style is fluid and light. In contrast, Mynah Birds on Hemp Palm is rhythmic and dynamic, depicting either a flock of birds, or a single bird perhaps taking off from a rock and flying through the trees, with the panels functioning like frames from an animation.

Ike no Taiga was born in Kyoto and became a professional artist and calligrapher by the age of 14, having first studied calligraphy at Manpukuji Temple as a child. He ran a business painting fans, and was soon discovered by local literati, who taught him to paint in the Chinese tradition. His work largely pays homage to classical Chinese culture and painting, but contains elements considered revolutionary and modern, such as realistic topographical scenes. The panels he painted in the Hondō are called The Four Accomplishments, depicting the arts of calligraphy, painting, chess and playing the harp that were considered elegant pastimes by the Chinese upper classes.


Search