Title The History of Niutsuhime Jinja Shrine

  • Wakayama
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
hashimoto・itokoikikankokyogikai

丹生都比売神社の歴史

神社の正確な起源は遠い歳月に失われ、今ではもう分かりませんが、丹生都比売神社は日本でもっとも古い神社のひとつとされています。非常に古い歳時記である『播磨国風土記』によると、応神天皇が4世紀にこの地域を神々に捧げました。 神社には四神が祀られており、主祭神は神道で最も重要な神である天照大神(the Sun goddess)の妹の丹生都比売大神です。丹生都比売大神は、もともとは機織りと関連付けられていましたが、13世紀により勇ましいイメージを持たれるようになりました。

1274年、モンゴルによる日本侵攻の最初の試みは、突然の激しい台風のため失敗におわりました。しかし、幕府は二度目の襲来を強く恐れ、すべての主要な神社に使者を送り、神の加護を求めました。

伝説によると、この神社は1281年の二度目のモンゴル襲来の前に神託を授かりました。丹生都比売神社の四神は一羽の大鴉を伴って侵略者たちが上陸していた九州に先陣を切って飛びました。大鴉は羽ばたいて神風を起こし、モンゴルの船団を蹴散らしました。モンゴルの襲来は再び台風によって退却させられ、幕府はこの四神のはたらきを讃えて、この神社を紀伊国(現在の和歌山)の一宮に定めました。

丹生都比売神社と高野山のつながりは、さらに古い時代にさかのぼります。別の伝説によると、 丹生都比売大神は高野山を開いた空海という僧(諡号 弘法大師、774–835)が仏教の密教を広める場所をつくるために、彼に自分の神聖な土地の一部を与えました。弘法大師が高野山を開くにあたって最初に行ったのは、丹生都比売大神の寛大さに感謝を捧げるための大きな神社を建てることでした。

仏教と神道は、6世紀に仏教が日本に伝えられた後千年以上の間平和に共存していたため、このような宗教間の協力はよくみられることでした。今日でも、町石道(Stone Marker Road)という参詣道を通って高野山に登ろうとする人々は、丹生都比売神社に参拝します。

この神社は、「紀伊山地の霊場と参詣道」の一部として2004年にユネスコ世界遺産に登録されました。


The History of Niutsuhime Jinja Shrine

The exact origins of this shrine are lost in the mists of time, but it is considered one of the oldest in Japan. According to the ancient almanac Harima no kuni fudoki, Emperor Ojin dedicated this area to the gods in the fourth century.

Four gods are enshrined, with the main deity being Niutsuhime, the younger sister of the most important deity of the Shinto religion, the sun goddess Amaterasu. While originally associated with weaving, Niutsuhime gained a more martial image in the thirteenth century.

In 1274, the Mongols’ first attempt to invade Japan failed due to a sudden violent typhoon. The shogunate deeply feared a second invasion, however, and sent emissaries to all of the major shrines to ask the gods for protection.

According to legend, this shrine received an omen prior to a second Mongol invasion in 1281. The four gods of Niutsuhime Shrine, accompanied by a great crow, took the lead and flew to the island of Kyushu, where the invaders were landing. The great crow beat its huge wings, creating a divine wind that scattered the Mongolian fleet. The invasion was once again turned back by a typhoon, and in recognition of the four gods’ intervention, the shogunate designated this as the main shrine of the Kii region (modern-day Wakayama).

Niutsuhime Shrine’s connection to Koyasan goes back even further. According to another legend, the goddess granted part of her sacred lands to the founder of Koyasan, the priest Kukai (posthumously known as Kobo Daishi; 774–835), to build his center for esoteric Buddhism. His first act upon establishing Koyasan was to raise a large Shinto shrine to thank the goddess for her generosity.

This kind of interreligious cooperation was common, as Buddhism and Shinto peacefully co-existed for over a thousand years after the former’s introduction to Japan in the sixth century. Niutsuhime Shrine and Koyasan are still deeply interconnected to this day, as those planning to climb up to Koyasan via the Choishi Michi (Stone Marker Route) pay their respects at the shrine.

The shrine was designated a UNESCO World Heritage Site in 2004, as part of the Sacred Sites and Pilgrimage Routes in the Kii Mountain Range.


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