Title Cultural Assets around Katsuren Castle

  • Okinawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
「ryukyuokokunogusukuoyobikanrenisangun」sekaiisantoroku20shunenkinenjigyojikkoiinkai

勝連城周辺の文化財


南風原古島(はえばるふるじま)遺跡

かつて繁栄していた南風原古島の集落は、勝連城用達の港の隣で発展しました。経済的な衰退が続いた後、元の村は1726年に廃村になり、城の北の内陸に移動しました。この土地で新しい住宅開発が計画されたことに伴って1986年に行われた発掘調査では、多くの遺跡・遺物が発見されました。その中には、石垣、石の道、陶器の破片、その他の13世紀から18世紀の遺物がありました。



マーカーガー

この神聖な天然の井泉は、元島原の村の中心にありました。ここに行くには大きな天然の岩壁の下にある数メートルほど下方に続く階段を通ります。城への訪問者は、ここで手足を清め、城に詣でる意向を神に告げました。現在は市街地に囲まれていますが、今でも崇拝に使用されています。



浜川(はんがー)ガー

この神聖な天然の泉は、元島原の村が存在していた時代から残っています。美人として名高かった真鍋樽(マナンダルー)という女性は、この泉で髪を洗っていました。彼女の髪は身長の1.5倍の長さがあったので、洗うには長い棒にかけておく必要があったそうです。新年には、近隣の古い村々の門中(同一の父系の先祖を持つ集団)が祈りを捧げます。



アコージガー

かつて、この地面から直接水が湧き出る聖なる泉の前を、勝連城へ続く道が通っていました。 地位の低い人々がこの泉を使用していました。



按司墓

亀の甲羅の形をした墓、故人の骨を納める大きな陶器の壺の使用、野外に遺体をさらす風習など、沖縄には多くの埋葬に関わる慣習があります。崖の岩壁に苦心して掘られたこの4つの墓は、女性司祭を含む著名な村人のために作られました。現在は、上の道路から狭い道とコンクリートの階段を通ってこの墓を訪れることができます。階段出入口から順に:

1. 門口番の御墓

2. 御門番の御墓(うじょうばんぬうはか)

3. ノロ殿内(ぬんどぅんち)クサイの御墓

4. 儀保(ぎぼ)クサイの御墓



アガリガー

南風原(はえばる)村は、1726年に沿岸地域から移転しました。当時は、特別な許可を得ずに個人が井戸を掘ることは禁止されていたため、3つの主要な場所に共有井戸が建設されました。アガリガーという井戸は村の東部に水を供給する井戸で、かつて、この水は新生児の顔につけるために汲まれました。 現在では、日常生活の水源としては使用されていません。


マンナカガー

マンナカガーという名前は「真ん中の井戸」を意味します。この井戸は南風原村の中心部に水を供給しました。形状やつくりがアガリガーとイリーガーと呼ばれる井戸とよく似ており、これらは全て1726年に村が移動してきた時作られたものと考えられています。現在では、マンナカガ―は日常の生活用水の水源としては使用されていません。


イリーガー

イリーガーは、南風原村の西部の井戸です。形状やつくりがアガリガーとマンナカガ―と呼ばれる井戸とよく似ており、これらは全て1726年に村が移動してきた時作られたものと考えられています。現在ではイリーガーは日常の生活用水の水源としては使用されていません。


南風原の村獅子

獅子は、神話に登場するライオンの姿を表したお守りで、邪悪なものからの影響を防いでいます。1726年に南風原村が勝連城の南から移動してきたとき、新しい村の四隅を印すため、それぞれの角に石の獅子が置かれました。そのうちの二体は現存しており、数世紀の雨風に耐えて歴史の証人となりました。


Cultural Assets around Katsuren Castle


Remains of Haebaru Furujima Village

The once prosperous village of Haebaru Furujima grew adjacent to the port that served Katsuren Castle. After a long period of economic decline, the original village was abandoned in 1726 and relocated inland, north of the castle. Many remains were discovered during excavations done in 1986, when a new housing development was planned for the site. These included stone walls, stone paths, pottery shards, and other items dating from the thirteenth to eighteenth centuries.



Makagaa Sacred Well

This sacred natural spring well was at the center of the village of Motojimabaru. It is reached by stairs that descend several meters below a large, natural rock face. Visitors to the castle would purify their hands and feet here and announce to the gods their intent to climb up to the castle. Although it is now surrounded by urban development, it is still used for worship.



Hanga gaa Sacred Spring

This sacred natural spring survives from the time when the village of Motojimabaru existed. According to legend, a woman named Manandaru, who was famous for her beauty, washed her hair at this spring. The length of her hair was one and a half times her height, so it was necessary to drape it over a long pole to wash it. Prayers are still offered here at the New Year by patrilineal descendants of families from nearby villages.



Akojigaa Sacred Spring

The road to Katsuren Castle once passed in front of this sacred spring, which emerges directly from the ground. It was used by people of low status.



Aji haka Gravesite

There are many burial customs unique to Okinawa, including turtle-shell-shaped tombs, the use of large ceramic urns for holding bones of the deceased, and the practice of laying out bodies in the open. This set of four cliffside graves, laboriously carved into the high rock face, was reserved for prominent village members, including priestesses. They can now be reached from the road above by a narrow path and concrete stairs. In order, from the stairway approach they are:

1. Grave of monkoban (village headman)

2. Grave of ujyouban (gatekeeper)

3. Grave of noro (priestess) NunduchiKusai

4. Grave of Gibo Kusai



Agarigaa Well

Haebaru Village was relocated from the coast in 1726. At the time, regulations prohibited the digging of private wells without special permission, so shared wells were constructed at three prominent locations. The Agarigaa well serves the eastern part of the village, and the water was once drawn to anoint the faces of newborn infants. It is no longer used as an everyday water source.


Mannakagaa Well

The name Mannakagaa means “central well.” This well serves the central part of Haebaru Village. Its form and general features are similar to the wells known as Agarigaa and Irigaa, which are believed to have been built in 1726 when the village was moved inland from the coast. Mannakagaa is no longer used as an everyday water source.


Irigaa Well

The Irigaa well serves the western part of Haebaru Village. Its form and general features are similar to the wells known as Agarigaa and Mannakagaa, which are believed to have been built in 1726 when the village was moved inland from the coast. It is no longer used as an everyday water source.


Guardian Lion Stones of Haebaru Village

Shishi are protective talismans representing mythical lions, which guard against evil influences. When Haebaru Village was moved from south of Katsuren castle in 1726, four carved stone shishi were set out to mark the corners of the new village. Two of them survive, weathered witnesses to the passage of the centuries.


Search