Title The Great Buddha (Daibutsu) of Kamakura at Kotokuin Temple

  • Kanagawa
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Kotoku-in
Associated Address:
4-2-28 Hase, Kamakura-shi , Kanagawa

銅造阿弥陀如来坐像

日本の伝統文化の象徴として世界的にも有名な大仏は、その大きさで見る者を圧倒し、その美しさで魅了していますが、その起源や歴史についての正確な情報がないために、謎めいた存在でもあります。

大仏は阿弥陀仏(「無限の光の仏陀」を意味するサンスクリット「アミターバ」)の像であると言われています。現在の印相(手のかたち)は、阿弥陀仏が瞑想していることを示していますが、これは阿弥陀仏との関連性を強調するためにある時点で改作が加えられた可能性もあります。江戸時代(1600~1867年)の中期からは、正式に仏教の浄土宗の信仰の一部となり、東京・芝にある浄土宗の寺院・増上寺と関係があります。

浄土宗は北アジアおよび東アジアで広く信仰されている大乗仏教の主要な宗派のひとつであり、その起源はインドにあります。インドからチベット、ベトナム、中国、朝鮮へと広がり、そして最終的に日本に伝来しました。その教えは、現在の退廃した時代においては、初期の仏教の教義や実践はその効果のほとんどが失われているので、信仰者は阿弥陀に依拠すべきである、というものです。阿弥陀は自らを信じ、瞑想し、その名を唱える者をすべて西方浄土へと連れていくという誓いを立てているとされます。浄土宗の重要な儀式は念仏です。そのもともとの意味は「阿弥陀の瞑想」という意味でしたが、やがて「阿弥陀の救済の力を信じ、その神聖な名前を唱えること」という意味に変わってきました。念仏は通常は「南無阿弥陀仏」と唱えます。

高徳院の大仏は銅製で、高さ11.3メートルあり、重さは121トンです。日本の国宝に指定されています。中世の歴史によると、その鋳造は1252年に始まりましたが、仏師の名前は明らかになっていません。もともとは大きなお堂の中に収められていましたが、14世紀と15世紀に台風や地震によって建物は3回も倒壊しました。これらの災害の後、この像は野ざらしになり、寺全体も荒廃しました。江戸時代中期になって、ようやく像の修復と補修が行われ、寺も清浄泉寺高徳院と改名され、念仏の寺院として浄土宗に組み込まれました。


The Great Buddha (Daibutsu) of Kamakura at Kotokuin Temple


The Great Buddha (Daibutsu) of Kamakura is recognized around the world as an icon of Japan. For centuries, devotees and tourists alike have visited the monumental bronze statue, drawn to the beauty and serenity of this National Treasure.

The Kamakura Daibutsu is generally thought to be a depiction of Amida Buddha (“Buddha of Infinite Light”). The present mudra (hand position) suggests Amida Buddha in meditation but may have been remodeled at some point. The statue has been formally affiliated with the Pure Land (Jodo) school of Buddhism since the middle of the Edo period (1603–1868), with ties to Zojoji, the main Pure Land temple in the Kanto region, located in Shiba, Tokyo.

Pure Land Buddhism is one of the major branches of Mahayana Buddhism (the dominant form of Buddhism in East Asia). It traces its origins to India, and from there it spread to Tibet, Vietnam, China, and Korea, before eventually reaching Japan. According to the Pure Land teachings, the original doctrines and practices of early Buddhism have lost much of their efficacy in the present degenerate age. Believers should rely instead on Amida, who vowed to bring to his Pure Land in the West all those who have faith in him, who meditate on him, and who recite his name. The key practice in Pure Land Buddhism is the nenbutsu. Nenbutsu originally signified “contemplation of Amida” but has gradually come to mean “recitation of the sacred name of the Buddha, with trust in his power to save.” The nenbutsu is usually recited as “Namu Amida Butsu.”

The Kamakura Daibutsu is cast in bronze. The statue stands 11.35 meters high and weighs 121 tons. The name of the sculptor is unknown, but a medieval text informs us that construction began in 1252. The statue was initially housed in a large hall, but both the original building and its two successors were destroyed by natural disasters during the fourteenth and fifteenth centuries. After the third hall was destroyed by a tsunami, the statue was left exposed to the elements and the entire temple fell into disrepair. It was only in the middle of the Edo period that the image was restored. The temple was renamed Kotokuin Shojosenji and designated by the Pure Land school as a site for practice of the nenbutsu.


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