Title Noh

  • Niigata
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Annual Events Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Sado City


佐渡島には36棟の能舞台があります。これは日本にある能舞台の3分の1に相当し、このように小さな島では異例の数です。とはいえ、江戸時代(1603~1868)における佐渡での能の最盛期には、島内には約200棟の能舞台がありました。それに比べれば、はるかに少ないものです。能を佐渡へと紹介したのは、1434年に流刑により流されてきた世阿弥元清(1363~1443)でした。世阿弥は有名な役者であり、脚本家でもあり、能の大成者と見なされていた人物でした。


能の人気が高まったのは、大久保長安(1545~1613)が佐渡奉行に任じられた1600年代初期でした。島の豊かな金鉱と銀鉱を監督する任務を負ってきた大久保は、自らが愛する能を佐渡へ、そして急速に人口を増していた主要な鉱山地区の一つ、相川へと持ち込みました。この芸能は、鉱山で働く人々や農民たち全員にとっての娯楽となりました。長い労働の1日を終えると、人々は舞台を建てたり、衣装を縫ったりすることで、能や歌舞伎の世界に逃避したのです。江戸時代の終わり頃になると、佐渡での能は鉱業と同じく衰退を始めました。ですが日本の他の地域で起こった芸術の急激な衰退に比べれば、比較的堅調が維持されていました。佐渡の能には、本州で見られたような侍階級の独占やそれへの関連性がありませんでした。そのために、武士が支配した徳川時代が1867年に終わった後も、存続することができたのです。能は、佐渡の商人や農民の領域に残りました。彼らによって地域の慣習や宗教上のしきたりが組み込まれた能が、地元神社で定期的に上演されました。


近年、能は4月から10月に神社の野外舞台で上演されており、最も忙しくなるのは6月です。このスケジュールは、かつて必要に迫られたものでした。江戸時代には一般の人々によって主に行なわれた佐渡における能は、舞台が農期と被ってしまうからです。佐渡流の能の公演は、比較的控え目で親密な雰囲気の中、開催されます。観客は地面に座り、神社の外でかがり火に照らされる舞台を観ます。初めて訪れる人は、4つの主な舞台で定例能が行われる、国仲地域から始めるとよいかもしれません。


Noh


There are 36 Noh stages on Sado Island––about one-third of all Noh stages in Japan—a remarkable number for such a small island. Nonetheless, this is far fewer than in the golden age of Noh on Sado during the Edo period (1603–1868), when the island had about 200 stages. Noh was introduced to Sado when Zeami Motokiyo (1363–1443), the renowned actor and playwright who was considered the greatest master of the art, was exiled to the island in 1434.


Noh increased in popularity when Okubo Nagayasu (1545–1613) was appointed magistrate of Sado in the early 1600s. Okubo was tasked with overseeing the island’s flourishing gold and silver mines, and brought his love of Noh theater with him to Sado and to the rapidly increasing population of Aikawa, one of the main mining districts. The performing arts became a pastime for mine workers and farmers alike. After a long day of work, they would retreat into the worlds of Noh or kabuki by constructing stages or sewing costumes. Toward the end of the Edo period, Noh began to decline on Sado along with the mining industry, yet it remained relatively strong compared to the sharp decline the art form took elsewhere in Japan. On Sado, Noh lacked the exclusivity and association with the samurai class it had in mainland Japan, and that allowed it to survive after the end of the Tokugawa period of warrior rule in 1867. Noh remained the domain of the merchants and farmers of Sado, who incorporated local customs and religious practices and performed regularly at local shrines.


These days Noh is performed from April to October on open-air stages at shrines, with June the busiest month. This schedule used to be a matter of necessity, since Noh on Sado was performed mainly by the common people in the Edo period, and the shows would coincide with the farming season. Performances of Sado-style Noh are relatively low key and intimate: onlookers sit on the ground and watch the performance outside a shrine, in the light of a bonfire. First-timers may want to start in the Kuninaka area, where regular Noh shows are held on four main stages.


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