Title Togakushi’s Historical Preservation Districts

  • Nagano
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Villages/Towns $SETTINGS_DB.genreMap.get($item)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
naganoshitagengokaisetsukyogikai

戸隠伝統的建造物群保存地区

戸隠が修験道の巡礼地として発展するにつれ、この地域には小さな集落が作られるようになりました。奥社への道に沿い、中社と宝光社のある地域では、僧侶たちは戸隠への参拝者が食事をとって寝ることができる「宿坊」をいくつか作りました。そしてこれらの集落は「神社の門の前の町」を意味する「門前町」と呼ばれるようになったのです。


これらの町の宿坊は茅葺屋根の大きな建物で、一般的にお寺と宿の両方を性質を1つ屋根の下に組み合わせた建物となっていました。奥社に向かう参道沿いの宿坊は現在は残っていませんが、中社と宝光社の周囲に作られた宿坊は多くが現存しており、現在も使用されています。それらのいくつかは、江戸時代(1603年~1867年)に作られたものです。そのうちの一つである宿坊「極意」は400年前から営業しており、その伝統的な茅葺の屋根は、日本の登録有形文化財に指定されています。


中社と宝光社の門前町は、門前町の中で最大級であり、日本のどの地域よりも多くの宿坊が一箇所に集まっています。これらの歴史のある2つの地域は、文化庁によって重要な伝統的建造物群保存地区として指定されています。


宿坊は奥社、中社、宝光社の周辺には作られたものの、火之御子社の周辺ではこのような宿坊の町が発展しなかったことは非常に興味深いことです。 他の神社とは異なり、火之御子社は一貫して神道の神社を貫いており、仏教の巡礼先にはならなかったからです。


宝光社

1058年に建立した宝光社は、戸隠五社の現存する社殿の中では最も古く、1861年に作られたものになります。宝光社の社殿は複雑な木彫りで飾られており、壁には十二支の動物の像も彫られています。


宝光社の社殿の正面中央には、「天岩戸の伝説」を描いた伝統的な踊りである、神楽の舞台があります。この伝説によると、太陽の女神である天照大神は、弟の素戔嗚尊の度重なる非行に怒り洞窟に隠れ、世界を闇の中に落としたのです。そして女神の天鈿女命が踊った面白い踊りは他の神々の笑いを誘い、天照大神が岩の扉を開けて洞窟か少し顔を出すと、神の天手力男神が岩を投げ捨て、再び世界が光を取り戻したのでした。そして天手力男神が投げた岩がこの場所に落ち、戸隠の山になったとされているのです。


宝光社の右側にある大きな木造の倉庫には、2つの神輿が保管されています。これらの神輿の1つは6年ごとに式年大祭と呼ばれる祭りで、中社まで運ばれます。この祭りは、宝光社で祀られている天表春命と、中社に祀られている天表春命の父が出会う儀式とされているのです。


中社

奥社と宝光社の間に位置する中社では、知恵の神様である八意思兼神が祀られています。中社の社殿では、宝光社のように月に一回神楽が演じられる舞台があります。舞台の上には、19世紀の古河藩(現在の茨城県)の武士の息子であり、日本初の風刺画家でもある河鍋暁斎によって描かれた「龍の天井絵」があります。また中社の敷地内にある宝物殿では、奈良時代と平安時代の重要な文化財が数多く展示されています。


中社は多くのスギの木に囲まれており、スギの木の一部は樹齢700年以上と推定されています。またこれらに加えて、「戸隠の三本杉」もあります。これらの三本杉は樹齢800年以上と考えられており、この三本杉は、中社境内にある木製の鳥居を中心に正三角形の配置で立っています。奥社の道に沿って並ぶ300本のスギは、この戸隠の三本杉の中から育ったものもあると言われています。


Togakushi’s Historical Preservation Districts


As Togakushi developed into a pilgrimage site for Shugendo, small settlements appeared. Along the path to Okusha Shrine and in the areas facing Chusha and Hokosha shrines, monks established a number of shukubo, inns where pilgrims to Togakushi could eat and sleep. The villages that sprung up around temples came to be called monzen-machi, meaning “town in front of the (temple) gate.”


The inns of these villages were large, thatch-roofed buildings. Many of them even combined a temple and inn under one roof. The inns along the approach to Okusha no longer remain, but many of the ones built in the villages around Chusha and Hokosha are not only still standing but still in service. Some of them date to the Edo period (1603–1867). The Gokui inn has been in business for 400 years, and its traditional-style roof is a designated Japanese cultural asset.


The monzen-machi villages of Chusha and Hokosha are the largest of their kind, with more shukubo inns together in one place than anywhere else in Japan. These two historical areas have been designated by Japan’s Ministry of Culture as Important Preservation Districts for Groups of Traditional Buildings.


It is worth noting that while shukubo opened around Okusha, Chusha, and Hokosha, no such village developed around Hinomikosha. This is because, unlike the others, Hinomikosha was always a Shinto shrine, and was thus not a part of a Buddhist pilgrimage.


Hokosha Shrine

Established in 1058, Hokosha retains the oldest extant main building among the shrines of Togakushi, with its present structure dating to 1861. This structure is decorated with intricate wood carvings, including animal representations of the twelve signs of the Chinese Zodiac high up on the walls of the main hall.


Front and center inside Hokosha’s main building is a stage for the kagura, a traditional dance depicting the legend of Ama no Iwato, “the stone door of heaven.” According to this legend, the sun goddess Amaterasu Omikami, angered by the behavior of her brother, Susanoo no Mikoto, hid in a cave, plunging the world into darkness. An amusing dance performed by the goddess Ame no Uzume drew laughter from the other gods, and when Amaterasu, curious, peeked out of her cave the god Ame no Tajikarao moved the stone and threw it away, returning light to the world. That stone is said to have landed here, becoming the mountains of Togakushi.


The large wooden storehouse to the right of Hokosha houses two mikoshi (portable shrines). Every six years one of these mikoshi is carried to Chusha Shrine as part of a festival called the Shikinentaisai, a ritual meeting between Uwaharu no Mikoto, the god enshrined at Hokosha, and his father, enshrined at Chusha.


Chusha Shrine

Chusha Shrine, located centrally between Okusha and Hokosha shrines, is dedicated to Ame no Yagokoro Omoikane, the deity of wisdom and intelligence. According to Shinto legend, this deity came up with the idea for the kagura dance that lured the sun goddess Amaterasu Omikami from her cave. Inside Chusha’s main building is a stage where, as at Hokosha, the legendary kagura dance is reenacted once a month. Above the stage is the “Dragon Ceiling” painted in the nineteenth century by Kawanabe Kyosai, son of a samurai from Koga Domain (present-day Ibaraki Prefecture) and Japan’s first political caricaturist. On display in the Treasure Hall, located on the grounds of Chusha, are a number of Important Cultural Properties from the Nara (710–794) and Heian (794–1185) periods.


Chusha is surrounded by numerous Japanese cedar trees (sugi; Cryptomeria japonica), some of them estimated to be over 700 years old. In addition to these are the Sanbonsugi, three Japanese cedars that are believed to be over 800 years old. These three trees stand in a perfect triangle with Chusha’s wooden torii gate in the center. It is said that some of the 300 Japanese cedars lining the path to Okusha Shrine were grown from the branches of one of the Sanbonsugi.


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