Title History of Eikandō, Part 2: From Zenrinji to Eikandō

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Eikando Zenrinji

禅林寺2(中期)

永観堂の歴史における2期目は、永観律師が禅林寺の住職に就任し、寺院の浄土宗への移行を導いた静遍僧都(じょうへんそうず)の到来までの約140年間である。 この期間、永観堂は真言密教の寺院であったが、東アジアのマーダヤマカ仏教(三論宗)も教えられていた。

1072年に永観堂(当時の禅林寺)は、その指導力が何世紀にもおよぶ寺院の形を作った2番目の重要人物を迎えた。永観(ようかん)としても知られる永観律師(1033–1111)は、禅林寺の「中興の祖」と考えられている。禅林寺は「永観堂」という名前で、より広く知られるようになっていった。

永観は、禅林寺の第6代住職である深観(じんかん)(1001~1050)に弟子入りし、真言宗を学んだ。 永観は東大寺と光明山で東アジアのマーダヤマカ佛教と浄土佛教の両方にさらされた。 永観が禅林寺に戻って深観の跡を引き継いだとき、永観はこれら二つの宗派を寺院で紹介した。

永観は一般民衆の救済に焦点を当てていた。 彼は念佛を唱える修行を奨励した。念佛は阿弥陀佛の名前を唱えることで、誰もが浄土に生まれ変わり、極楽であらゆる生物は悟りを開くことができると信じていた。 永観は禅林寺に最初に念仏を紹介した人物で、毎日念佛を6万回唱えたと言われている。

永観の利他主義は、彼の多くの優れた仕事にも反映されている。 彼は貧しい人々や、それを必要としている人々によく自分の服を与えた。 1097年、彼は薬王院を寺院内に設立した。薬王院は永観が植えた梅林から作られた薬を病人に与え、治療を施した。

永観は永観堂に安置されている最も有名な佛像の一つであり、1082年に永観が目撃した奇跡の佛様「みかえり阿弥陀様」をもたらす役目も担っていたのである。


History of Eikandō, Part 2: From Zenrinji to Eikandō

The second period of Eikandō’s history extends some 140 years, from Eikan’s investiture as abbot to the arrival of the monk Jōhen, who led the temple’s transition to Pure Land Buddhism. During this period Eikandō was a temple of the Shingon school of Esoteric Buddhism, but East Asian Mādhyamaka Buddhism (Sanronshū) was taught there as well.

In 1072, Eikandō (then called Zenrinji) welcomed a second pivotal figure whose leadership would define the temple for centuries to come: the monk Eikan (1033–1111), also known as Yōkan. Eikan made numerous contributions to the temple’s development, and he is considered Zenrinji’s “great revitalizer” (chūkō no so). It is through association with Eikan that Zenrinji came to be known more broadly by the name “Eikandō,” meaning “Eikan’s Hall.”

Eikan studied Shingon Buddhism under Jinkan (1001–1050), Zenrinji’s sixth abbot. During later periods of study at Tōdaiji Temple and on Mt. Kōmyō, he was exposed to both East Asian Mādhyamaka Buddhism and Pure Land Buddhism. When Eikan returned to Zenrinji to succeed Jinkan, he introduced these two schools to the temple.

Eikan was very focused on the salvation of the common people. He encouraged the practice of reciting the nenbutsu, a ritual invocation of the name of Amida Buddha. Eikan believed that by practicing the nenbutsu, anyone could be reborn in the Pure Land, a realm where all beings can achieve enlightenment. Eikan was the first to introduce the nenbutsu to Zenrinji, and he is said to have recited it as many as 60,000 times each day.

Eikan’s altruism is also reflected in his many social works. He was known to commonly give his own clothes to the needy and destitute. In 1097, he established Yakuōin, a hall on the temple grounds where the sick could receive medical care and medicine made from a grove of plums that Eikan had planted.

Eikan is also responsible for bringing one of the most famous Buddhist images kept at Eikandō—the Mikaeri Amida, or “Looking-back Amida,” a relic of the miraculous appearance of Amida Buddha that Eikan witnessed in 1082.


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