Title 【History of Mitsumata】

  • Niigata
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
mitsumatachiikitagengokaisetsukyogikai

道の駅展示(三俣地域の歴史)

現在は人気のスキーリゾート地である三俣(みつまた)は、かつては、江戸(えど)の都と北の越後(えちご)地方との間にそびえる三国(みくに)山脈の麓にひっそりと存在していた宿場町であった。三俣を通る道は、徳川幕府(1603~1868)の時代に新たな重要性を帯びた。大名とその家臣たちが参勤交代に通る三国街道の一部に組み込まれたのである。宿場町としての歴史を振り返ると、三俣には周辺の地域の大名が定期的に宿泊しており、その中には越後国の大名として名を広く馳せた上杉謙信(うえすぎけんしん)(1530~1578)も含まれていた。


江戸(現在の東京)からの旅行者は三国峠から清津川(きよつがわ)の平地までの危険な地帯を横断し、浅貝(あさがい)や二居(ふたい)、三俣といった宿場町に滞在した。大名宿舎としての設備を備えていた建物が4軒あったことからもわかるとおり、三俣はこれらの宿場町の中で最大の規模を誇り、最も栄えた町であった。しかし、その4軒の建物のうち、現在も残っているのは池田家(いけだや)のみである。1862年の参勤交代制度の廃止や、荷物の輸送方法が鞍袋から荷馬車へと変わっていったことで、街道沿いの往来は大幅に減少し、戊辰戦争(1868~1869)中には、官軍に敗れて逃げ出した侍たちによって浅貝と二居の町が破壊されてしまう。さらに1872年、政府が宿駅制度を廃止したことで、三国街道、三俣、および大名宿舎の衰退はさらに激しくなり、20世紀初めには三俣の賑わいはすでに大きく失われてしまっていた。


江戸時代(1603~1868)、三俣は地元のヒノキで作られる木工製品を主産業としていたが、その後19世紀中頃から第二次世界大戦までは木炭を主産業とした。村は1955年に湯沢町に合併された。


History of Mitsumata】           


Mitsumata is now a popular ski resort, but it was once a post town tucked in the foothills of the Mikuni Mountains, which separated the capital at Edo from the northern region of Echigo. The road through Mitsumata took on new importance under the Tokugawa Shogunate (1603–1868) when it became a section of the Mikuni Road, the route taken by daimyo and their retinues when they made obligatory trips to Edo every other year. During its history as a post town, Mitsumata regularly hosted daimyo from the surrounding region, including Uesugi Kenshin (1530–1578), the much-celebrated daimyo of Echigo Province.


Travelers from Edo (today Tokyo) traversed the treacherous terrain through the Mikuni Mountain Pass into the Kiyotsu River flatlands, staying at the post towns of Asagai, Futai, and Mitsumata. Mitsumata was the largest and most prosperous of these towns, and it had four different buildings that were equipped to serve as lodging for daimyo. Of these, only the Ikedaya has survived. With the abolition of the system that mandated regular trips to Edo in 1862 and the shift toward transporting goods using horse-drawn wagons rather than saddlebags, traffic along the highway decreased significantly. During the Boshin War (1868–1869), Asagai and Futai were razed by retreating samurai as they fled defeat at the hands of the imperial forces. In 1872, the Mikuni Road, Mitsumata, and the inns for daimyo went into further decline when the government’s post-town system was abolished. By the early twentieth century, Mitsumata’s prosperity had greatly declined.


During the Edo period (1603–1868), the town’s main industry was wooden products made from local Japanese cypress. This was replaced by charcoal-making from the mid-nineteenth century until World War II. In 1955, Mitsumata was incorporated into the larger town of Yuzawa.


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