Title Mt. Sanbe in Human History

  • Tottori
  • Shimane
Topic(s):
Nature/Ecology National Parks/Quasi-National Parks Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Daisen-Oki National Park

三瓶山と人


概要

三瓶山の火山活動が治まると、植物が茂り、山は現在の外観となった。住み着く人が増え、初期の居住者の神話にひときわ三瓶が取り上げられた。何世紀も経った今もなお、土地の住人たちは経済的・精神的に三瓶山と強く繋がり続けている。


縄文時代の生活

三瓶山が噴火を繰り返していた縄文時代(紀元前 1 万 4 千年~ 西暦350 年)の間、三瓶山近郊には間違いなく人が住んでいた。特に、4,000 年前、小豆原埋没林ができた大噴火の日にもここに人が住んでいたようだ。林の中には人が住んでいた形跡は残っていないが、噴火前の縄文時代の土器が周辺地域から発見されている。壊れた焼物、魚網のおもし、稗などに使われたと考えられる臼などが三瓶山東の火山堆積層の下部から見つかった。

埋没林の木の種類や大きさ、また同時に発見された虫からその時期の生態系についてのヒントが得られる。大型動物のフンを餌にする糞虫がいることから、森には鹿やイノシシなどの哺乳類がおそらくいたことがわかる。これらの動物は当時の人の食料となっていたかもしれない。


神話と地形

島根の地形は日本最古の伝説、「国引き」神話の主題となっている。8 世紀の出雲地域(現在の島根県)の伝承記録出雲風土記によると、八束水臣津野命は島根海岸に立ち、土地が彼には狭すぎると思ったのだという。日本海を見渡すと向こう側に「余った」土地があったので、その土地を裂いて日本へと引き寄せた。彼はこれを 3 度繰り返し、2 つの大きな杭にその縄をくくりつけた。この杭が大山と三瓶山だ。この土地を「引く」ことで島根半島ができ、それぞれの端部の細い土地(西が薗の長浜で東が弓ヶ浜)は半島を本州に引き寄せた「縄」である。


[写真キャプション] 大社からの三瓶山の眺め

大社町から眺めると、地形の特徴が国引き神話を想起させる。薗の長浜の海岸線が縄をかけた杭であるといわれる三瓶山へと伸びている。


有史時代の三瓶山

三瓶山の北側、東側、西側の斜面には草原が広がり、放牧地を求める居住者たちを惹きつけ続けてきた。明治時代(1868 年 - 1912年)が始まった時には、およそ 3,000 頭の牛が三瓶山に放牧されていた。機械耕うん機が使用されるようになると、土地を耕すための牛の需要が激減し、 1950 年代までには山の斜面にいる牛は 1,200 頭まで減った。その時でさえ、山の大部分における自然な森林再生を抑制し、草原を維持するのには十分な家畜の数であった。しかし 1970 年代までには山頂や一部の斜面で木々が再生した。

現在、約 100 頭の牛が西側と東側の草原に放牧されている。毎年 3 月の終わりに、山火事を防いで草原の生態系を維持する目的で西側の草原で野焼きが行われている。


Mt. Sanbe in Human History


Overview

As Mt. Sanbe’s volcanic activity declined, vegetation flourished, and the mountain took on its present-day appearance. Human settlements arose, and Sanbe featured prominently in the myths of the area’s early inhabitants. Throughout the centuries, local residents have maintained deep economic and spiritual ties to the mountain.


Life in the Jōmon Period

Humans were undoubtedly present near Mt. Sanbe during the Jōmon period (14,000 BCE–350 CE), when Mt. Sanbe erupted several times. In particular, it seems likely that humans were here 4,000 years ago, on the day of the catastrophic eruption that created the Azukihara Buried Forest. No signs of human settlement were found in the forest itself, but many Jōmon-period artifacts dating to before the eruption have been discovered in the surrounding areas. Broken pottery, weights for fishing nets, and grinding stones likely used for millet or other grains have been found beneath the eruption’s deposition layer to the east of Sanbe.

The species and size of trees in the Buried Forest, as well as the insects that were preserved along with them, give hints about the ecosystem of the time. The presence of dung beetles, which feed on the feces of large animals, indicates that the forest probably contained mammals such as deer and boar. These animals may have supplemented the diets of early inhabitants.


Mythology and Landscape

The landscape of Shimane Prefecture is the subject of one of Japan’s earliest legends: the “land-pulling” (kunibiki) myth. According to the Izumo fudoki, an eighth-century record of lore from the province of Izumo (now Shimane Prefecture), the god Yatsukamizu Omitsuno stood on the Shimane coast and decided that the land was too small for his liking. Looking across the Sea of Japan, he spied a piece of “excess” land, which he cut from the continent and pulled to Japan. He repeated this process three times, anchoring the pieces with ropes attached to two great stakes—the mountains of Daisen and Sanbe. This land forms the Shimane Peninsula, and the two thin spurs of land on each end (Sono no Nagahama beach in the west and the Yumigahama Peninsula in the east) are the “ropes” that anchor the peninsula to the mainland.


[photo caption] A view of Mt. Sanbe from Taisha

When seen from the town of Taisha, features of the landscape take on the legendary shapes portrayed in the land-pulling myth: the Sono no Nagahama shoreline stretches out like a great rope running toward the distant anchor of Mt. Sanbe.


Mt. Sanbe in Historical Times

The wide grasslands on the northern, eastern, and western slopes of Mt. Sanbe have always appealed to settlers in search of grazing land. At the start of the Meiji era (1868–1912), roughly 3,000 head of cattle were pastured on Sanbe. Once mechanical tillers arrived, far fewer cattle were needed to cultivate the fields, and by the 1950s, the number of cattle on the mountain’s slopes had dropped to around 1,200. Even then, the number of grazing livestock was enough to suppress natural reforestation and maintain grassland over most of the mountain, but by the 1970s, trees had reclaimed the summit and parts of the slopes.

Today, about 100 head of beef cattle are pastured in the western and eastern grasslands. Every year at the end of March, the western grassland undergoes a controlled burn to help prevent wildfires and maintain the grassland ecosystem.


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