Title Oki Islands in Early Historical Records

  • Tottori
  • Shimane
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins National Parks/Quasi-National Parks
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Daisen-Oki National Park
Associated Address:
1490 Ama, Ama-cho Oki-gun , Shimane

隠岐の歴史書記録


古事記と日本書紀

日本の最も古い書物に、隠岐島に人が住んでいたことが書かれている。古事記は歌、国生みの神話、ヤマト王権の子孫についての伝説をまとめたものである。712年に完成したが、数世紀前から言い伝えられてきた話だと考えられており、日本最古の記録書である。その後まもなく、720年に日本書紀が完成した。こちらは日本神話の詳細と古事記同様に日本のヤマト王権の初期の歴史が記録されており、隠岐諸島についてはそのどちらの書でも特筆されている。

伝統的な神話によると、8つの主要な島々がイザナギとイザナミという神々によって造られた。神々がふたりがかりでそれぞれの土地の塊を交代で形作ったことが「八島の誕生」という章に書かれている。隠岐の三つ子島(天之忍許呂別)も記述に含まれており、これらの島々も古代から重要な意味を持っていたことがわかる。(4島あるのに「三つ子」島である理由はわかっていない。)はっきりと名前が出てくるわけではないが、隠岐諸島は有名な「因幡の白兎」の神話の一部として両書に再び登場すると考えられている。隠岐諸島から本州へと渡ろうとして、白兎は和邇(「サメ」、もしくは「ワニ」を指しているものと考えられている)を言いくるめて彼らの並んだ背中を使って海を越えた。


御食国(みけつのくに):皇室・朝廷への食料の提供元

歴史的な記録に次に隠岐島が登場するのは927年の延喜式という律令の施行細則の中である。その文によると、隠岐のあわびが皇室での神事や祝の席のために献上されたのだという。延喜式は一般にはこのような場合に食物の生産地を特定することは少ないが、(それにもかかわらず)隠岐を貝類の生産地として挙げていることから、昔からの御用達提供者たちが隠岐諸島をヤマト王権への献上品提供元である御食国と見なしていたことがわかる。

公式な記録として数えられなかったものの、奈良時代(710-794)に隠岐の漁師と平城京の皇室との間につながりがあったことが、延喜式が書かれた時より200~300年前の記録からわかっている。税の記録、荷札、非公式な通知に使われた木簡という細長い木の板が宮跡から発掘された。それらのいくつかに隠岐島の住民からイカやアワビを税として受領したという記録がある。また記録にある姓には、現在の島民と同じものもある。


神々と大神社

延喜式の中には、3,131の神々と、この書が編纂されたときに存在した2,861の神社がすべて記録されている。神々のうちの約1/6に当たる492柱は「高いランクの神(名神体)」と格付けされ、それらの神々の神社は名神大社とされた。延喜式では隠岐島に合計16柱の神がいると書かれており、そのうち4 柱が名神体である。島根県の残りの部分と鳥取県をあわせても3柱しかないため、この数は例外的に多い。これらの歴史的な文書は、隠岐諸島が早い時期から、日本史と日本文化において重要な役割を担っていたことを示唆している。


Oki Islands in Early Historical Records


The Kojiki and Nihon shoki

Evidence of human occupation of the Oki Islands can be seen in Japan’s earliest written records. The Kojiki, or “Record of Ancient Matters,” is a compilation of songs, creation myths, and legends about the descent of the Yamato imperial line. Completed in 712 but thought to preserve oral history from many centuries earlier, it is the country’s oldest record. The Nihon shoki, or “Chronicles of Japan,” was completed soon afterward in 720. It records in greater detail many of the same creation myths and early imperial histories. The Oki Islands feature prominently in both these texts.

According to the classic mythology, eight islands were created by the gods Izanagi and Izanami. The section titled “Birth of the Eight Islands” describes how the divine pair formed each land mass in turn. The “triple isles of Oki, also called the Grand-Shaped Lords of Heaven” are included in the description, indicating that the islands were viewed as significant even in ancient times. (It is unclear why the texts refer to “triple” islands, rather than four.) Though not explicitly named, the Oki Islands are believed to appear again in both texts as part of the famous myth of the “White Hare of Inaba.” Stranded on the islands with no way to get to the mainland, the white hare tricks sea monsters (thought to be sharks or crocodiles) into letting him hop across the sea on their backs.


Miketsu no Kuni: Supplier to the Imperial Table

The Oki Islands appear in the historical record again in 927, in a register of imperial laws and regulations called the Engishiki, or “Procedures of the Engi Era.” According to the text, Oki abalone were regularly sent to the court for religious or celebratory occasions. The Engishiki does not normally specify an origin for foods in such cases, so the fact that Oki is singled out as the shellfish’s source suggests that ancient imperial purveyors both knew of the islands and regarded them as a miketsu no kuni, a preferred supplier of foodstuffs to the imperial court.

While it cannot be counted among official records, written evidence from a few centuries earlier speaks to a link between Oki fishermen and the imperial court at Heijō-kyō during the Nara period (710–794). Wooden tablets called mokkan, which were used to record tallies, labels, and other unofficial notations, have been excavated at the ancient palace site. A number of them record the receipt of squid and abalone levied as taxes from households on the Oki Islands. Moreover, some of the recorded surnames are identical to those of families still residing on the islands today.


Deities and Grand Shrines

The Engishiki, or “Procedures of the Engi Era,” contains a complete record of the 3,131 recognized deities and 2,861 Shinto shrines that existed at the time it was compiled in 927. Of those deities, 492 of them—or approximately one sixth—were classified as “gods of the highest rank” (myōjintai), and their shrines were considered “grand shrines” (myōjin-taisha). The Engishiki lists a total of 16 deities on the Oki Islands, four of which were of myōjintai rank. This is an exceptional number, considering that the rest of what is now Shimane Prefecture and Tottori Prefecture had only three. These historical documents hint that the Oki Islands have played a prominent role in Japanese history and culture from the earliest times.


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