Title Fujioka Historical Museum: Jomon Period (10,000 BCE–300 BCE)

  • Gunma
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Gunma Prefecture

縄文時代(紀元前1万年~紀元前300年)


縄文時代(紀元前1万年~紀元前300年)は、日本で粘土陶器作りが始まったことを特徴としています。 この時代は、粘土陶器に押し込まれた「縄文」と呼ばれる装飾品を焼いてから焼成することから名づけられました。

一部の学者は、陶器作りは石器時代の人々によって始められたと主張し、他の学者は、陶器の生産が石器時代から縄文時代への移行を示したと主張しています。2つの時代の人間が別々の人々のグループであったかどうかについても同様の意見の相違があります。縄文時代は、石器時代の人々と交配したり、吸収したりした移民(おそらく陶器技術をもたらした)の流入から始まったと言われています。

縄文時代の何千年もの間で、陶器の技術は大きく進歩しました。当初、陶器は穴の中で焼かれていました。 その後、窯技術が開発され、洗練されました。 使用された形や装飾でさえ、時間の経過とともに進化し、考古学者が縄文を初期、中期、後期に細分化して、発展を追跡するのを助けました。

展示には、群馬県周辺で行われた複数の採掘でみつかった、土器の破片を使って再建された壺などもが含まれています。精巧な縁や、取っ手、装飾が施されたものもあります。学者たちは、鍋が食べ物と水の両方を保存するために、そしておそらく料理のためにさえ使用されたと信じています。

土器は輸送中に壊れやすいため、遊牧民が貯蔵庫として使用した可能性は低いです。縄文人に広く使用されていたことから、縄文人は半定住者であり、長期間同じ野営地に滞在していたという説が有力視されています。これは、特に地球の温暖化に対応して森林や草地がより緑豊かになったため、日本内陸部の自然が豊富なために可能でした。


ライフスタイル

縄文時代になると、人々は小さな竪穴式住居からなる恒久的な集落や半恒久的な集落に住むようになりました。落ち着くと、彼らはかなり組織化された社会を発展させることができ、すべての人が使用できるように特定のゴミ捨て場を用意することになりました。これらの貝塚の残骸は、考古学者に縄文人の食生活に関する重要な情報を提供しています。


多くの初期の人々とは異なり、縄文人は根、果実、豆、そしてさまざまな木の実を含む多様な植物食を食べていたようです。彼らはパンに似たものを作るためにでんぷん質の食品を挽いたことさえ知られていました。


魚を捕って食べ、鹿や熊、猪などの大型動物を含む動物を肉用に狩っていました。陳列ケースには、石器時代のものよりもますます洗練された石の矢じり、槍の頭、斧の頭、石の刃の例があります。黒曜石はガラスのような火山性の石で、鋭利な刃先まで削ることができるため、矢じりによく使われていましたが、他にも同じような性質を持つ石がいくつか展示されています。人々はまた、さまざまな目的のために石を磨きました。磨かれた石斧は木を切るために使われ、欠けた面取りの石斧は掘るなど多目的に使われていました。このような軸は弥生時代(紀元前300年~300年)まで普及していました。


麻からロープを作り、ラミー(イラクサ科の多年生植物)、麻(アルテミシア、キク科の多年生植物、ワームシードとしても知られています)、桜の樹皮などの植物繊維を使用して生地を織っていました。また、宝石類も身につけていました。縄文時代初期には、カフのようなイヤリングや、耳の葉の上を滑るようにスリットが入った丸い石のイヤリングが一般的でした。その後、ピアスや肥大した耳たぶに挿入できるスプール状の焼き土のピアスが使われるようになりました。ビーズおよびペンダントは石、粘土、貝、角および角から作り出されました。


土偶

縄文後期の特徴的なものとして、土偶があります。通常、サイズは10~30センチメートルで、土偶は高度に様式化された人間または動物の形です。女性の土偶は特に人気があったようで、豊満な胸や膨らんだお腹が描かれていることが多いようです。


学者は土偶の重要性と使用法について不確かです。ほとんどの土偶は、竪穴住居の後壁の近くに2つ以上の断片で埋められているのが発見されています。それらは意図的に壊されているようです。一部の学者は、浄化または癒しの儀式には、病気や悪霊を土偶に移し、それを破壊して脅威を排除することが含まれると理論付けています。女性の置物の場合、理論には、それらが女神を表すか、生殖能力のシンボルであるか、または安全な妊娠のためのお守りであることが含まれます。


他の縄文土器と同様に、土偶は時間の経過とともにますます精巧で詳細になりましたが、最も古く、最も単純な人間の置物でさえ、独特のまたは表現力豊かな顔をしていました。縄文時代後期の土偶は、腕や足に細かい模様が刻まれていることが多く、縄文人が精巧な刺青をしていた可能性があると考えられています。また、これらの土偶に描かれた衣服やアクセサリーは、埋葬地や他の場所で発見されたいくつかの人工物の用途について、学者がより多くのことを学ぶのに役立ちました。


土偶は厳密には縄文時代の現象であり、後の人々によって継続されなかったようです。


Fujioka Historical Museum

Jomon Period (10,000 BCE–300 BCE)


The Jomon period (10,000 BCE–300 BCE) is characterized by the beginning of clay pottery making in Japan. The period is named after the “cord marking” (jomon) pressed into clay pots for decoration before firing.

Some scholars argue that pottery making was started by the Stone Age peoples while others maintain that pottery production signaled the shift from the Stone Age to the Jomon period. There are similar disagreements over whether the humans of the two periods were separate groups of people. It seems likely the Jomon period began with an influx of migrants (possibly bringing pottery technology) who interbred with and/or absorbed the indigenous Stone Age people.

Pottery technology advanced significantly during the thousands of years of the Jomon period. At first, pottery was fired in pits. Later, kiln technology was developed and refined. Even the shapes and decorations used evolved over time, leading archaeologists to subdivide Jomon into Early, Middle, and Late phases to help them track the developments.

The display includes a number of pots and other items reconstructed using sherds from various sites around Gunma Prefecture. Some have elaborate rims, handles, and decorations. Scholars believe the pots were used to store both food and water, and possibly even to cook.

Clay pots are unlikely to have been used as storage by people wandering from place to place, since they could easily break in transit. Their widespread use by Jomon people contributes to the theory that they were semi-settled, often remaining in the same encampment for an extended period. This was possible because of the natural abundance of inland Japan, especially as woodlands and grasslands flourished in response to the warming of the planet at that time.


Lifestyle

As the Jomon period continued, people increasingly lived in permanent or semi-permanent settlements comprised of small pit dwellings. Being settled allowed them to develop a fairly organized society, as suggested by the specified places where waste was deposited in such settlements. The remnants of these middens have provided archaeologists with substantial information about the diet of the Jomon people.

Unlike many early peoples, the Jomon appear to have had a diverse plant diet that included roots, berries, beans, and various kinds of nuts. They were even known to have ground starchy ingredients to make something similar to bread.

Fish were caught and eaten and animals hunted for their meat, including larger animals like deer, bear, and boar. In the display cases are examples of stone arrowheads, spearheads, axe-heads, and stone blades, which are noticeably more sophisticated than those of the Stone Age. Obsidian, a glass-like volcanic stone, was a popular choice for arrowheads because it could be chipped to a sharp edge; the exhibit contains several other types of stone with similar properties that were leveraged for arrowheads. Polished stone axes were used for cutting wood, while a stone axe with chipped bevels had multiple purposes, including digging. Such axes were prevalent until the Yayoi period (300 BCE–300 CE).

The Jomon people made rope out of hemp and wove fabric using plant fibers such as ramie (a perennial in the nettle family), hemp (Artemisia cina; a perennial in the daisy family that is also known as wormseed), and cherry bark. They also wore jewelry. In Early Jomon, cuff-like earrings and round stone earrings with a slit to slide onto the ear lobe were common. Later, spool-like, fired-clay earrings that could be inserted into pierced and enlarged ear lobes came into use. There is evidence that these were sometimes painted or lacquered. Beads and pendants were fashioned from stone, clay, shell, antler, and horn.


Dogu

One distinguishing item of late Jomon is dogu clay figurines. Usually between 10 and 30 centimeters in size, dogu are highly stylized human or animal shapes. Female figurines seem to have been particularly popular and are often depicted with full breasts or swollen bellies.

Scholars are uncertain about the significance and use of dogu. Most dogu have been found buried near the back wall of pit houses in two or more pieces. They appear to have been deliberately broken. Some scholars theorize that cleansing or healing rituals involved transferring an illness or evil spirit to a dogu, which was then destroyed to eliminate the threat. In the case of the female figurines, theories include that they represent goddesses, are fertility symbols, or are amulets for a safe pregnancy.

Like other Jomon pottery, dogu became increasingly elaborate and detailed over time but even the oldest, simplest human figurines had distinctive or expressive faces. Late Jomon dogu frequently have detailed patterns etched into their arms and legs, which has led scholars to suggest that Jomon people may have elaborately tattooed themselves. Clothing and accessories depicted on these dogu have also helped scholars learn more about the uses of some artifacts found at burial sites and elsewhere.

Dogu appear to be strictly a Jomon phenomenon that was not continued by later peoples.


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