Title Seiganto-ji Temple

  • Wakayama
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

青岸渡寺


青岸渡寺は仏教の天台宗のお寺です。青岸渡寺は那智山の一部で、33体の観音菩薩(慈悲の仏)像にお参りする西国三十三所巡礼の一番札所として特別な重要性を持っています。「西国」とは西の国々という意味で、この巡礼で参拝される社寺は全て、現在関西と呼ばれる地域とほぼ重なる圏内にあることを示しています。西国三十三所巡礼は、貴族や上皇の間でこの巡礼が人気を博した平安時代(794–1185)から行われてきました。


由緒


このお寺は、4世紀に存在したインド出身の行者、裸形の拝所を起源に持ちます。裸形は滝つぼで慈悲の仏である観音菩薩の金色像を発見し、それを祀るための庵を建てました。実際の寺院が建立されたのは、生佛という僧が裸形の金色の観音像とより大きな木彫りの観音像を安置するためのお堂を建てた6世紀後半から7世紀初頭です。


社寺複合施設


1590年に建てられた現在の青岸渡寺本堂は、熊野那智大社と隣接しています。江戸時代(1603-1867)の終わりまで、青岸渡寺と熊野那智大社は那智山という一体の社寺複合施設を形成していました。この形態は、明治新政府が仏教と神道の厳格な分離を命じ、僧侶たちが那智山から追い出されたことで終わりを迎えました。


1874年、おそらくこの寺が西国三十三所第一番札所であったため、僧侶たちは空になったお堂を青岸渡寺という新たな寺として使う許可を得ました。この寺には現在の青岸渡寺という名前(文字通り「青岸へ渡る寺」の意味)がつけられました。


拡大と発展


青岸渡寺の伽藍は、その後の数十年の間に拡張・発展を遂げました。1933年に建てられた山門は、仏教の守護神である仁王と神社を守る動物である狛犬という珍しい組み合わせが特徴です。三重塔は1972年に建てられました。厳密には、この三重塔は再建されたものです。前身の姿は500年前に描かれた那智参詣曼荼羅に見ることができますが、この三重塔は1581年に焼失しました。


鰐口


青岸渡寺には、世界最大の鰐口(スリットゴングの一種で、文字通り「ワニの口」という意味)もあります。青岸渡寺の鰐口は幅1.4メートル、重量450キロです。この鰐口はお寺の本堂の入り口に吊るされています。


修験道の復興


近年、青岸渡寺は修験道の復興の中心地となっています。修験道は熊野に深く根ざした信仰ですが、仏教的な要素を含むため、熊野三山から仏教が追放されると、山伏と呼ばれる修験道の行者たちは冷遇されるようになりました。北方の山々に囲まれた高野山をはじめとする他の修験道の拠点の助けを借りて、青岸渡寺の副住職は修験道の伝統を再確立することができました。今日、儀式の時期になると、山伏たちはかつてのように山に入って修行をしています。


Seiganto-ji Temple


Seiganto-ji is a temple of the Tendai school of Buddhism. It is part of the Nachisan complex, and has special significance as the first stop on the Saigoku Kannon Pilgrimage, a circuit of 33 statues of Kannon, bodhisattva of compassion. “Saigoku” means “western provinces,” and indicates that the sites to be visited are all in the area generally equivalent to what is known today as Kansai. The Saigoku Kannon Pilgrimage was traveled by pilgrims as early as the Heian period (794–1185), when it was popular among nobles and retired emperors.


Ancient Origins


The temple traces its origin as a place of worship to Ragyo, a fourth-century ascetic from India who found a golden statue of Kannon, bodhisattva of compassion, in the pool beneath the falls, and built a small hut in which to worship it. The founding of the actual temple dates from the late sixth or early seventh century, when a priest named Shobutsu built a hall to house a larger, wooden statue of Kannon with Ragyo’s golden statue inside.


A Syncretic Institution


The temple’s current hondo (main hall) dates from 1590, and is located beside Kumano Nachi Taisha Grand Shrine. Until the end of the Edo period (1603–1867), the temple and shrine formed a single Shinto-Buddhist syncretic institution known as Nachisan. This ended when the new Meiji government ordered strict separation between Buddhism and Shinto, and the temple’s priests were forced out.


In 1874, the Buddhist priests were granted permission to use the vacant hall as a new temple, possibly because of the site’s role as the starting point of the Saigoku Kannon Pilgrimage. The temple was then given its current name of Seiganto-ji, literally “Temple of Passage to the Blue Shore.”


Expansion and Development


The temple complex expanded and developed over the following decades. The Sanmon (Mountain Gate) was built in 1933, and is notable for the rare combination of Buddhist Nio guardian deities and komainu shrine guardian animals. The three-storied pagoda was built—or, technically, rebuilt—in 1972. Its predecessor is visible in the 500-year-old painting known as the Nachi Pilgrimage Mandala, but this earlier pagoda burned down in 1581.


The Waniguchi Slit Gong


Seiganto-ji also has the world’s largest waniguchi (literally, “crocodile mouth”), a kind of slit gong. The gong at Seiganto-ji is 1.4 meters across and weighs 450 kilograms. It hangs just inside the entrance to the temple’s main hall.


Shugendo Revival


In recent years, the temple has been the center of a revival of Shugendo mountain asceticism. Shugendo has deep roots in Kumano, but its Buddhist elements made its practitioners, known as yamabushi, unwelcome after Buddhism was expelled from the three main shrines. With the help of other Shugendo centers, such as Mt. Koya in the mountains to the north, the assistant head priest of Seiganto-ji was able to reestablish the tradition. Today yamabushi once more practice austerities in the mountains during the ritual seasons.


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