Title Oji: Subsidiary Shrines along the Kumano Pilgrimage Route

  • Wakayama
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

王子:熊野古道沿いの諸神社


王子社は熊野三山の御子神を祀る諸神社でした。王子社は参詣道沿いに立っており、その中には簡素な拝所だったものもあれば、疲れた参詣者のために宿泊施設に加えて風呂まで提供したものもありました。都と那智大滝の間には多くの王子社がありました。これらは(正確な数ではないものの)一般に「九十九王子」と呼ばれました。


王子の成り立ち


王子とはprinceという意味で、王子社に祀られていた神々は熊野三山の祭神の子どもとされていました。


王子社の成り立ちは史料や古典から伺い知ることができます。増基という僧が残した10世紀の紀行文には、「木のもとごとに」手向の神があると記されています。おそらく、王子社の前身は地元の修験者によって創設・保守されたこれらの手向の神だったのでしょう。12世紀までには、熊野詣の記録に何十もの王子社の名前が現れるようになりました。


1868年の明治維新後、新政府が神道と仏教の厳密な分離を命じた結果、王子社は新しい名前を付けられ独立した神社となりました。王子社の時代は終わりましたが、今日でもその多くが地域の信仰の拠点として存在し続けています。


多富気王子


多富気王子は大門坂のそばにありました。江戸時代(1603–1867)までには、多富気王子は中辺路参詣道で那智山に最も近い王子としてよく知られていました。この王子社は、中世の熊野詣の手引書に載っている王子社一覧のどれにも含まれていないため、研究者は多富気王子が比較的後期まで本来の手向の神としての性格を保っていたのではないかと考えています。


市野々王子


12世紀初期の巡礼記に登場する市野々王子は、おそらく熊野で最も古い王子社のひとつです。この王子社は500年前に制作された『那智参詣曼荼羅』という絵画にも描かれており、中世後期までには中辺路で那智山に二番目に近い王子社として知られていました。「市」とはmarketという意味なので、市野々王子は市場としての役割を兼ねていたのかもしれません。


現在、市野々王子は市野々王子神社と呼ばれる村社です。しかし、この神社が立っているのがもとの市野々王子と同じ場所であるかについては議論があります。100メートルほど離れたところに、お杉社と呼ばれる神聖な一角があります。お杉社には古い礎石と、御神体(神が宿るとされる物体)であるかつて太陽の女神である天照大御神が降臨したと伝えられる石があります。本来、市野々王子はこの場所にあったと伝えられています。


浜の宮王子


中世、浜の宮王子は補陀落の浜と広い海で謳われていました。浜の宮王子は隣接する補陀洛山寺と一体の社寺複合施設を形成していましたが、そのつながりは19世紀に断ち切られました。浜の宮王子は熊野三所大神社と改称されました。


浜の宮王子は本殿に熊野三所権現を祀っており、二社の摂社も擁しています。片方の摂社は熊野に上陸した初代神武天皇に抗戦し敗北した丹敷戸畔を祀っており、もう一社は食と稲作の神である御食津神(三狐神)を祀っています。


Oji: Subsidiary Shrines along the Kumano Pilgrimage Route


Oji were subsidiary shrines of the three Kumano grand shrines. They were located along the pilgrimage route, and while some were simple places of worship, others offered accommodation and even baths to weary pilgrims. There were many oji between the capital and Nachi Waterfall. They were commonly referred to as the “ninety-nine oji,” although this is not an exact number.


Origin of Oji


Oji means “prince,” and the deities worshiped at these subsidiary shrines were considered children of the deities worshiped at the Kumano grand shrines.


Historical and literary sources offer glimpses of the oji network’s early development. A tenth-century pilgrimage narrative by a monk named Zoki describes tamuke-no-kami (traveler’s shrines) “at the base of every tree.” These traveler’s shrines, established and tended by local ascetics, were likely the predecessors of oji. By the twelfth century, accounts of Kumano pilgrimages routinely mentioned dozens of oji by name.


Following the Meiji Restoration of 1868, when the new government ordered that Shinto and Buddhism be strictly separated, the oji became independent shrines with new names. The age of oji was over, but many survive to this day as local centers of faith.


Tafuke-oji Shrine


This oji stood beside Daimon-zaka Slope. By the Edo period (1603–1867), it was well known as the last oji on the Nakahechi pilgrimage route before Nachisan. Because it is not mentioned in any lists of oji found in medieval guidebooks, scholars believe it may have retained its original character as a traveler’s shrine until relatively late.


Ichinono-oji Shrine


Ichinono-oji was probably one of the oldest oji in Kumano, appearing in pilgrimage diaries from the early twelfth century. It can be seen in the 500-year-old painting called the Nachi Pilgrimage Mandala, and by late medieval times it was known as the second-to-last oji on the Nakahechi route. Ichi means “market,” and the shrine may have doubled as a marketplace.


Today, Ichinono-oji is a village shrine called Ichinono-oji-jinja. There is debate, however, about whether this shrine stands on the oji’s original site. About 100 meters away is a small patch of hallowed ground called Osugi-yashiro. Osugi-yashiro contains old foundation stones and a rock that is a shintai (the physical object in which a deity resides) of the sun goddess Amaterasu-no-Okami. Tradition holds that this was the original site of Ichinono-oji.


Hamanomiya-oji Shrine


In medieval times, Hamanomiya-oji was celebrated for its views of Fudaraku Beach and the open sea. It formed a single complex with neighboring Fudarakusan-ji Temple, but this link was severed in the nineteenth century. The oji was renamed Kumano Sansho Omiwa-yashiro Shrine.


Hamanomiya-oji enshrines the three deities of Kumano in its main sanctuary, and also has two auxiliary shrines. One of these enshrines Nishikitobe, a local chieftain said to have unsuccessfully resisted the legendary first emperor Jimmu upon his arrival at Kumano. The other enshrines a deity of food and rice production called Mike-tsu-Kami, or Sankoshin.


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