Title Hamanomiya-oji (Kumano Sansho Omiwa-yashiro Shrine)

  • Wakayama
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

浜の宮王子 (熊野三所大神社)


浜の宮王子は海のそばにあった王子社で、もとは隣接する補陀洛山寺の一部でした。その浜と広い海の景色は、多くの熊野詣の紀行録の中で讃えられています。浜の宮王子の周りの木立は渚の森と呼ばれていました。現在の境内にはこの森の一部が残されています。

19世紀後期、浜の宮王子は補陀洛山寺から分離され、熊野三所大神社と改称されました。1648年に最後に建て直されたこの神社の本殿は国の重要文化財に指定されています。熊野三所大神社は熊野三所権現(家都御子大神、御子速玉大神、熊野夫須美大神)を祀っています。

また、熊野三所大神社には二社の摂社もあり、これらはそれぞれ本殿の両側に建てられています。右側の社殿は熊野に上陸した初代神武天皇に抗戦し敗北した丹敷戸畔を祀っています。反対側は食と稲作の神である御食津神(三狐神)を祀っています。


王子とは


王子社は熊野三山の御子神を祀る諸神社でした。王子社は参詣道沿いに立っており、その中には簡素な拝所だったものもあれば、疲れた参詣者のために宿泊施設に加えて風呂まで提供したものもありました。王子社は古代の修験者によって保守されていた手向の神に起源を持ち、明治時代(1868–1912)初期に神社として独立するか廃社となりました。


Hamanomiya-oji (Kumano Sansho Omiwa-yashiro Shrine)


Hamanomiya-oji was a seaside oji that was originally part of neighboring Fudarakusan-ji Temple. In accounts of the Kumano pilgrimage, it is celebrated for its views of the beach and the open sea. The grove of trees around the oji was known as Nagisa-no-Mori, or “Forest on the Shore.” It is partly preserved inside the modern shrine grounds.

In the late nineteenth century, Hamanomiya-oji was separated from the temple and renamed Kumano Sansho Omiwa-yashiro Shrine. Its main sanctuary was most recently rebuilt in 1648 and is a designated National Important Cultural Property. It enshrines the three deities of Kumano: Ketsumiko-no-Okami, Miko-Hayatama-no-Okami, and Kumano Fusumi-no-Okami.

There are two auxiliary shrines, one on either side of the main sanctuary. The one on the right enshrines Nishikitobe, a local chieftain said to have unsuccessfully tried to halt the legendary first emperor Jimmu’s advance upon his arrival at Kumano. The other enshrines a deity of food and rice production called Mike-tsu-Kami, or Sankoshin.


About Oji

Oji were subsidiary shrines of the three Kumano grand shrines. They were located along the pilgrimage route, and while some were simple places of worship, others offered accommodation and even baths to weary pilgrims. They developed out of traveler’s shrines tended by ascetics in ancient times, and became independent shrines or simply fell into disuse early in the Meiji era (1868–1912).


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