Title Fudaraku-tokai: Crossing the Sea to the Southern Pure Land

  • Wakayama
Topic(s):
World Heritage (Natural or Cultural)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

補陀落渡海: 南方の浄土を目指して海を渡る


サンスクリット語のPotalakaを語源とする「補陀落」は、南方の海の彼方にあり、慈悲の仏である観音菩薩が住まう浄土の名前です。補陀落は中世の日本で広く信仰されていました。僧の中には補陀落は阿弥陀如来の西方浄土より容易にたどりつけると説いたものもいました。やがて、観音の信奉者が補陀落に渡ることを願って海で入水する補陀落渡海という風習が生まれました。


決して一般的ではなかったものの、補陀落渡海は日本各地の沿岸部で江戸時代(1603–1867)の中ごろまで試みられていました。補陀洛山寺は補陀落への出発の地として特に有名でした。この寺の住職たちは、868年から1722年までの間に20回以上の補陀落渡海を果たしました。これらの渡海は全て、この寺の外にある石碑に列記されています。


補陀落渡海の興隆と衰勢


『熊野年代記』という歳時記の868年の記録には、補陀落に向けて補陀洛山寺から旅立った最初の人物として慶龍という僧の名が記されています。919年、祐真という僧が13人の信者を連れて慶龍に続きました。中世後期には頻度が上がり始め、16世紀の間だけで約10回の補陀落渡海が行われました。これはおそらく、大名たちの覇権争いに伴う世の中の不安の高まりと戦の頻発に関係していたのでしょう。渡海を試みた人々は、単に補陀落にたどり着こうとしただけではなく、観音菩薩が後に残された長く苦しんでいる民衆を救いに来ることを願っていました。


やがて、補陀洛山寺における補陀落渡海は公式化されました。全国各地からこの寺に訪れる信者に対し、住職(着任にあたって「渡海」という名を名乗りました)は必要な事前の儀式を行い、渡海を先導する義務を負っていました。1565年には、金光坊と呼ばれる僧が意思に反して渡海を強いられたという特に恐ろしい出来事がありました。金光坊は今でも補陀落渡海を行った人物に数えられていますが、死後、「上人」という敬称はつけられていません。


おそらくこのような出来事も関係して、17世紀以降、補陀落船に乗せられるのは僧が亡くなってからとなりました。1722年に南方の浄土に向けて遺体で送り出された最後の補陀洛山寺住職は、宥照でした。


補陀落渡海船


いつしか、補陀洛山寺では標準化した補陀落渡海船が使われるようになりました。この渡海船を使ったのは僧侶のみで、在家の信者は単純に普通の小舟を使いました。補陀落渡海船は500年前に制作された『那智参詣曼荼羅』の右下にも描かれています。寺の外には1993年に造られた船の実物大模型が展示されています。


この船の設計で最も目を引く特徴は、密閉された船室です。外側から釘でふさがれた窓も扉もない船室には、わずかな食料と水、灯りの燃料が入れられ、僧侶が死の直前まで経を唱え、観音菩薩に祈りつづけられるようになっていました。


船室は、四十九本の板でつくられた鮮やかな朱塗の柵で囲まれていました。柵には四方に一基ずつ、合わせて四基の鳥居が設置されていました。これは仏教建築というよりは神道の神社を想起させるもので、熊野信仰の習合的な性質を反映しています。また、この船のつくりは修験道の葬送儀礼とも通じる部分があります。行者自身と世の中の両方に大きな功徳をもたらそうとしたことにおいて、補陀落渡海は修験道の苦行と近いものと見なされていたのかもしれません。


Fudaraku-tokai: Crossing the Sea to the Southern Pure Land


Fudaraku, from the Sanskrit Potalaka, is the name of a Pure Land located across the ocean to the south and presided over by Kannon, bodhisattva of compassion. Belief in Fudaraku was widespread in Japan from the medieval period. Some priests taught it was easier to reach than Amida Buddha’s Pure Land in the west. Eventually, a practice called Fudaraku-tokai (Crossing the Sea to Fudaraku) emerged: devotees of Kannon intentionally drowned themselves at sea in the hopes of being transported to Fudaraku in their earthly bodies.


Though far from commonplace, Fudaraku-tokai was attempted from coastal areas around Japan until well into the Edo period (1603–1867). Fudarakusan-ji Temple was particularly well-known as a departure point. Head priests of the temple officiated over more than twenty such “crossings” between 868 and 1722, all of which are listed on a stone monument outside the temple.


The Rise and Fall of Fudaraku Crossing


The chronicle Kumano Nendaiki includes an entry for the year 868 naming the priest Keiryu as the first person to embark for Fudaraku from the temple. He was followed in 919 by a priest named Yuma, who took 13 other devotees with him. In the late medieval period, the pace began to quicken; nearly a dozen Fudaraku-tokai were performed in the sixteenth century alone. This was likely connected to heightening unrest and frequent wars as the daimyo struggled for dominance. Those who attempted the crossing not only sought to reach Fudaraku but also hoped that Kannon would come to the rescue of the long-suffering common folk they had left behind.


Eventually, the practice of Fudaraku-tokai at Fudarakusan-ji became formalized. Devotees came to the temple from across Japan, and the head priest (each of whom took the name “Tokai” upon their appointment) was duty-bound to perform the necessary preparatory rituals and lead them on their “crossing.” One particularly grim incident occurred in 1565, when a priest called Konkobo was forced to make the journey against his will. He is still listed among the ranks of those who performed Fudaraku-tokai, but was not posthumously granted the honorific “Shonin.”


Perhaps partly because of events like this, from the seventeenth century priests were put on the boat to Fudaraku only after their death. The last head priest of Fudarakusan-ji to posthumously set sail for the southern Pure Land was Yusho, in 1722.


Fudaraku Crossing Boats


Eventually, a standard type of Fudaraku-tokaisen (Fudaraku crossing boat) came into use at the temple. These boats were used solely by priests; lay devotees simply used regular craft. A Fudaraku crossing boat can be seen at the lower right of the 500-year-old painting called the Nachi Pilgrimage Mandala, and a scale model built in 1993 is on display outside the temple.


The most striking feature of the boat was the sealed cabin. Nailed shut from the outside with no windows or doors, the cabin contained a limited supply of food, water, and lamp fuel so the priest could continue reciting sutras and appeals to Kannon until the very end.


The cabin was surrounded by a 49-paling fence with four torii gates, all painted bright vermillion. Because torii are associated more with Shinto than Buddhism, this feature is another reminder of the syncretistic belief system of Kumano. The boat’s design also evokes the funerary practices of Shugendo mountain asceticism, and Fudaraku-tokai may have been seen as similar to Shugendo austerities in its potential to bring great spiritual benefit both to the practitioner and the world at large.


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