Title Moja-no-Deai: The Abode of the Dead

  • Wakayama
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches World Heritage (Natural or Cultural) Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nachikatsuracho tagengokaisetsuseibi shienjigyo chiikikyogikai

亡者の出会い


大雲取越の舟見峠と色川辻の間には、細い杉の並木に挟まれた石畳の谷道の区間があります。この場所は「亡者の出会い」と呼ばれています。伝説(および近年の旅人による目撃談)によると、この道を歩いていると、向かい側からやってくる亡くなった友人や肉親に出会うことがあります。


死者の国「黄泉」


熊野は古くから死後の世界と関連付けられています。熊野は都に近かったものの、山の多い地形のため、近寄る人が少なく神秘的な場所でした。『日本書紀』という8世紀の年代記では、熊野はイザナミノミコトという神が葬られた地であり、また、その夫であるイザナギノミコトが彼女を追って亡者が住まう黄泉の国へ向かった地です。


古来、日本において山は畏敬の対象であり、山頂はこの世とあの世の境目が曖昧になる場所とみなされてきました。仏教が伝来に伴って多くの山に寺院や墓地がつくられると、この見方はさらに強まりました。この考え方は熊野、中でも妙法山阿弥陀寺で特に影響力を持っていました。伝えられるところによると、日本で亡くなる人は一人残らず、あの世に向かう前にこの寺を訪れます。


危険な道中


中世において、熊野古道を通ることは危険を伴いました。近代的な施設や医学が登場する以前は山道を歩くのは非常に困難で、参詣中に怪我をしたり命を失ったりすることもありました。参詣道の脇には、不幸にして道中亡くなった参詣者を偲ぶ数多くの碑や仏像がひっそりと置かれています。


また、餓鬼やダルという妖怪の伝承も残されています。ダルは険しい道で旅人に憑りついて生命力を吸い尽くして殺し、その人もダルにしてしまうのです。一口食べ物を口にするだけでもダルを追い払い安全な場所にたどり着く力が得られるとして、参詣者は常に少量の余分な食糧を持ち歩くよう戒められていました。


亡者と出会う


「亡者の出会い」で死者と遭遇した話にはあるパターンが見られます。舟見峠を越えて、無事なだらかな道(この場所のこと)まで下ってきた巡礼者は、気楽な気分になりはじめます。風が変わり、あるいは霧が立ちこめ、道のはるか向こうから誰かがこちらに歩いてくるのが見えます。その人影が近づいてくると、それは亡くなった友人や親族であることがわかります。しかし、巡礼者が挨拶したり話しかけたりしようとすると、その人は姿を消してしまいます。


いくつかの話では、巡礼者はこの場所で会ったのは生きている人だと考えます。しかし、家に帰った時、ここで会った人は当時すでに亡くなっていたことを知ります。実は、巡礼者が出会ったのは、あの世に行く前に鐘を撞くため阿弥陀寺に向かっていたその人の魂だったのでした。


Moja-no-Deai: The Abode of the Dead


There is a section of the Ogumotori-goe route, between Funami-toge Pass and Irokawa-tsuji, that forms a valley path paved with stone and lined with thin ranks of Japanese cedars. This area is called Moja-no-Deai—the Abode of the Dead. According to legend (and eyewitness accounts even from recent travelers), those who walk this path may meet deceased acquaintances and relatives coming from the opposite direction.


Yomi, the Land of the Dead


Kumano has been associated with the afterlife since ancient times. The mountainous terrain made the area inaccessible and mysterious, even though it was near the capital. According to the eighth-century chronicle Nihon shoki, Kumano is where the deity Izanami was laid to rest, and where her husband, Izanagi, followed her into the Land of Yomi, where departed souls resided.


Mountains have always been objects of reverence and awe in Japan, and mountaintops have been seen as places where the boundary between this world and the next is blurred. With the arrival of Buddhism, many mountains became home to temples and their cemeteries, reinforcing the connection. This belief proved especially powerful in Kumano, and most of all at Amida-ji Temple on Mt. Myohozan. According to tradition, every last person who dies in Japan visits this temple before moving on to the next plane.


The Perils of Pilgrimage


The Kumano Kodo could be dangerous in medieval times. Trekking in the mountains before modern facilities and medicine became available was a serious challenge, and pilgrims faced injury or death en route. There are many unobtrusive markers and statues of Buddhist deities placed by the side of the trail in remembrance of the unfortunate.


There were also tales of spirits called gaki (the “hungry ghosts” of Buddhism) or daru, which possessed travelers on the steep paths, sapping their energy until they collapsed and expired on the spot, only to become daru themselves. Pilgrims were warned to always carry a small amount of extra food, as even a mouthful could provide the energy to fend off daru long enough to get to safety.


Meeting the Departed


Tales of encounters in the Abode of the Dead tend to follow a pattern. As the pilgrim safely descends from Funami-toge Pass to more level ground, they start to relax. The wind changes, or perhaps a mist rises, and they see another figure coming toward them on the path far ahead. As the figure approaches, the pilgrim realizes it is a deceased friend or relative. ̱However, if they attempt to acknowledge or speak to the figure, it vanishes.


In some accounts, the pilgrim meets a person they believe to be alive. When they return home, however, they discover that the person had already passed away at the time of their encounter. The pilgrim had met a soul on its way to Amida-ji to ring the temple bell before moving on to the next world.


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