Title A-Bombed Streetcars

  • Hiroshima
Topic(s):
Villages/Towns
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
The City of Hiroshima

被爆した路面電車


1945年8月6日、広島に原爆が投下された時、市の123台の路面電車のうち108台は破壊されました。残った車輌のうちの何台かは、たった3日後にはまた走行をはじめました。この事は地元住民にとっても広電にとっても大きな誇りです。原爆で損傷した車輌のうち2台は今でも使用されています。651形と652形で、第二次世界大戦中の1942年に作られたものです。


戦争の遺産となったこの2台の路面電車は、当時は広島では一番大きく新しい車輌で、車体はより長くより大勢の乗客を載せることができ、床はゆるやかなスロープになっていて通勤客を素早く載せることができるものでした。2台の路面電車は、原爆が落とされた朝の時間帯に走行していて、651形は爆心地からほんの1kmのところにいました。木でできた内装は燃えてしまいましたが、無垢の鋼鉄製の車体だったためか、車輌は完全な状態で残りました。戦後、両車輌とも修復されて運行に戻されました。


以来、2台の車輌は、非接触トラベルカードに対応したり、エアコンが付いたりといったアップグレードはされてきましたが、シャシーはオリジナルのままです。運転席には新しいテクノロジーは全く追加されておらず、路面電車は今も全面的に手動で制御されていて、ボタンやスクリーンではなくホイールとレバーで運転されています。これらの路面電車に乗るのは、まるで昔に戻る時間旅行のようです。実際に広電は、広島の歴史を保存するために、少なくとも2台のうち1台は可能な限り走らせていくことをポリシーとしています。


残念ながら、651形と652形はその古さのため、常に利用できる状況ではありません。しかし、広島のより新しい路面電車は、すべての乗客に対応できるようにデザインされています。


A-Bombed Streetcars


When the atomic bomb was dropped on Hiroshima on August 6, 1945, 108 of the city’s 123 trams were destroyed. Some of the remaining streetcars were up and running again just three days later—a point of pride for both local residents and the Hiroden tram company. Two trams that were damaged in the bombing are still in use: numbers 651 and 652, both built in 1942, during World War II.


At the time, the two war-legacy trams were the largest and most modern trams in Hiroshima, with longer bodies to fit more passengers and a gently sloping floor that made it easier for commuters to get aboard quickly. The two trams were in service during the morning hours when the bomb was dropped, and 651 was only 1 kilometer from the hypocenter of the explosion. The wooden interior of the trams burned, but the vehicles remained intact, likely because of their solid steel bodies. After the war, both trams were restored and returned to service.


Although the two trams have since been upgraded—they now support contactless travel cards and have air conditioning—they still have their original chassis. No new technology has been added to the driver’s cabin, meaning the streetcars are still entirely manually controlled, with wheels and levers in place of buttons and screens. A ride on one of these trams is like a journey back in time. In fact, Hiroden’s policy is to keep at least one of them in service for as long as possible, as a way of preserving Hiroshima’s history.


Unfortunately, due to the age of trams 651 and 652, they are not fully accessible. Hiroshima’s newer streetcars, however, are designed to accommodate all passengers.


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