Title Tenpukuji Temple

  • Nagasaki
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
751+ Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nagasakitoamakusachihonosempukukirishitankanrenisan hozonkatsuyo jikkoiinkai

天福寺


禅宗のひとつ、曹洞宗の寺院である天福寺は、各世帯を特定の仏寺に所属させることによって潜伏キリシタンを摘発・排除するために考案された寺請制度の一環として1688年に建立されました。天福寺のある東樫山地域は、他の藩に比べてあまりキリシタンに対する残忍な迫害を行わなかった佐賀藩の管轄領でした。潜伏キリシタンは寺に登録することで敬虔な仏教徒を装うことができ、佐賀藩は領内のキリシタンの存在を否認することで江戸幕府との関係を良好に保つことができたため、この寺の存在は双方に有益でした。


名目上は天福寺に属していた潜伏キリシタンたちは、かなり公然と仏教を拒否していました。例えば、彼らには寺で同胞のキリシタンの葬儀を行う際に唱える独自の「お経除けの祈り」がありました。この祈りの言葉は「お寺はあなたの敵です。そこにいる人々を信用してはいけません。あなたは聖母マリアのもとへ向かっています」というあからさまに反仏教的なものでした。


実際のところ、東樫山地域はキリシタンに大変友好的で、「樫山を一度訪れるのは(祈りの地として知られていた)岩屋山を三度訪れるのに等しい。樫山を三度訪れるのは、ローマのサンタ・エケレジアという教会を訪れるのに等しい」と言われていたほどでした。


しかし、天福寺にとっては、このような寛容な姿勢にはマイナス面もありました。1873年にキリスト教が解禁されると、天福寺の檀家の潜伏キリシタンたちは、カトリックに戻った人々、独自の信仰を続けた人々、そして本格的に仏教に帰依することを決意した人々の3つのグループに等分されました。江戸時代(1603-1868)には450世帯だった天福寺の檀家は、現在ではわずか180世帯となり、その全世帯が3つ目のグループにあたります。


お寺の建物は1980年代に再建された比較的新しいものです。しかし、ここには興味深い古い品がいくつか収蔵されています。本堂に安置されている最も重要な収蔵品は、高さ50センチのマリア観音像です。この像は1856年の浦上三番崩れの際、安全のためにこの寺に持ち込まれました。穏やかな表情が聖母マリアに似ているとされています。像の頭部には、伝統的なマリアの外套の色である青色の塗料の跡が残っています。


潜伏キリシタンのロザリオやメダイ、そしてそれらを囲炉裏の上に隠すのに使われた煤だらけの竹筒は、天福寺のエントランスホールに展示されています。


Tenpukuji Temple


A temple of the Soto school of Zen, Tenpukuji was founded in 1688 as part of the temple registration system designed to detect and eliminate Hidden Christians by forcing every household to be affiliated with a specific Buddhist temple. The Higashi-Kashiyama area where the temple stands was administered by the Saga domain, whose lords were far less brutal in their persecution of the Christians than those of many other domains. Both sides benefited from the presence of the temple: by registering, the Hidden Christians could pass themselves off as good Buddhists, while the Saga domain could stay in good standing with the shogunate by denying the presence of Christians in lands it controlled.


The Hidden Christians who nominally belonged to Tenpukuji were fairly frank in their repudiation of Buddhism. They had their own “sutra-annihilating prayer,” for example, which they would recite when taking the body of a fellow Christian to the temple for the required Buddhist funeral rites. The words of the prayer—“The temple is your enemy. Don’t trust the people there. You are on your way to rejoin Mother Mary”—were openly anti-Buddhist.


In fact, so hospitable to Christians was the Higashi Kashiyama area that there was a saying: “One visit to Kashiyama is equal to three visits to Mount Iwaya [a popular site for prayer]. Three visits to Kashiyama is equal to visiting the church of Santa Ecclesia in Rome.”


For the temple, however, there was a downside to this tolerant attitude. When the Japanese government lifted the prohibition against Christianity in 1873, Tenpukuji’s congregation split into three groups of roughly equal size: Hidden Christians who reverted to traditional Catholicism; Hidden Christians who stayed loyal to their peculiar faith; and Hidden Christians who decided to become fully fledged Buddhists. Having had 450 households in the parish during the Edo period (1603–1868), the temple now has only 180, all of whom belong to the last group.


The temple building was reconstructed in the 1980s, and so is relatively new. There are, however, some interesting old objects. The most important item in the temple’s main hall is a 50-centimeter-high Maria Kannon statue that was brought here for safekeeping during the Third Urakami Crackdown of 1856. The serene facial expression is thought to resemble that of the Virgin Mary. There are even traces of blue paint—the traditional color of Mary’s mantle—on the statue’s head.


Rosaries and medals of the Hidden Christian community and the sooty bamboo tubes in which they were concealed above the domestic fireplace are on display in the parishioner’s hall.


Search