Title Vegetation on Dewa Sanzan

  • Fukushima
Topic(s):
Nature/Ecology $SETTINGS_DB.genreMap.get($item)
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
gassambijitasenta uneikyogikai

出羽三山の植生


出羽三山には、きわめて多様な植生が見られます。月山 (1,984 m) のふもとには、樹齢200~300年のブナの樹々があります。これらの樹々の広い林冠が森を覆っており、他の背の高い植物種の生存を困難なものにしています。標高が上がると、風景は劇的に変わり、高山の植生が繁茂しています。そこでは、月山の強い風が、より背の高い植物種の成長を妨げているのです。


羽黒山 (414 m) のスギの森は樹齢300~500年ほどですが、「爺杉」という注目すべき例外があります。爺杉は、樹齢約1,000年と推定されています。これらの樹々のほとんどは、羽黒山の寺院の僧たちの指示のもと、三世代にわたって植えられたものです。これらの樹々は、地面をより安定させ、地すべりを防ぎ、ひいては巡礼をより行いやすくするために植えられました。


ここでは、自然と精神性が強く結びついています。この地域の植生は、修験道の信者たちによって、様々な方法で利用されてきました。修験道とは、山で修行に努める古くからの伝統であり、仏教と神道両方の要素を含んでいます。歴史を見ると、修験道の信者たちは自給自足で暮らし、この山で育った植物のみを食料と薬にしていました。信者たちは、植物の利用がこの山の力を使う助けになる、と考えていました。信者たちは、植物自体を検証し、試行錯誤によって得た知識を世代から世代へと受け継いでいきました。周辺の村に住む人々は、二日酔いから関節炎まで、幅広い病に対する自然療法について、修験道の行者の経験を信頼していました。ウワバミソウ (学名: Elatostema umbellatum var. majus) は、葉の多い多年生植物であり、虫刺されや切り傷の手当てに使われていました。キバナイカリソウ (学名: Epimedium grandiflorum subsp. Koreanum) は、黄色の花を咲かせる植物であり、回復のための強壮剤や関節炎の治療に使われていました。コシアブラ (学名: Chengiopanax sciadophylloides) は、日本原産の落葉樹であり、血圧を下げるために使われていました。ヤマブドウ (学名: Vitis coignetiae) はアジア原産の野生のブドウであり、肌のしみの治療に使われていました。


Vegetation on Dewa Sanzan


Dewa Sanzan has a great diversity of plant life. The foothills of Mt. Gassan (1,984 m) are populated with 200- to 300-year-old beech trees. Their wide canopies dominate the forest, making it difficult for other tall plant species to survive. At higher elevations, the landscape changes dramatically. Alpine vegetation thrives there where the strong winds on Mt. Gassan’s upper reaches prevent taller plant species from growing.


The Japanese cedar forests on Mt. Haguro (414 m) are around 300 to 500 years old, with the notable exception of Jiji-sugi, a cedar estimated to be about 1,000 years old. Most of these trees were planted over three generations under orders of priests from the mountain’s temples. They were introduced to make the ground more stable, prevent landslides, and, ultimately, make the pilgrimage more accessible.


The links between nature and spirituality are strong here. The vegetation in this area has been used in a variety of ways by followers of Shugendo, an ancient tradition of mountain asceticism incorporating elements of both Buddhism and Shinto. Historically, followers lived self-sufficiently, relying entirely on the plants that grew on the mountain for food and medicine. They believed that using plants helped them harness the power of the mountain. They tested plants themselves, and the botanical knowledge they gained through trial and error was handed down from generation to generation. People living in surrounding villages relied on Shugendo practitioners’ experience for natural remedies for a range of maladies from hangovers to arthritis. Uwabamiso (Elatostema umbellatum var. majus), a leafy perennial, was used to treat insect bites and cuts. Kibanaikariso (Epimedium grandiflorum subsp. Koreanum), a yellow-flowering plant, was used as a restorative tonic and to treat arthritis. Koshiabura (Chengiopanax sciadophylloides), a native deciduous tree, was used to reduce blood pressure, and yamabudo (Vitis coignetiae), a wild grape native to Asia, was used to treat skin blotches.


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