Title History of the Road through Shimizu Pass

  • Nagano
Topic(s):
Nature/Ecology
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
kankyosho shinetsushizenkankyojimusho

16世紀、商人たちは清水峠(しみずとうげ)を経由して越後国(えちごのくに)(現在の新潟(にいがた)県)と上野国(こうずけのくに)(現在の群馬(ぐんま)県)に通い始めた。この道は、三国峠(みくにとうげ)経由で山越えをして北東へ向かう、既に確立されてはいたが遠回りとなる道の代わりとして機能した。

越後の戦国大名であった上杉謙信(うえすぎけんしん)(1530~1578)は少なくとも13回三国山脈を越えたとされるが、急坂と多雪地帯の清水峠を利用することなく、すべて三国街道を利用した。しかし、最短距離である清水峠越え道の重要性を認識したため、その道沿いに山城を整備した。1632年には、徳川幕府(1603~1868)が峠を閉鎖し、軍事・警察上の理由から、取り締まりのために、湯桧曽(ゆびそ)と清水の両側に番所が設けられた。江戸(えど)(現在の東京(とうきょう))の商人と地元の人々は、清水峠をもう一度開くよう幕府に繰り返し訴えたが、閉鎖されたままだった。

1872年、国による古い街道制度が廃止されると、1874年には県令がこの峠道を清水越え新道として整備した。その後、新たに馬車が通れる車道が建設され、1885年に国道8号に認定された。しかしながら度重なる土砂崩れや雪崩により1888年には不通となった、しかし、明治になって整備された清水越え新道と国道8号の使える場所を整備し、しかも、新潟県側の一部を賃取り道路として開削し、明治末期まで大いに利用された。その後、1920年に国道は県道に降格され、1970年に国道291号線に再度認定された。現在、峠の新潟県側の賃取り道路だったところが登山道となり、群馬県側は、一ノ倉沢より奥はすべて登山道の一部に組み込まれている。道沿いには古い石垣など、清水峠越えの遺物を今も見ることが出来る。


History of the Road through Shimizu Pass


In the sixteenth century, people began traveling to Echigo Province (now Niigata Prefecture) and Kōzuke Province (now Gunma Prefecture) via Shimizu Pass. This route functioned as an alternative to a longer, previously established route that crossed the mountains via the Mikuni Pass to the northeast.

Uesugi Kenshin (1530–1578), the powerful warlord and provincial governor of Echigo, is known to have crossed the Mikuni Mountains at least 13 times, but he always traveled via the Mikuni Road to avoid the heavy snow and steep slopes of Shimizu Pass. However, Kenshin recognized the importance of the more direct route through Shimizu Pass, and he had a castle built along it. In 1632, the Tokugawa shogunate (1603–1868) closed the pass and erected checkpoints on both sides at Yubiso and Shimizu as part of a large-scale restructuring of the road system. Merchants in Edo (now Tokyo) and neighboring domains repeatedly appealed to the shogun to reopen Shimizu Pass, but it remained closed.

In 1872, the old official highway system was abolished, and in 1874 the prefectural governor reopened the pass as the New Shimizu Road. In 1885, it was then renovated and leveled to accommodate horse-drawn carts and became National Route 8. However, the road was quickly degraded by the harsh environment, and by 1888 it had become largely unusable. Afterward, certain sections were renovated again, and together with a section of the road on the Niigata side it was operated as a toll road. That road was heavily used until the end of the Meiji era (1868–1912).

In 1920, the road through the pass was downgraded to a prefectural route. In 1970, it was upgraded again to become National Route 291. Today, the section of the toll road on the Niigata side and everything above Ichinokurasawa has been incorporated into the hiking trails. Relics of travel through Shimizu Pass, such as old stone walls, can still be seen along the trails.


Search