Title Historic Costumes of Kurokawa Noh

  • Yamagata
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Tsuruoka City

黒川能の里王祇会館 - 館内説明看板(装束)


1. 14世紀にさかのぼる、能の日本舞踊劇の最も初期の衣装の1つ。明代(1368~ 1644年)の中国の織物で作られており、仏教に関連する色が特徴です。上座のタユ(座長)だけが着ていました。 (黒川能上座所有)


2.室町時代(1336~1573)の明代の中国織物を使用し、日本で作られた衣装。下座のタユ(座長)だけが着ています。 (黒川能下座所有)


3.室町時代(1336~1573)の希少で貴重な衣装。この時代から残っているものはほとんどありません。これは、衣装の元の形を維持するために新しい裏地で縫うことによって保存されました。 (黒川能下座所有)


4.上座と下座の両方で使用される江戸時代(1603~1867)の衣装。 1733年に鶴岡城で藩主酒井忠真(1671~1731)から贈られたもので、毎年5月3日に開催される春日神社や庄内神社神社で使用されました。 8月15日。その他の特別公演にも使用されました(春日神社所有)


5.江戸時代(1603~1867)の菊柄の衣装。酒井家からの贈り物と言われていますが、確認されていません。男性向けでしたが、黒川能では色鮮やかなため女性向けとしてよく使われていました。 (春日神社所有)


6.江戸時代初期(1603~ 1867年)の衣装。 1733年に鶴岡城で藩主酒井忠真(1671~1731)から贈られたもので、俳優が脇役として着用した物です。 (黒川能下座所有)


7.江戸時代中期(1603~ 1867年)からの亀の甲羅と鳳凰柄の衣装。 1843年に鶴岡城で藩主酒井忠義から贈られたものと推定されます。この衣装は、神や精神の役割に使用されます。 (黒川能所有)


8.江戸時代中期(1603~ 1867年)にさかのぼると考えられている秋の草・蝶柄の衣装。酒井藩主(1671~1731)が所有し、1733年に鶴岡城で贈呈されました。若い女性の役として、特に深紅色を露出させる形で女性役の衣装として着用されました。 (黒川能下座所有)


9.江戸中期(1603~1867)の特徴を備えた衣装。 1889年に元領主酒井忠篤(1853~1915)から購入。(黒川能所有)


10.江戸時代後半(1603~1867)の代表的な衣装。酒井家からの贈り物と思われますが、裏付けとなる記録はありません。このデザインは意志の強い女性キャラクターに非常に適していると言われています。 (黒川能所有)


11.江戸中期(1603~1867)のデザインが特徴の衣装。 1773年に鶴岡城で藩主酒井忠徳(1755–1812)から贈られたものです。(黒川能所有)


12.江戸中期(1603~1867)の特徴を示す衣装。 1889年に元領主酒井忠篤(1853~1915)から購入した衣装で、中年の女性役に適しています。 (黒川能所有)


13.江戸時代中期(1603~1867)を表すデザイン要素を備えた衣装。これは確証されていませんが、堺家からの贈り物だったと考えられています。この衣服は、女性役に最適です。 (黒川能所有)


14.江戸中期(1603~1867)のスタイルの長い絹の衣装。 1889年に酒井忠篤(1853~1915)の元領主から購入されました。このような長い絹の衣服は、通常、男性と女性の両方の演舞で使用されます。この作品は、男性の子供や男性の役に適しています。 (黒川能所有)


15.江戸時代後期(1603~1867)の衣装は、1889年に元領主酒井忠篤(1853~1915)から購入したと考えられています。女神や王女などの女性の役に適していました。 (黒川能所有)


16.黒川能の上座と下座の両方で使用される衣装。江戸中期(1603~1867)の様式を反映したデザインで、1889年に酒井忠篤(1853~1915)の元領主から入手したと考えられています。男性のキャラクターに使用され、パフォーマンスの2日目によく着用されました。


17.江戸中期(1603~1867)の衣装。 1889年に元領主酒井忠篤(1853~1915)から購入されたと考えられています。(黒川能上座所有)


18.江戸時代中期(1603~ 1867年)と思われる衣装。袖と体型が合わないので、この衣装を別の衣装でつなぎ合わせたようです。この作品がいつどのように入手されたのかは不明です。 (黒川能上座所有)


19.江戸時代後期(1603~1867)の衣装。元藩主からの贈り物だったと思われます

1807年5月、鶴岡城で受け取った正。この衣服のパターンは、女性役の衣装として適しています。 (黒川能上座所有)


20.江戸時代中期(1603-1867)の衣装。酒井領主からの衣装の取得は、元禄文化(1688~1704)から明治時代(1868~1912)にかけて行われましたが、これに匹敵する長い絹の衣服は他にありません。長い絹は、神聖な物や天の乙女のような役割のために、そして主に演舞の要素のために着用されます。 (黒川能下座所有)


21.元禄文化(1688–1704)の典型的な衣装。 1889年に元領主酒井忠篤(1853~1915)から購入されたと考えられています。中高年の女性の役に適しています。 (黒川下座能)


22.江戸中期(1603~1867)の特徴を備えた衣装。劇中の巴や上着として使用されました。 (黒川能下座所有)


23.江戸中期(1603~1867)の衣装。その色と模様は、高官や神の役割に特に適しています。 (黒川能下座所有)


24.江戸中期(1603~1867)の衣装。僧侶が登場する能楽に使われました。 (黒川能下座所有)


Historic Costumes of Kurokawa Noh

NOTE: This list corresponds to a museum exhibit depicting 24 historic noh costumes. The content will be accessed by scanning a QR code on the exhibit.


1. One of the earliest costumes of noh classical Japanese dance-drama, dating from the fourteenth century. It is made from Chinese fabric dating from the Ming dynasty (1368–1644) and features colors associated with Buddhism. This garment was worn only by the tayu (troupe leader) of the upper troupe (kamiza). (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


2. A costume from the Muromachi period (1336–1573) made from Chinese fabric dating from the Ming dynasty and crafted in Japan. Worn only by the tayu (troupe leader) of the lower troupe (shimoza). (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


3. A rare and highly treasured costume from the Muromachi period (1336–1573). Few from this period remain. This one was preserved by sewing in a new lining to retain the costume’s original shape. (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


4. An Edo period (1603–1867) costume used by both the upper troupe (kamiza) and lower troupe (shimoza). It was a gift from domain lord Sakai Tadazane (1671–1731), received at Tsurugaoka Castle in 1733. This costume was used in the festival of Kasuga Jinja Shrine, held annually on May 3, and at Shonai Jinja Shrine, held annually on August 15. It was also used for other special performances. (Owned by Kasuga Jinja Shrine)


5. A chrysanthemum-pattern costume from the Edo period (1603–1867). It is said to have been a gift from the Sakai family (daimyo of the Dewa Shonai domain), but this has not been verified. It was intended for male roles, but in Kurokawa Noh it was often used for female roles due to its splendid color. (Owned by Kasuga Jinja Shrine)


6. A costume in the style of the early Edo period (1603–1867). It was a gift from the domain lord Sakai Tadazane (1671–1731), received at Tsurugaoka Castle in 1733. It was worn by actors in supporting roles. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


7. A tortoise shell and phoenix pattern costume thought to date from the mid Edo period (1603–1867). It is presumed to have been a gift from the domain lord Sakai Tadaaki in 1843, received at Tsurugaoka Castle. This costume is used for the role of a deity or spirit. (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


8. An autumn grass/butterfly pattern costume thought to date from the mid Edo period (1603–1867). It belonged to the domain lord Sakai Tadazane (1671–1731) and was presented as a gift at Tsurugaoka Castle in 1733. It was worn as a woman’s jacket, particularly in a manner to expose the crimson red, for a young female role. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


9. A costume with features of the mid Edo period (1603–1867). It was purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


10. A costume with features typical of the latter half of the Edo period (1603–1867). It is thought to have been a gift from the Sakai family, but there are no corroborating records. This design is said to be highly suited for a strong-willed female character. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


11. A costume with design characteristics of the mid-Edo period (1603–1867). It was a gift from the former domain lord Sakai Tadaari (1755–1812), received at Tsurugaoka Castle in 1773. (Owned by Kurokawa Noh)


12. A costume exhibiting features of the mid-Edo period (1603–1867). It was purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. This costume is suitable for middle-aged female roles. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


13. A costume with design elements indicative of the mid-Edo period (1603–1867). It is thought to have been a gift from the Sakai family, although this has not been corroborated. This garment is ideally suited for female roles. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


14. A long silk costume in the style of the mid-Edo period (1603–1867). It was purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. Long silk garments like this are typically used in dances by both men and women. This piece is suitable for the role of a male child or man. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


15. A late Edo period (1603–1867) costume believed to have been purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. It was suitable for female roles such as a female deity or princess. (Co-owned by Kurokawa Noh Kamiza and Shimoza)


16. A costume used by both the upper troupe (kamiza ) and lower troupe (shimoza ) of Kurokawa Noh. The design reflects the style of the mid-Edo period (1603–1867) and is thought to have been obtained from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. It was used for male characters, and often worn during the second day of a performance.


17. A costume from the mid-Edo period (1603–1867). It is believed to have been purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


18. A costume believed to date from the mid-Edo period (1603–1867). The sleeves and body pattern do not match, which seems to indicate this garment was pieced together from different costumes. It is unclear how and when this piece was acquired. (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


19. A costume from the latter part of the Edo period (1603–1867). It is believed to have been a gift from the former domain lord Sakai Tadashi in May 1807, received at Tsurugaoka Castle. The pattern of this garment makes it suitable as a jacket for female roles. (Owned by Kurokawa Noh Kamiza)


20. A costume in the style of the mid Edo period (1603-1867). The acquisition of costumes from the Sakai domain lords occurred from the Genroku culture (1688–1704) through the Meiji era (1868–1912), but there are no choken robes matching this one. Choken robes are worn for roles like sacred objects and celestial maidens, and mostly for dance elements. (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


21. A costume typical of the style of the Genroku culture (1688–1704). It is believed to have been purchased from the former domain lord Sakai Tadazumi (1853–1915) in 1889. It is suitable for the roles of older and middle-aged women. (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


22. A costume with features from the mid-Edo period (1603–1867). It was used in the play Tomoe or as an outerwear jacket. (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


23. A costume in the style of the mid-Edo period (1603–1867). Its color and pattern make it particularly suitable for the roles of a high-ranking official or deity. (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


24. A costume in the style of the mid-Edo period (1603–1867). It was used for noh plays such as Toboku, Nomiya, Miwa, and Tatsuda, which feature Buddhist monks. (Owned by Kurokawa Noh Shimoza)


Search