Title Wakamiya Shrine

  • Kanagawa
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Tsurugaoka Hachimangu

若宮


若宮は本殿に次ぐ、鶴岡八幡宮で重要な神社です。若宮という言葉は、本宮の主神の子である御子神を祀った神社や主祭神に特別な関わりのある神社を表すもので、ここに祀られた4人の祭神は、武士階級や国家の守護神であり本宮に祀られている八幡神、つまり応神天皇と親族関係があります。いずれも古代日本で神格化されている人物である、応神天皇の皇后仲姫命、その皇子仁徳天皇、仁徳天皇の皇后磐之媛命、そしてその嫡男履中天皇が、その4人の祭神です。


上下両宮の神社の並びは、火災により地上のものが焼失された後に鶴岡八幡宮が再建された1191年からのもので、それ以前は、本殿へと続く大石段の足元、現在の若宮の位置に本宮があるのみでした。


山の中腹であれば、下方にある町から広がる火の手に対する避災になるだろうという防火的な観点が、新たな本殿の位置を決めるさいの要因になりました。本殿と若宮を繋ぐ大石段もその時に築造されました。


現在の若宮の建物は1624年に完成したもので、国の重要文化財に指定されています。本殿と同様、流権現造の一つ屋根の下に本殿、幣殿、拝殿が収まっています。


Wakamiya Shrine


The Wakamiya Shrine is the second most important shrine at the Tsurugaoka Hachimangu, after the Main Shrine. The term wakamiya is used for a sub-shrine which enshrines a child of the central deity of the main shrine or has a special relationship to that deity, and the four deities enshrined here are all related to Emperor Ojin, or Hachiman, the guardian deity of the warrior class and of the nation of Japan, who is enshrined in the main shrine. The four deities are Ojin’s wife Empress Nakatsu, his son Emperor Nintoku, Nintoku’s wife Empress Iwano, and their son Emperor Richu, all semi-mythical figures.


This hierarchical arrangement of an upper and lower shrine dates to 1191, when Tsurugaoka Hachimangu was rebuilt after a fire devastated the grounds. Before that, there was one main shrine, which stood close to where Wakamiya is today, at the foot of the stone staircase that leads to the current Main Shrine.


Guarding against fire was a factor in deciding to establish a new main sanctuary on the mountainside, as the location would offer protection against flames spreading from a fire in the town below. The stone staircase that connects the Main Shrine and Wakamiya was built at that time.


The current Wakamiya shrine building, designated an Important Cultural Property, was completed in 1624. It is in the same gongen-zukuri style as the Main Shrine, with the worship hall (haiden), offering hall (heiden), and main shrine (honden) all under one roof.


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