Title Akiha Gongendō

  • Fukui
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Eiheiji tagengoka suishinkyogikai

永平寺門前:秋葉大権現の概要


秋葉権現堂は永平寺近くの山腹にある小さなお堂である。年に2回、地元の人たちが集まり、火災やその他の災害から身を守るため参拝する。お堂はもともと1816年に建設され、最近では1971年に再建された。


歴史的に、日本の建物のほとんどは木造で、隣同士比較的近くに建てられていたため、火災は多くの地域社会にとって大きな脅威であった。 永平寺自体は、その歴史を通じて数度にわたって、部分的に、または完全に焼失したことがある。最近の災害は1879年に発生したが、それ以前は、寺院の設立以来、各世紀に少なくとも1回の大火事が発生していた。 永平寺は三方を山に囲まれているため、寺院で発生した火災は容易に谷を下って近隣に広がった。将来、大災害から地域社会を守るために、僧侶たちは毎年年初めに各家庭に秋葉山の火防のお札を配っている。


祀られている神様は神道の神様で、火之迦具土神(ヒノカグツチノカミ)と呼ばれ、火を司り、日本の最古の記紀に登場する。火之迦具土神は仏教での名前は「秋葉大権現」として知られており、地元では「秋葉さん」として知られている。 神仏習合は、明治政府が仏教と神道の明確な分離を命じた明治時代(1868–1912)まで一般的であった。


Akiha Gongendō

Akiha Gongendō is a small hall located on a hillside in the neighborhood near Eiheiji Temple. Local residents gather there twice a year to pray for protection from fire and other calamities. The hall was originally constructed in 1816 and was most recently rebuilt in 1971.

For much of Japanese history, buildings were made of wood and built relatively close together, and fire was a significant threat for many communities. Eiheiji Temple itself has burned down, either partially or completely, several times throughout its history. The most recent disaster occurred in 1879, but prior to that, every century since the temple’s founding was marked by at least one major fire. Eiheiji Temple is surrounded by mountains on three sides, and any fires that start in the temple complex can easily spread down the valley into the neighborhood. In order to protect the community from future catastrophes, the monks distribute fire-warding paper charms to each household at the start of each year.

The enshrined kami (Shinto deity) is Hi no Kagutsuchi no Kami, who is associated with fire prevention and appears in one of the earliest written records of Japan. Hi no Kagutsuchi no Kami is also known by the Buddhist name “Akiha Daigongen,” and he is known locally as “Akiha-san.” It was common for elements of Buddhism and Shinto to be mixed together in this way until the Meiji era (1868–1912), when the government ordered a clear separation between the two.


Search