Title Shichimen Daimyojin

  • Yamanashi
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Yamanashi Tourism Organization

七面大明神

敬慎院は、七面大明神として知られる龍神を祀っています。敬慎院には、七面大明神に関連した小さな資料館があり、見学することができます。


日蓮と七面大明神

1277年、身延山の御草庵近くの大きな岩の上に座って、日蓮が弟子や信者に講話をしていたという伝説があります。その途中、一人の美しい女性が加わり、日蓮の説法に耳を傾けていました。集まった人たちは、すぐにその女性に不審を抱き始めました。日蓮は何かを隠しているのではないかと思い、その女性に近づき、本当の姿を見せてほしいとお願いしました。女性は微笑み、水を求めました。

日蓮は持ってきた水差しを使って、女性の手に水を一滴垂らしました。瞬く間に龍の姿になりました。"私は七面山の女神です。七面山に住んでいます。法華経の守護神として、これからも山を守り、身延山の鬼門を守ることで、人々に安心を与えていきます。” そして龍は七面山に向かって飛び立ちました。


日蓮聖人と龍神像の彫刻

敬慎院ミュージアムには、江戸時代に作られた日蓮聖人と龍神の彫刻があります。この彫刻には、日蓮が女神の上にいるという珍しい姿が描かれています。

龍神は日蓮たちの前に現れたとき、山と法華経を唱える者を守ることを誓いました。その意味では、日蓮に仕えていたということで、日蓮の下に描かれています。

また、日蓮自身が神格化されているという解釈もあります。江戸時代になると日蓮宗が発展し、多くの信者が日蓮の教えを崇拝するようになりました。ある者は、彼の業績が神々の間での地位を獲得したと信じていました。


龍神の爪

敬慎院博物館の所蔵品の中には、長さ約10センチ、幅約6センチ、大きな歯や爪の形をした珍しい化石があります。敬慎院裏の一の池から出土したもので、龍神の爪と考えられています。


日朗聖人の手書きの巻物

この「南無妙法蓮華経」は、日蓮の初代弟子であり後継者でもある日郎聖人の書によるものです。七面敬慎院の開山を記念したものです。

巻物は700年前にさかのぼります。日蓮聖人の死後、日郎聖人は弟子たちとともに七面山に登りました。山頂付近にある大きな岩と神秘的な池を見て、龍神の存在を確信した日蓮聖人たちは、七面山に祠を建てました。そして、後に奥之院となる場所に七面大明神を祀った祠を建てました。これが日蓮宗の山行の始まりと言われています。その後、総本山は現在の敬慎院の地に移されました。このような歴史から、七面山の敬慎院の開祖は日郎聖人と言われています。


Shichimen Daimyojin

Keishinin Temple is dedicated to the dragon deity known as Shichimen Daimyojin, the Goddess of Shichimen. At Keishinin, there is a small museum of artifacts related to the deity that visitors can tour.


Nichiren and the Shichimen Dragon Goddess

In 1277, according to legend, Nichiren was giving a lecture to his disciples and followers while sitting on a large rock near Gosoan, his hut on Mt. Minobu. During the lecture, a beautiful woman joined the group and listened to Nichiren’s lecture. The others assembled quickly grew suspicious of the woman. Nichiren knew the woman was hiding something, so he approached her and asked her to show her true form. The woman smiled and asked for some water.

Using a jug of water the group had brought with them, Nichiren poured a drop of water onto the woman’s hand. Instantly, she transformed into a dragon. “I am the Goddess of Shichimen. I live on Mt. Shichimen,” she said. “As the guardian deity of the Lotus Sutra, I will continue to give the people peace of mind by protecting the mountains and guarding the demon gate at Mt. Minobu.” The dragon then flew off toward Mt. Shichimen.


Nichiren Shonin and Dragon Goddess Sculpture

The Keishinin Temple Museum has a sculpture of Nichiren Shonin and the Dragon Goddess made in the Edo period (1603–1867). This sculpture shows Nichiren above the goddess, which is unusual.

When the Dragon Goddess appeared to Nichiren and his followers, she vowed to protect the mountains and those who recite the Lotus Sutra. In this sense, the Dragon Goddess served Nichiren, which is why she is depicted below him in this sculpture.

Another interpretation is that Nichiren himself is worthy of godlike status. During the Edo period, the Nichiren sect grew and many followers began to revere Nichiren for his teachings. Some even believed that his accomplishments garnered him a place among the gods.


Dragon Goddess’s Claw

The Keishinin Temple Museum collection includes a unique fossil that is about 10 centimeters long, 6 centimeters wide, and has the shape of a large tooth or claw. It was retrieved from the Ichinoike Pond behind Keishinin Temple and is believed to be a claw of the Dragon Goddess.


Nichiro Handwritten Scroll

This scroll with the daimoku (mantra) Namu myoho renge kyo is in the calligraphy of Nichiro Shonin, Nichiren’s first disciple and successor. It commemorates the founding of the Shichimen Keishinin temple.

The scroll dates back 700 years. After the death of Nichiren Shonin, Nichiro Shonin and his disciples climbed Mt. Shichimen. Seeing the large rocks and mysterious pond near the summit, they were convinced that the dragon god was present. They built a shrine to Shichimen Daimyojin at the place that would later become Okunoin Temple. This is said to be the beginning of the Nichiren sect’s presence on the mountain. Later, the head temple was moved to the present location of Keishinin. Based on this history, it is said that Nichiro Shonin is the founder of the Keishinin temple on Mt. Shichimen.


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