Title Obara Jinja Shrine

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Kyoto by the Sea DMO

大原神社

大原神社は、イザナミノミコトとその2人の子供、太陽の女神であるアマテラスオオミカミと月の神のツクヨミノミコトが祀られた、 もともと、852年に建立された神社ですが、現在の建物は1796年に建てられたものです。大原神社には35の絵馬の印象的なコレクションがあり、本殿と屋外の絵馬殿で見ることができます。 また、江戸時代(1603年~1867年)、明治時代(1868年~ 1912年)の出産・育児に関する資料もあります。

産屋

産屋は、かつて出産の場所として使用されていた小さな茅葺き小屋です。入り口は神社に面しているので、母親は陣痛中に神から力を得ることができたとされています。内部は土間になっており、使用の際には12束の稲藁が敷かれます。奥には天井からぶら下がっている力綱(出産時に母親が持つ縄)があります。 また縄の前には、白い紙の飾りのついた砂の小山があります。 これは「子守砂(こやすのすな)」(出産しやすくなる砂)と呼ばれ、演技のいい物として神社でも授与されています。 記録によると奈良時代(710年~794年)には、産屋が一部の地域に存在していたことが示唆されています。しかし産屋は戦後には時代遅れになり、1965年の法改正により、事実上使用が禁止されることになりました。


Obara Jinja Shrine

Obara Jinja Shrine venerates the Shinto kami of creation: the primordial deity Izanami no Mikoto and two of her children, the sun goddess Amaterasu Omikami and the moon god Tsukuyomi no Mikoto. The shrine was originally established in 852, though the current buildings were constructed in 1796. The shrine has an impressive collection of 35 ema (votive tablets). These can be seen in the main shrine and the open-air emaden hall. The shrine also has a collection of materials on childbirth and child-rearing from the Edo period (1603–1867) and the Meiji era (1868–1912).


Ubuya

Ubuya are small thatched huts that were once used as the place for childbirth. The entrance faces the shrine so mothers could receive strength from the kami (deities) during labor. Inside there is a dirt floor, which was covered by 12 bundles of rice straw during use, and in the back a chikarazuna—a rope held by the mother during delivery—hangs from the ceiling. In front of the rope there is a small mound of sand demarcated by white paper streamers. This sand is known as koyasu no suna (“sand of easy childbirth”) and Obara Jinja includes it in good-luck charms. Records show that ubuya existed in some areas as early as the Nara period (710–794). They fell out of fashion in the postwar period, and were effectively banned from use by changes to the law in 1965.


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