Title Sada Shin Noh Theater

  • Shimane
  • Tottori
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
nakaumi shinjikokeniki tagengokaisetsu kyogikai

佐陀神能


佐陀神能は清めの神事として奉納される舞で、毎年9月下旬に2日間かけて松江北部の佐陀神社で行われます。この舞は、神社の神々が座るための茣蓙(ござ)の交換を祝う神事の一環です。これらの舞は、活気溢れる色彩豊かな神道の神楽の舞と、能から引き継がれたより洗練された要素を混ぜ合わせたもので、掛け声、笛、および太鼓の音に合わせて踊られます。能の要素は、京都で当時の能の様式を学び、佐陀に帰ってこの地元版を考案した、佐陀出身の神主宮川秀行により、17世紀初頭に加えられました。


野外公演

佐陀神社がいつ創建されたかはよくわかっていませんが、史料の記述から、8世紀初頭には存在していたことが分かっています。この神社は、3つの本殿が並んで建ちそれらが屋根付きの廊下と門で結ばれているという珍しい構造をしています。これらの本殿は1807年に大社造様式で建てられたもので、重要文化財に指定されています。9月の舞は、境内の本殿近くの屋根付きの野外の舞台で、地元住民、神主、およびその他の地元の神社からの参加者によって奉納されます。約15の舞があり、アマチュアによる舞ではありますが、極めて高いレベルのものです。


舞の中の神道神話

神事の初日である9月24日には、夜に七座という神事が奉納されます。これは7つの舞で、新たな茣蓙を清めるためのものです。参加者は茣蓙を担いで3つの本殿の急階段をあがり、その後神主の長が入って扉を閉め、茣蓙を交換します。その間参加者は下から掛け声をあげます。

次の日の催しでは、茣蓙の交換の神事が完了したことを祝い、夜に3つのお祝いの舞が奉納されます。これらは能から引き継がれたもので、式三番と呼ばれています。それが終わると、神道の神話を題材にした活気溢れる舞が、仮面をつけた踊り手によって奉納されます。中でも特筆すべき例は八重垣で、スサノオノミコトが8つの頭を持つ蛇ヤマタノオロチを倒す場面が再現されます。こうした人気の舞では、色鮮やかな衣装、驚くほどドラマチックな仮面、刀を使った振り付けなどのダイナミックな動き、そして善と悪の戦いを見ることができます。


生き続ける舞の伝統

17世紀に佐陀神能が始まったことは地元の神社の舞にも大きな影響がありました。その影響は地域一帯に広まり、今日でも奉納され続けています。しかし、日本社会の高齢化により、新世代の踊り手がこの伝統を確実に続けていくことが難しくなっています。1919年に発足した保存会の活動により、1976年に国の重要無形民俗文化財に指定され、2011年にはユネスコ無形文化遺産に登録されました。


Sada Shin Noh Theater


Sada Shin Noh is an annual series of ritual purification dances performed over two days in late September at the Sada Shrine in Kashima, northern Matsue. The performances are part of a ritual celebrating the changing of the woven-rush floor mats (goza) upon which the shrine’s gods are invited to sit. These dances blend aspects of the lively and colorful traditional Shinto kagura dances with more refined elements taken from Noh theater, and are performed to the accompaniment of chanting, flutes, and drums. The Noh aspects were introduced in the early seventeenth century by a Shinto priest from Sada Shrine named Miyagawa Hideyuki, who traveled to Kyoto to learn the then-current styles of Noh and returned to Sada to develop this local version.


Open-Air Performances

The actual date of the founding of Sada Shrine is uncertain, but it is known to have existed in the early eighth century, when it was mentioned in historical records. It has an unusual configuration of three main halls (honden) standing side by side that are connected by a shared roofed corridor and gates. These halls were built in 1807 in the taisha-zukuri style, and are designated Important Cultural Properties. The September dances take place on the roofed, open-air shrine stage near the halls, with performances by local residents, priests, and attendants from other local shrines. There are about fifteen dances, and though they are performed by nonprofessionals they are of very high quality.


Shinto Mythology in Dance

The first day of the ceremony, September 24, features the evening ritual of Shichiza, seven dances to purify the new rush mats. The attendants carry the mats up the steep steps of the three main halls, after which the head priest enters, closes the doors, and exchanges the mats while the attendants chant below. The following day’s event celebrates the completion of the mat-changing ritual with an evening performance of three congratulatory dances called the Shikisanban, drawn from Noh theatre. They are followed by lively masked dances from a repertoire celebrating Shinto mythology. “Yaegaki,” a notable example, enacts the myth of the god Susanoo no Mikoto slaying the eight-headed serpent Yamata no Orochi. These popular dances feature colorful costumes, strikingly dramatic masks, dynamic movement involving swordplay, and battles between good and evil.


A Living Tradition of Dance

The introduction of Sada Shin Noh in the seventeenth century had a significant impact on local shrine dances, spreading throughout the region and is still performed today. Nevertheless, the aging of Japanese society has made it difficult to ensure a new generation of performers will continue the tradition. A preservation society first inaugurated in 1919 helped this local Noh theater tradition to become designated an Important Intangible Folk Cultural Property by the Japanese government in 1976; it was registered as a UNESCO Intangible Cultural Heritage in 2011.


Search