Title Korean Diplomatic Delegations to Japan (Chōsen Tsūshin-shi)

  • Hiroshima
Topic(s):
Villages/Towns Cuisine/Food Culture
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
kureshi tagengokaisetsu kyogikai

朝鮮通信使関連資料

江戸時代 (1603~1867) には12回にわたって朝鮮半島から外交使節団(朝鮮通信)が日本を訪れた。2017年には、これらの使節団に関する文書が、日韓の関係構築と文化交流の歴史を記録したものとして、ユネスコの「世界の記憶」に登録された。この使節団は、16世紀後半に日本の朝鮮侵略で終焉を迎えた両国の外交交流と平和的な関係の再構築に貢献した。「通信」とは「相互の善意を表す」という意味である。このような相互尊重を特徴とする通信は、江戸時代を通じて両国の平和を維持することを可能にした。また、鎖国時代には、このような文化・学術交流が行われており、貴重な文化・学術交流の機会となっていた。しかし、日本への渡航費や豪華な宿泊費が両国の経済的負担となり、結局、派遣は中止されてしまった。


ユネスコに登録された資料の一つに、下蒲刈島の松濤園の朝鮮通信史資料館に展示されている絵巻物がある。第10次朝鮮通信使が、韓国船を曳航している数百隻の岡山の小型船の助けを借りて瀬戸内海を航行する様子が描かれている。特にこの絵巻は、観客の驚きの表情を映し出し、外国人訪問者を見たときの会話等を記録している点で重要である。


漢城(現ソウル)から江戸(現東京)に向かう一行は、通常、瀬戸内海を通過する。この航路の重要な寄港地であった下蒲刈島の港は、広島藩(現広島県)の接待所として、朝鮮からの来賓客を歓迎し、もてなす役割を与えられていた。江戸で旅の様子を聞かれた一行は、下蒲刈島のもてなし(御馳走)が一番だったと答えた。これを記念して、朝鮮通信使資料館は「御馳走一番館」と呼ばれ、朝鮮通信使に出された豪華な食事を忠実に再現している。


これらの宴会は、歓迎の儀と実際の食事の2つの部分から構成されている。歓迎会での食事は、「七五三の膳」と呼ばれるスタイルで提供された。七五三の膳とは、通常、15品の料理を七・五・三の3つの膳に分けて提供するもので、縁起が良いとされている。歓迎会の場合は、7品と3品のコースを2倍にして、5品のコースで25品を提供している。これだけ手の込んだ演出とはいえ、この料理は食べるものではなかった。参加者は「食べたい」と思ったものを手に取り、お皿に取って箸をつけるが、儀式の間は実際には何も食べなかった。実際に食べる食事が提供されるのはその後だった。「七五三の膳」のように、彼らが食べる食事もまた、確立された形式の贅沢版であった。当時の徳川将軍の食事は「一汁三菜」が一般的だったが、朝鮮通信使の食事は「三汁十五菜」と呼ばれた。これらの食事は季節の食材を使用し、食事の際にそれぞれの食材がわかりやすいように調理されていた。歓迎式で使う具体的な食材や品目は幕府の命令であり、それらを集めるのに何ヶ月もの準備期間を要することが多かった。


展示の中心には、蒲刈の拠点に向かう通信使の行列の生き生きとした模型がある。また、朝鮮からの渡航時に使用された船の模型を10分の1の縮尺で詳細に再現したものや、代表団が着用したであろう朝鮮式のガウンを着た実物大のマネキンなども展示されている。​館内には明治時代 (1868~1912) に建てられた邸宅を利用し、展示室としている。元々は富山県にあった商家で、その後、松濤園に移設された。この他にも3つの展示館があり、それぞれ別の建物として展示されている。


松濤園には、宮島(広島県)の古い町家もあり、江戸時代の伊万里焼の陶磁器のコレクションを展示した陶磁器館、​山口県から移築した世界各国の灯明を集めた民家 「あかりの館」、​下蒲刈島御番所には、弓や銃などの古武器が展示されている。​


Korean Diplomatic Delegations to Japan (Chōsen Tsūshin-shi)

On 12 occasions during the Edo period (1603–1867), delegations from the Korean Peninsula visited Japan on diplomatic missions (known in Japanese as Chōsen tsūshin). In 2017, documents concerning these missions were added to the UNESCO Memory of the World Register in recognition of their value as a record of the history of relationship-building and cultural exchange between Korea (Chōsen) and Japan. The 12 missions aided in reestablishing diplomacy and peaceful relations between the two countries after Japan’s invasion of Korea in the late sixteenth century. The word tsūshin can be translated as “expressing mutual goodwill,” and the missions, which were characterized by mutual respect, enabled the two countries to maintain peace throughout the Edo period. During Japan’s period of national isolation (sakoku), the visits were also a rare opportunity for cultural and scientific exchange. However, the costs of traveling to or from Japan and of lavishly accommodating the delegations imposed large financial burdens on both countries, and the missions were eventually stopped.


One of the documents registered with UNESCO is a picture scroll displayed at the Korean Diplomatic Delegation Exhibit of the Shōtō Park Museum on Shimokamagari Island. The Picture Scroll of the Bizen Fleet Serving Chōsen Tsūshin-shi (Chōsenjin Raichō Oboe Bizen Gochisō Sen Gyōretsu-zu) depicts the tenth Korean delegation navigating the shallow waters of the Seto Inland Sea with the help of hundreds of smaller boats from Okayama, which are shown towing the Korean ships. This scroll is especially significant because it shows the surprised facial expressions of the spectators and records some of their conversations upon seeing the foreign visitors.


Traveling from Hanseong (now Seoul) to Edo (now Tokyo), the delegation usually passed through the Seto Inland Sea. The port on Shimokamagari Island, long an important stopover on this sea route, was given the duty of welcoming and entertaining the Korean guests on behalf of Hiroshima domain (now part of Hiroshima Prefecture). Asked in Edo about their travels, the delegation declared that the feast on Shimokamagari Island was their favorite. In recognition of this, the building that contains the Korean Diplomatic Delegation Exhibit is called the “Best Hospitality Hall” (Gochisō Ichiban Kan), and it contains a faithful reproduction of the extravagant meals that were served to the Korean delegation.


The banquets consisted of two parts: the welcoming ceremony and the actual meal. The food offered at the welcoming ceremony was served in a style called “seven-five-three courses” (shichi-go-san no zen). A meal in this style normally consists of 15 dishes served in three courses of seven, five, and three dishes each, numbers that are all considered auspicious and lucky. In the case of the welcoming ceremony, the courses of seven and three dishes were doubled, for a total of 25 dishes served over five courses. Despite the elaborate presentation, the food was not meant to be eaten. Participants took the items that they wanted to “eat” and placed them on their plates, but they did not actually consume anything during the ceremony. It was only afterward that an actual meal was served. Like the doubling of the “seven-five-three courses,” the meal they ate was also an extravagant version of an established style. A typical one-course meal at the time, such as those eaten by the Tokugawa shoguns, generally consisted of “one soup and three side dishes” (ichijū sansai), but the meal served to the Korean delegates was called “three soups and fifteen side dishes” (sanjū jūgo-sai). These meals used seasonal ingredients and were prepared so that each ingredient was easy to identify. The specific ingredients and items used in the welcoming ceremony were mandated by the shogunate, and it often took months of preparation to gather them.


At the center of the exhibit is a lively model of the procession of delegates. There is also a detailed one-tenth-scale reproduction of the type of ship used by the missions traveling from Korea, as well as life-sized mannequins in Korean dress resembling the clothes the delegates would have worn.


The museum occupies a merchant’s residence built during the Meiji era (1868–1912). The residence originally stood in Toyama Prefecture before being moved to the Shōtō Park Museum.


The Shōtō Park Museum complex houses three more exhibits, each in its own building: an old townhouse from Miyajima Island (in Hiroshima Prefecture) contains an exhibit called “The Porcelain Hall,” a collection of imari porcelain from the Edo period. The Manor of Light, a family residence moved from Yamaguchi Prefecture contains a collection of lamps from around the world, and a former guardhouse from Shimokamagari Island that houses a display of various antique weapons, such as bows and firearms.


Search