Title Irodori Business

  • Tokushima
Topic(s):
Villages/Towns $SETTINGS_DB.genreMap.get($item)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
kamikatsutanada miraizukuri kyogikai

いろどりビジネス


季節の葉や花、またつぼみは、日本料理の表現技法には欠かせない存在です。上勝は日本国内で使用されるそうしたあらゆる装飾用付け合わせの約80%をいろどりと呼ばれるビジネス戦略を通して供給しています。


つまもの:欠かせない色

この地域の葉っぱや花は、単なる風景の一部ではありません。それらはまた、いろどりの300品目のラインナップが示すように、えりすぐりの色彩に富むつまものとなって、日本料理を見た目に美しくし、また季節感を高めます。多くの品種は、特定の意味や役割を持っています。梅の花は春の訪れを告げ、蓮の葉は夏に涼しさを感じさせ、また、紅葉モミジ、ノムラモミジ、およびチシオモミジなどの赤いモミジの葉は、秋の気配を感じさせます。ナンテンの葉は、困難を恵みに変えると信じられていることから、お祝いの席での食事には欠かせないものとされています。松は冬でも緑色を失わないことから、不死と長寿を意味します。笹の葉には抗菌および防腐効果があると言われているため、食品を長持ちさせるために利用されています。


上勝の高齢起業家

1981年の大寒波は上勝で盛んだったみかん農園に壊滅的な打撃を与え、農家の人々を打ちのめしました。この災害の直後に、横石知二は、自然の葉っぱを集めて料亭と呼ばれる高級日本料理店に販売するというアイデアを持ちました。そのような葉っぱは、天候に左右されにくく、上勝に豊富にあり、年間を通して使用され、また町内の大部分を占める高齢の住民が簡単に運べるほど十分に軽いなど、ビジネスとして高い可能性を秘めているように見えたのです。まさにそのことを実行するため、1986年に横石はいろどりと呼ばれる会社を設立し、以来、この事業は年商2億6000万円の事業に成長しました。約200人の供給者が登録されており、そのうちの約80%が女性で、平均年齢は70歳です。この事業の成功はこれら高齢の住民の支援につながっており、中には年に1000万円も稼いでいる人もいます。


この事業は、上勝情報ネットワークと呼ばれる供給者と顧客をつなぐオンラインの情報源を通して運営されています。供給者は、以前は多くの高齢の住民にとって馴染みがなかった、スマートフォンやタブレットを使って、どの飲食店が注文を入れたかを確認し、その注文に応じるためお互い競い合っています。ライバルよりも先に受注するには素早い思考と反応が必要なので、この競争が重要です。供給者は、注文を確保した後、自分の畑に葉や花を摘みに行き、魅力的に梱包し(これはこのビジネスで生き残るための重要なステップです)、迅速に出荷して、タイムリーな配達を保証します。これらのことによって、多くの供給者がよりポジティブな考え方をするようになり、より明確な人生の方向性を見出し、より元気になることができたと言われています。


使用されている木々は野生のものではなく、顧客の要望に応えるために栽培されたものです。それらは適切な時期に適切な色や形の適切な製品を産出しなければならず、供給者はその知識と経験を生かして、独自の農業戦略を考え出しています。


このビジネスの物語は、2012年の映画、人生、いろどり(It’s a Beautiful Life -– Irodori)にもなりました。この映画は上勝で撮影され、地元の人が何人かエキストラとしてキャスティングされました。


Irodori Business


Seasonal leaves, flowers, and buds are essential to the art of presentation in Japanese cuisine. Kamikatsu supplies roughly 80 percent of all such decorative garnishes used in Japan through a business initiative called Irodori.


Tsumamono: Indispensable Color

The local leaves and flowers are more than just parts of the landscape. They also become a selection of colorful tsumamono, garnishes that make Japanese dishes aesthetically pleasing and enhance seasonality, as Irodori’s 300-product lineup shows. Many varieties have specific meanings or roles. Plum blossoms signal the arrival of spring, lotus leaves impart coolness in the summer, and red maple leaves, including the koyo maple, the nomura maple, and the chishio maple, carry a feeling of autumn. Nandina leaves are considered essential for celebratory meals due to the belief that they turn hardships into blessings. Pine signifies immortality and longevity as it stays green even in the winter. Bamboo leaves are said to have antibacterial and antiseptic properties and are thus used to keep foods longer.


Elderly Entrepreneurs in Kamikatsu

A cold wave in 1981 devastated the thriving mikan tangerine farms in Kamikatsu, delivering a severe blow to its farmers. In the aftermath of the disaster, Yokoishi Tomoji had the idea of collecting and selling natural leaves to high-end Japanese restaurants known as ryotei. Such leaves seemed to offer a lot of business potential: they are less vulnerable to weather, are abundant in Kamikatsu, are used year-round, and are light enough to be easily carried by the elder residents who make up the majority of the town. In 1986, Yokoishi founded the company called Irodori to do just that, and it has since grown into a ¥260 million-a-year business. Approximately 200 suppliers are registered, around 80 percent of whom are women, and their average age is 70. The success of the business is helping support these older residents, with some making as much as \10 million a year.


The business is run through the Kamikatsu Information Network, an online resource that connects suppliers to customers. The suppliers use smartphones and tablets, which were previously unfamiliar to many elderly residents, to check which restaurants have placed orders and to compete with each other to fill them. Competition is key, as it takes fast thinking and reactions to accept an order before a competitor. The supplier, after securing an order, goes to his or her field to pick the leaves or flowers, packs them attractively (which is a critical step to surviving in the business), and ships them quickly to ensure timely delivery. All of this has reportedly helped many suppliers develop a more positive mindset, find more direction in life, and feel more energetic.


The trees used are not wild, but are cultivated to meet customer demands. They have to produce the right products in the right colors and shapes at the right time, and suppliers use their knowledge and experience to come up with independent farming strategies.


The business story was even made into the 2012 film, Jinsei, Irodori (It’s a Beautiful Life – Irodori). It was shot in Kamikatsu, and some local residents were cast as extras.


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