Title Kouraku Kiln

  • Saga
Topic(s):
Villages/Towns
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
aritaimbaundo tagengokaisetsuseibi kyogikai

幸楽(こうらく)窯

徳永虎助(とくながこすけ)(生没年不詳)が1865年に創設した幸楽窯は、社名を徳永(とくなが)陶磁器株式会社という。現社長を務める5代目の徳永隆信(とくながたかのぶ)(1967年生まれ)は、有田の中でどこよりも安心できて親しみやすい窯元を目指している。幸せを呼び起こし有田の歴史とコミュニティを結び付けてくれるようなやきもの作りに誇りを持っている。


幸楽窯で作られる製品の種類は代を重ねるごとに多様化してきた。20世紀初期はシンプルなタイプの火鉢(ひばち)の生産に特化し、1930年代には日本軍向けのテーブルウェアを生産した。戦後は再び家庭用製品や業務用製品の生産を主力とし、1962年に現在の場所に移ってきた。有田にある多くの窯元と比べても、幸楽窯は燃料油窯、次いでガス窯をいち早く取り入れ、生産能力を高めた。最盛期には500人以上の従業員を雇っていた。現在の従業員数は30~40人ほどに減っているものの、世界各国のアーティストと連携しながら改革を続けている。


2013年に始まった滞在型作陶(アーティスト・イン・レジデンス)プログラムは、有田の窯元では初めての試みだった。アーティストたちは工房のスペースや道具を使って、幸楽窯で働くプロの職人・名工と一緒に作業をすることで自らのアイデアを形にすることができる。陶磁器に興味がある人なら誰でも、デザインから販売に至るまで生産の全工程について学ぶことができる。敷地内にはゲストハウスがあり、世界各国のアーティストたちはコラボレーションしたり一緒に働いたりすることで、有田焼制作の新たな面を見せることができる。これまで100人を超えるアーティストが来日し、プログラムに参加した。


本館は、廃校になった明治(めいじ)時代(1868~1912)の小学校から出た木材を使って建てられた。建物の一部はアウトレットショップに転用され、トレジャーハンティングが行われる場所にもなっている。トレジャーハンティング体験は幸楽窯の最大の売りのひとつである。売れ残ったり販売できなかったりした商品が廃棄されずに残されており、訪れた人はバスケットを手に、木箱に入っている器を制限時間の間に好きな分だけそこに詰めることができる。ハンティングには、通常のハンティングとプレミアムハンティングの2種類があり、後者にはより色が華やかで貴重な器も含まれており、器の選択肢はほぼ無限大である。木箱の中には、試作品や余り物の商品、20年以上前の昔のものが入っていることもある。明治時代の学校に使われた木材を再利用したのと同様に、このトレジャーハンティングも古いアイテムに新たな命を吹き込む素晴らしい方法となっている。幸楽窯にとっては、倉庫で長年埃をかぶっていた在庫を減らせる有効な方法となったのと同時に、愛好家に磁器を楽しく手に取ってもらえる機会にもなっている。


Kouraku Kiln

Founded in 1865 by Tokunaga Kosuke (dates unknown), the Kouraku kiln is the trade name of the Tokunaga Porcelain Company. The company’s current and fifth-generation president, Tokunaga Takanobu (b. 1967) is working to make Kouraku the friendliest and most approachable kiln in Arita. The company takes pride in creating pieces that inspire happiness and connect to Arita’s history and community.


Kouraku kiln’s production range has widened over the generations. In the first decades of the twentieth century, its focus was on creating hibachi, a simple type of charcoal brazier. By the 1930s the kiln produced tableware for the Japanese armed forces. After World War II, the company changed focus again to household wares and industrial ceramics, moving to their current location in 1962. Compared to many kilns in Arita, Kouraku was quick to install first fuel oil–fired, and then gas-fired, pottery kilns, increasing production capacity. At its peak, Kouraku employed more than 500 people. Today, the staff has shrunk to about 30 to 40 people, but the company continues to innovate, working with artists from around the world.


In 2013, Kouraku began an Artist in Residence program, the first of its kind in Arita. Artists are given access to studio space and materials and can work with the kiln’s professional artisans and craftsmen to bring their ideas to life. Anyone interested in ceramics can learn about the entire production process, from design to marketing. Kouraku has an on-site guest house, and artists from around the world can collaborate and work together to offer new perspectives on creating Arita ware. Over one hundred artists have come to Japan to be a part of the program to date.


The main factory building was built from timber sourced from a defunct Meiji-era (1868–1912) elementary school. Part of the building has been transformed into an outlet shop and the location of the Treasure Hunting facility. The Treasure Hunting experience is one of Kouraku kiln’s biggest draws. Pieces that were not, or could not be, sold were saved by the company rather than destroyed. Visitors are given a shopping basket and a time limit to fill the basket with as many pieces from the stacked crates as they would like. Two different experiences are offered: the basic hunt and the premium hunt, which includes more colorful and premium items. The choices are nearly endless. The pieces in the crates might be test pieces, surplus goods, or even past designs from over 20 years ago. Like the reuse of the Meiji school timber, the Treasure Hunt has been a good way to give old items new life. For Kouraku it is an efficient way to reduce stock that had been collecting dust in the kiln’s warehouses for years, while giving porcelain fans a fun and accessible experience.


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