Title The Clay Industry on the Shiota River

  • Saga
Topic(s):
Villages/Towns
Medium/Media of Use:
Web Page App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
ureshinoshi tagengokaisetsu kyogikai

塩田川の粘土産業

塩田津は、18世紀初頭に九州の土器・磁器流通の拠点となりました。有明海の干満が大きいため、塩田津を通る川を船が航行することができ、良質な陶磁器の産地として知られる天草から陶石の原石を水揚げするのに適した場所でした。水揚げされた陶石は、流域の水車を使って破砕されます。砕かれた石は、地域の工房に運ばれ、粘土に加工されます。郷土陶磁の需要が高まるにつれ、粘土工房の数も増えていきました。


塩田津の港は、やがて磁器産業の中心地となり、川の交通網に依存するようになりました。1964年には、地域の作業場への搬入用トラックに石材を積み降ろすための大型クレーンが加わり、港湾近代化工事が完成しました。


鹽田川沿岸的黏土產業


「鹽田津」在18世紀早期開始成為九州的黏土及瓷器中轉樞紐。有明海的巨大潮差,使得船隻能夠駛入橫貫鹽田津的鹽田川內通航,因此這裡便順理成章成為了陶石原石卸貨轉運的理想水路。陶石產自相距不遠的天草市,天草市以出產高品質陶瓷製品著稱。卸貨後,原石隨即在河邊藉助水力碎石裝置就地碾碎,碎石由工人分送到當地各加工坊,原石將在那裡被進一步加工成黏土。隨著當地陶瓷器的需求日益增長,黏土加工坊也越來越多。鹽田川河岸邊至今仍豎立著高高的石牆,與向下通往河邊的石階和洗濯場一起,形成今日鹽田津一道獨特的風景。

得益於鹽田川提供的運輸通道,黏土和陶瓷器加工工業很快成為鹽田津港的核心產業。港口於1964年完成現代化改建,增添了用於裝卸原石的大型起重裝置,以幫助原石裝車並分送當地各加工坊。

盐田川沿岸的粘土产业


“盐田津”在18世纪早期开始成为九州的粘土及陶瓷器的中转枢纽。有明海的巨大潮差使得船只能够在横贯盐田津的盐田川内通行,因此,这条河流自然就成了陶石原石卸货转运的理想水路。陶石产自相距不远的天草市,天草市以出产高品质陶瓷制品著称。卸货后,原石随即在河边借助水力碎石装置就地碾碎,碎石由工人分送到本地加工坊,它们在那里被进一步加工成粘土。随着本地陶瓷器的需求日益增长,粘土加工坊也越来越多。盐田川河岸边至今仍竖立着高高的石墙,与向下通往河边的石阶和洗濯场一起,组成了今日盐田津一道独特的风景。

得益于盐田川提供的运输水路,粘土和陶瓷器加工工业很快成为盐田津港的核心产业。港口于1964年完成现代化改建,增添了用于装卸原石的大型起重装置,为原石装车并分送本地区加工厂提供了方便。

The Clay Industry on the Shiota River

Shiotatsu first became a hub for clay and porcelain distribution in Kyushu in the early eighteenth century. The large tidal range of the Ariake Sea enabled boats to navigate the river passing through Shiotatsu, making it an ideal location for unloading raw pottery stone from nearby Amakusa, an area known for its high-quality ceramics. After unloading, the stone was crushed using a water-powered mortar in the river basin. Workers were then assigned to deliver the crushed stone to workshops in the area, which processed it into clay. As demand for local ceramics increased, so did the number of clay workshops.


Shiotatsu’s port soon became centered around the clay and porcelain industry, which was dependent on the transport link the river provided. Construction to modernize the port was completed in 1964 with the addition of large cranes to help unload the stone onto trucks for delivery to area workshops.


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