Title Highlights of the Carvings: West Side

  • Saitama
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
kumagayashi bunkaisanhozonjigyo jikkoiinkai
Associated Address:
1511, Menuma, Kumagaya-shi , Saitama

歓喜院聖天堂の彫刻西壁


大きな彫刻には、七福神の3神が囲碁に興じる脇で子どもたちがその3人の道具で遊ぶ様子が描かれています。中央の彫刻では、布袋様と恵比寿様が囲碁に夢中になる中、大黒天がそれを見つめています。布袋様は子供の守護神で、大きなおなかが目立つ頭のはげた男性として表現されています。大きな袋を担いでおり、左側の彫刻ではそれを子どもたちが引っ張っています。恵比寿様は、福の神であり漁業の神でもあります。

右側の彫刻では、子どもたちが恵比寿様の魚を運び、財運向上や五穀豊穣の神である大黒天の米俵の上で遊んでいます。囲碁は、中国の文人が嗜むべきとされた四芸「琴棋書画」のうちの1つです。

軒下では、大きな水瓶が壊れ、中に入っていた水と一緒に子どもが脱出しています。他の子どもたちが動転する中、水瓶の中に落ちてしまった子どもを、機転を利かせた別の子どもが水瓶を割って助ける様子です。この物語は、危機においても冷静さをたもたなければならないということを表しています。また、別の解釈としては、どんなに高価なものでも人の命には替えられないということが表現されています。


聖天堂木雕賞析:奧殿西壁


西壁的三塊大板壁上描刻著這樣的場景:七福神中的三位正在下圍棋,童子們則在一旁玩著這些神仙的寶貝。中間的板壁上,布袋和尚和惠比壽正在對弈,大黑天則在一旁觀戰。布袋和尚是保佑家庭和睦的菩薩,以一個袒胸露乳大肚子和尚的形象示人。左邊板壁上的孩子們正在拉著他常背著的大布袋玩耍。惠比壽是福神,也是漁民的守護神;大黑天則是商業之神,也是農作物的保護者。右邊板壁上的孩子們正拿著惠比壽的大魚,在大黑天的米袋上嬉鬧。

屋簷下描繪的是中國古代著名寓言故事「司馬光砸缸」,這個故事提醒大家要在危機中保持冷靜,同時也告訴人們,無論物品多麼珍貴,人的生命更有價值。

圣天堂木雕赏析:奥殿西壁


西壁的三块大板壁上描刻着这样的场景:七福神中的三位正在下围棋,童子们则在一旁玩着这些神仙的宝贝。中间的板壁上,布袋和尚和惠比寿正在对弈,大黑天则在一旁观战。布袋和尚是保佑家庭和睦的菩萨,以一个袒胸露乳的大肚子和尚形象示人。左边板壁上的孩子们正在拉着他常背着的大布袋玩耍。惠比寿是福神,也是渔民的守护神;大黑天则是商业之神,也是农作物的保护者。右边板壁上的孩子们正拿着惠比寿的大鱼,在大黑天的米袋上嬉闹。

屋檐下描绘的是中国古代著名寓言故事“司马光砸缸”,这个故事提醒大家要在危机中保持冷静,同时也告诉人们,无论物品多么珍贵,人的生命更有价值。

Highlights of the Carvings: West Side


Large panels portray a scene in which three of the Seven Gods of Fortune (shichifukujin) are engaged in the strategy game of go, while children play with the gods’ belongings in the background. On the center panel, the deities Hotei and Ebisu are absorbed in the game, as the deity Daikokuten looks on. Hotei is the guardian of children and is portrayed as a bald man whose robes barely cover his generous belly. He carries a large sack, which the children are pulling at on the left panel. Ebisu is the deity of prosperity and the patron of fishermen.

The children on the right panel carry Ebisu’s fish as they play on the rice bales belonging to Daikokuten, the deity of commerce and the protector of crops. The game of go is one of the four classical accomplishments of Chinese scholars, along with painting, calligraphy, and playing the zither.

Under the eaves, a child escapes from a hole in a large water jar, as the water flows out around him. While the other children had panicked, one child had calmly broken the jar to free his friend. The story reminds the viewer to stay calm in a crisis. Another interpretation is that no matter how precious an object is, human life is more valuable.


Search