Title Honden and Gonden Sanctuaries

  • Kyoto
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Kamo Wakeikazuchi Jinja

本殿、権殿

上賀茂神社の本社の区域には、本殿(主な本殿)と権殿(一時的な本殿)という、2つの同じ形の御殿が並んで建っています。右側にある本殿には、賀茂別雷命大神が祀られており、大半の儀式が行われています。特に重要な儀式では、本殿の扉が開かれ、高位の神職が中に入って、そこに祀られている神様のために、供物を祭壇へ置きます。左側の権殿は主に、本殿の修理中、賀茂別雷命大神を一時的に祀るために使われています。


流造という建築様式

本殿と権殿は、流造と呼ばれる古典的な神社の建築様式で建てられています。流造は、後ろよりも正面側が長く伸びた非対称の切妻屋根が特徴です。神社の約6割がこの建築様式で建てられており、また上賀茂神社の建築は、平安時代(794~1185)ならではの、より古い流造の形の良い例です。上賀茂神社に最初の流造の建物が建てられたのがいつかは不明ですが、現在の本殿と権殿は1863年に建てられました。どちらも国宝に指定されています。


式年遷宮という儀式的な再建

上賀茂神社は21年ごとに式年遷宮と呼ばれる儀式的な再建・修理の期間に入ります。歴史的に、有力な神社は一定の間隔ですべての神聖な建造物を再建して「純粋」で常に新しいものに保ちましたが、費用が高額なためほとんどの神社はその慣習を中断しました。現代では、上賀茂神社の式年遷宮では、神社の建物を完全に再建するのではなく、修理やメンテナンスを行っています。この式年遷宮の間に本殿の修理やメンテナンスが行われる場合、賀茂別雷命大神は一時的に権殿へ移されます。


神聖な守護者

本殿と権殿は、左は狛犬という伝説上の獣、右は唐獅子という獅子が対になった像と絵画で守られています。上賀茂神社が古くから取り入れてきた陰陽思想を反映して、狛犬は月と陰のエネルギーを象徴する銀色で、唐獅子は太陽と陽のエネルギーを象徴する金色です。現代では、神社にある2体一組の守護者の像は狛犬が2体であるのが一般的ですが、上賀茂神社の狛犬と唐獅子の組み合わせは、より古い伝統を示しています。2つの御殿の壁に描かれた狛犬の絵は、江戸時代(1603~1867)に傑出していた狩野派の絵師によって描かれたものです。


Honden and Gonden Sanctuaries

The main shrine area of Kamigamo Jinja is built around two identical sanctuaries standing side by side, the Honden (Main Sanctuary) and the Gonden (Temporary Sanctuary). The Honden on the right is where the deity Kamo Wakeikazuchi no Okami is enshrined and where the majority of rituals are carried out. For particularly important rites, the doors to the Honden are opened and a high-ranking priest goes inside to place offerings on the sacred altar for the enshrined deity. The Gonden on the left is primarily used to temporarily enshrine Kamo Wakeikazuchi no Okami when the Honden is under repair.


Nagare-Zukuri Architecture Style

The Honden and the Gonden are constructed in a classic Shinto architecture style called nagare-zukuri, which is characterized by an asymmetrical gabled roof that extends further over the front than over the back. Approximately 60 percent of Shinto shrines are built in this architecture style, and Kamigamo Jinja exemplifies an older form of nagare-zukuri characteristic of the Heian period (794–1185). It is unknown when the very first nagare-zukuri structures were erected at Kamigamo Jinja; the current Honden and Gonden date to 1863. Both sanctuaries are designated National Treasures.


Shikinen Sengu Ritual Reconstruction

Every 21 years, Kamigamo Jinja enters a ritual reconstruction period called shikinen sengu. Historically, prominent shrines would rebuild all their sacred structures at designated intervals to keep them “pure” and ever-new, but most have discontinued the practice due to high cost. In modern times, shikinen sengu at Kamigamo Jinja involves repairs and maintenance on shrine buildings without complete reconstruction. If work is being done on the Honden during this period, the deity Kamo Wakeikazuchi no Okami is temporarily transferred to the Gonden.


Sacred Guardians

Both the Honden and the Gonden are protected by paired statues and paintings of sacred guardians, a mythical komainu beast on the left and a karajishi lion on the right. Reflecting the yin-yang philosophy adapted by Kamigamo Jinja since ancient times, the komainu in each pair is silver, symbolizing the moon and yin energy, and the karajishi is gold, symbolizing the sun and yang energy. In modern times, pairs of guardian statues at Shinto shrines usually feature two komainu, but the combination of komainu and karajishi guardians at Kamigamo Jinja represents an older tradition. The paintings on the walls of the two sanctuaries were originally done by artists from the Kano school, which was preeminent in the Edo period (1603–1867).


Search