Title Kushi Kanzashi Museum

  • Tokyo
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Regional Specialties Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
omeshi kokuritsukoen yukyaku sokushin kyogikai
Associated Address:
3-764-1, Yugimachi, Ome-shi , Tokyo

櫛かんざし美術館


櫛かんざし美術館では、4,000点以上の髪飾りが展示されています。コレクションは、京都の祇園で生まれた岡崎智予さん(1924-1999年)から始まりました。岡崎さんは芸者だったと言われています。岡崎さんが約40年をかけて髪飾りや装飾品を収集し、それを、青梅のレストラン経営者が購入したものです。新たな所有者は、コレクションを倉庫に保管しておくのではなく、美術館にしようと決めました。一時に展示される装飾品は、通常、約400点です。


コレクションには、江戸時代(1603-1867年)から昭和(1926-1989年)の櫛やかんざしが含まれています。装飾品の多くは、金箔の背景に花などの自然物体を描く琳派を発展させた尾形光琳(1658-1716年)などの工芸家が、裕福な顧客向けに作った特注品でした。


櫛かんざし美術館のコレクションは、日本のファッションにおける社会的な変化の影響を強調しています。べっ甲(江戸時代の禁輸対象品目)製の初期の櫛は、家一軒ほどの値がついたものと思われ、その富のほどを表すものでした。江戸時代に入って建築様式がより複雑で装飾的になるのに合わせて、髪型もまたより大きく凝った装飾になっていきました。精巧な装飾品は、象牙やべっ甲、硝子で作られ、漆を塗り半貴石をはめ込んだり、金をちりばめたりして作られました。櫛かんざし美術館では、大名や侍階級の女性向けの地味なデザインや、裕福な商人の妻などが付けていた目を引く装飾品、そして、色鮮やかで遊び心のある舞子さん向けの装飾品などの違いを見て取ることができるでしょう。


明治時代(1868-1912年)に日本が現代化を果たす中、女性はより洋風の髪形をするようになり、髪飾りはより小さく目立たないものになっていきました。櫛かんざし美術館のコレクションは、セルロイドなどの新しい素材により、より手ごろな価格で凝った髪飾りが提供できるようになった、戦後の時期のものまで続きます。


櫛かんざし美術館には、階級の高い侍や裕福な商人が所有していた携帯用筆記用具(矢立)も展示されています。その多くは、木製、金属製、あるいは象牙でできた特注品で、複雑な彫刻や象眼が施されています。ひょうたんから銃まで存在する形状は、筆と硯さえ収まれば、後は作者の想像力によるものでした。常設展示に加え、櫛かんざし美術館では、着物の帯に差して用いられていた印籠)などの関連品の季節展示も行われています。


櫛かんざし美術館の建物は、伝統的な蔵を模して建てられたもので、正面には大きなかんざしが飾られています。御岳渓谷の絶壁に建てられており、多摩川を眺めることのできる大きな窓と、回遊式庭園があります。


櫛かんざし美術館は、午前10時から午後5時まで営業しています。(月曜日と金曜日は休館日です。)


Kushi Kanzashi Museum


A collection of more than 4,000 traditional hair accessories is held at the Kushi Kanzashi Museum. It started with Okazaki Chiyo (1924–1999), who was born in Gion (the Kyoto geisha district) and is said to have worked as a geisha. She spent around 40 years collecting hair ornaments and accessories, and her collection was later acquired by the proprietors of a restaurant in Ome. Rather than keep the pieces in storage, the new owners created a museum for the collection. There are usually around 400 accessories on display at a time.


The collection includes kushi combs and elaborate kanzashi hair ornaments from the Edo period (1603–1867) to the Showa era (1926–1989). Many of the accessories were custom-made for wealthy clients by artists including Ogata Korin (1658–1716), the father of the Rinpa style of painting which features subjects from nature (such as flowers) on gilded backgrounds.


The collection highlights the influence of social change on Japanese fashion. Early combs made of tortoiseshell (a banned import during the Edo period) could cost as much as a house, and were a statement of wealth. As architectural styles became more complex and decorative during the Edo period, hair styles became larger and more ornate. Elaborate accessories were crafted from ivory, tortoiseshell, and glass, and embellished with lacquer, inlaid with semi-precious stones, or sprinkled with gold. Visitors can see the differences between the understated designs for women of the daimyo and samurai classes, the more eye-catching accessories worn by the wives of wealthy merchants, and the colorful, playful accessories of maiko (apprentice geisha).


As Japan modernized in the Meiji era (1868–1912), hair ornaments became smaller and less showy as women adopted more European hairstyles. The collection continues right through to the postwar years, when new materials like celluloid made it possible to offer ornate hair accessories reasonably.


The museum also has a display of portable writing sets (yatate) from the Edo period, which were owned by high-ranking samurai and wealthy merchants. Many of these were custom-made from wood, metal, or ivory, with intricate carvings and inlays. The shapes, from gourds to guns, were limited only by the imagination and the need to fit a brush and an inkstone inside. Alongside the permanent collection, the museum hosts seasonal exhibitions of related items, such as small decorative containers (inro) that were worn on the sash of a kimono.


The museum building is designed to resemble a traditional kura warehouse, with a larger-than-life kanzashi comb on the front. The museum is built on a bluff above Mitake Gorge, with large windows framing views of the Tama River, and a stroll garden.


The Kushi Kanzashi Museum is open from 10 a.m. to 5 p.m. (The museum is closed on Mondays and Fridays.)


Search