Title Yui and the Village Community

  • Gifu
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Villages/Towns Annual Events
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Shirakawa Village
Associated Address:
Shirakawa-mura Ono-gun , Gifu

結と生活文化


合掌造り家屋の茅葺き屋根は風雨にさらされ、通常20年から30年に一度の頻度で葺き替えなければならない。白川郷では、伝統的に200人もの村人が協力して茅葺き作業を行ってきた。その助け合いの精神を「結」(ゆい)と呼んでいる。


結の参加者は、スキルや経験に応じてそれぞれの役割を与えられる。通常は最年長の人が作業を監督し、若い人は屋根で作業をする人に草の束を渡したり、作業の後での片付けを担当する。家主の家族は日中は他の村人に軽食を出し、茅葺き屋根の交換が完了したら、参加者全員が参加できる「直会(なおらい)」と呼ばれる食事会を行う。


「結帳」と呼ばれる冊子には、行われた作業や茅葺きの材料、そして食事会の時の酒瓶の数まで、参加者の貢献が記録されている。このような記録の管理は、結の伝統において重要な2つの価値である、公平性と互恵性を確保するのに役立つのである。現存する最古の結帳は1792年からのもので、この結帳は、白川郷で2世紀以上にわたって屋根の茅葺きが共同で行われてきたことの証明になっている。


結は、庄川流域の村々が持つ伝統的な社会的状況によって成り立っている。これらの村は、昔から比較的に閉鎖的なコミュニティで、外部の人との交流は少なかった。村人たちは強い共生意識を持ち、自分たちだけで生きていくと思い、村とその伝統は自分たちが守るべきものだと考えていた。


自分の村から離れることも、外部からやってくることも、ほとんどなかった。これは、土地を売買したり貸したりしてはいけないという地域の慣習によるもので、土地は自分が受け継いで次の世代に引き継ぐものだからである。このような社会構造が、世代を超えた相互の結びつきを可能にした。こうした絆は結だけでなく、冠婚葬祭のような村全体を巻き込んだ行事にも影響した。


今でも白川郷の村人たちは年に1回、通常は春か秋に集まり、結の精神で茅葺き屋根の交換を行っている。これは、茅葺き屋根の交換の技術が次の世代に確実に受け継がれるようにするためのものである。また、合掌造りの家を売ったり貸したり壊したりしてはいけないという指針も、何世紀にもわたる村のしきたりを物語っている。


Yui and the Village Community


The thatched roofs of gassho-style houses gradually wear down and must be replaced once every 20 to 30 years. In Shirakawa-go, thatching has traditionally been a cooperative effort that can involve up to 200 villagers. The spirit of such cooperation, in which strict reciprocity is assumed, is referred to as yui.


Yui participants are accorded different roles depending on their skills and experience. The most senior usually supervises the work, while younger villagers are tasked with handing bundles of grass to the thatchers on the roof or cleaning up after them. Members of the house owner’s family serve refreshments during the day, and together with other villagers prepare a feast locally called naorai for all participants once the roof has been thatched.


The contributions of each participant, from work performed and thatching materials arranged to the number of sake bottles provided for the feast, are recorded in a booklet called a yui-cho. Such record keeping helps ensure fairness and reciprocity, which are two of the key values of the yui tradition. The oldest yui-cho still in existence is from 1792, proving that roof thatching has been a cooperative undertaking in Shirakawa-go for more than two centuries.


The practice of yui grew out of the traditional social circumstances of the villages in the Sho River valley. For centuries, these remote villages were largely closed communities, and residents rarely interacted with outsiders. Villagers shared a strong sense of belonging, a commitment to looking out for each other, and an understanding that the village and its traditions were theirs to protect and uphold.


Until recently, moving away from one’s village was practically unheard of, as was moving into a village from outside the community. This was in part due to a local custom that discouraged selling, buying, or renting land, which was something one inherited and was expected to pass on to the next generation. This social structure enabled the development of reciprocal ties that spanned generations. Such ties underpinned not only yui but also the organizing of events such as weddings and funerals that involved the entire village.


Even now, the residents of Shirakawa-go get together at least once a year, usually in spring or autumn, to thatch a roof in the spirit of yui. This is done to make sure the techniques involved are passed onto the next generation. Local guidelines that prohibit the sale, renting, and demolishing of gassho-style houses are another way in which centuries-old village traditions are being upheld.


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