Title Ko-kutani Ware

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

古九谷


九谷焼は、色鮮やかな上絵付けが特徴である。その歴史は、2つの異なる時代から成り立っている。古九谷は、17世紀後半に作られた初期の作品を指す。その後、約100年間、生産が途絶えた。19世紀初頭に九谷焼は復活し、「再興九谷」と呼ばれるようになった。


九谷焼は17世紀半ば、九谷村(現在の石川県南部)で磁器に必要な希少な材料である陶石が発見されたことから始まった。この地域は、前田家の分家が治める大聖寺藩の一部であった。当時、日本で本格的な磁器を生産していたのは南九州の有田だけであり、中国からの輸入は政情不安により減少していた。そこで、前田家は磁器の地場産業を生み出す機会を見出した。


1640年頃、九谷に窯が建てられた。有田では、1630年代から赤、黄、緑、青、黒などの釉薬が上絵付けに用いられるようになり、後藤の作風はその影響を強く受けている。古九谷の上絵付けは、緑、黄、紫、紺、赤の同じような配色が特徴で、現在では「九谷五彩」と呼ばれている。絵柄の輪郭を黒で描き、釉薬を厚くかけることで、深みのある大胆な色彩を表現するのが一般的であった。


現在、古九谷は大きく2つに分類されている。色絵は5色すべてを使うため、五彩手とも呼ばれることがある。色絵では素地の白地が少し見えるのが特徴である。これに対し、青手は赤を除いた、他の2~3色だけを使い、磁器の表面を完全に覆い尽くすようにデザインされることが多い。青手では、精巧な模様が施された黄色地のものが多い。


1700年頃に生産が終了し、古九谷の時代は終わりを告げた。窯の規模や生産期間が限られていたため、真の古九谷は比較的少数しか残っていない。しかし、後世の陶芸家たちがその作風を再現し、発展させたため、古九谷の色彩やモチーフは、現代の石川県の陶芸に欠かせないものとなっている。

Ko-kutani Ware


Kutani ware porcelain is distinguished by its colorful overglaze enamel decorations. Its history comprises two distinct periods. Ko-kutani, or “old Kutani,” refers to the earliest pieces produced in the latter half of the seventeenth century. After that, production ceased for about 100 years. The style was revived at the beginning of the nineteenth century, and later pieces are thus known as saikō-kutani, or “revival Kutani.”


Kutani ware production began in the mid-seventeenth century with the discovery of porcelain stone, a rare and necessary ingredient for porcelain, in the village of Kutani (in what is now southern Ishikawa Prefecture). The area was part of Daishōji domain, which was governed by a branch of the Maeda family. At the time, Arita, on the southern island of Kyushu, was the only place in Japan that produced true porcelain, and imports from China had diminished due to political unrest. The Maedas thus saw an opportunity to build a local porcelain industry.


A kiln was established in Kutani sometime around 1640. The pieces it produced were strongly influenced by pottery from Arita, where potters had begun crafting overglaze enamel pieces in red, yellow, green, blue, and black in the 1630s. Similarly, the overglaze designs of ko-kutani are distinguished by a palette of green, yellow, purple, navy blue, and red, now referred to as the kutani gosai (literally “five colors of Kutani”). The designs were generally outlined in black and the glaze applied in thick layers to achieve deep, bold coloration.


Ko-kutani designs are now loosely divided into two groups. The “colored” (iro-e) style uses all five colors, which is why it is sometimes also referred to as the “five-color style” (gosaite). Iro-e designs leave some of the white field of the base porcelain visible. In contrast, the “blue style” (aote) excludes red and uses just two or three of the other colors in designs that often completely cover the surface of the porcelain. Intricately patterned yellow backgrounds are common in aote designs.


Production seemingly ceased around 1700, ending the ko-kutani period. Because of the kiln’s limited scale and period of production, there are relatively few remaining examples of true ko-kutani. However, later potters have recreated and expanded on its styles, so the coloration and motifs of ko-kutani ware remain a vital part of modern Ishikawa ceramics.

Search