Title Metal Chasing (Chōkin)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

彫金


彫金(ちょうきん)とは、金属工芸品に施される様々な装飾技法を指す。彫り、打ち出し、魚子打ち、象嵌などの特殊な技法が含まれる。1955年に重要無形文化財に指定された。


弥生時代(紀元前300–紀元後300)にアジア大陸から日本に伝来した彫金の技法は、当初は主に銅、金、銀、青銅などの祭器や装身具に用いられていた。しかし、冶金や金属加工の技術が発達するにつれ、さまざまな合金が考案され、より強い金属が鍋などの生活用具や剣・鎧などに使われるようになった。そして、この新しい合金を装飾するための、彫金の技法も同時に発展していった。


日本が100年以上続いた戦乱の世から、比較的平和な江戸時代(1603–1867)に入っても、武家は武器や鎧をステータスシンボルとして注文し続けた。また、彫金などの装飾技法も盛んに行われた。しかし、1876年、明治政府が刀剣の着用を禁止したことが大きな転機となった。それまでは、刀の飾り金具を作ることが、多くの金工の生業であった。また、金属生産の機械化が進み、手づくりや手彫りの金工品は激減した。一方、この頃から日本の伝統工芸が国際博覧会に出品されるようになり、輸出の需要も出てきた。多くの金工家が、武道的なものから純粋な芸術的な用途へと転換し、工芸の方向性を変え、復活させたのである。


石川県にゆかりのある彫金技法は、象嵌である。金や銀などの柔らかい金属を、より硬い地金に埋め込んでいく。加賀象嵌と呼ばれるこの技法は、石川県の前身である藩の名前にちなんで名づけられた。加賀象嵌の特徴は、まず、地金の留め方にある。地金に斜めに切り込みを入れ、開口部より奥の方が広くなるようにする。象嵌を打ち込むと、このくぼみに広がり、その上に地金のはみ出し部分が押さえつけられる。こうすることで象嵌が固定され、両金属が同一平面になる。加賀象嵌は、重ね象嵌や「色金」と呼ばれる銅合金を使うことでも知られている。この合金は、溶液で処理することにより、さまざまな色の保護用の酸化皮膜や緑青(ろくしょう)を作ることができる。


また、彫金技法には鏨(たがね)を使って、毛彫りや蹴彫り、片切り彫りなどの技法がある。さらに、肉合彫りや浮き彫り、彫りくずし、透かし彫り、魚子打ちなどで文様を施すこともできる。


石川県立美術館には、加賀藩が誇った象嵌の鐙(あぶみ)など、彫金の技法を示す作品が数多く所蔵されている。

Metal Chasing (Chōkin)


Chōkin refers to a variety of decorative chasing techniques used in metalwork. These include specialized methods of engraving, carving, hammering, and inlay. They were collectively designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1955.


Chasing techniques arrived in Japan from continental Asia during the Yayoi period (300 BCE– 300 CE). Originally, the techniques were mainly used for ritual objects and personal adornments of copper, gold, silver, and bronze. As metallurgic and metalworking skills evolved, various alloys were devised, and these stronger metals were used to craft tools for daily use, such as pots, as well as swords and armor. Chasing techniques for decorating these new metal alloys evolved in tandem.


Even after Japan emerged from over a century of warfare into the relatively peaceful Edo period (1603–1867), the ruling samurai class continued to commission weapons and armor as status symbols. Chasing and other decorative techniques flourished. However, a major turning point for the craft came in 1876, when the newly established Meiji government banned the wearing of swords. Until that point, producing the ornamental fittings on swords had been the livelihood of many metalworkers. This change—combined with the increased mechanization of metal production—caused a sharp decline in handcrafted and hand-chased metalwork. On the other hand, around this time traditional Japanese crafts began appearing at international exhibitions, driving a demand for exports. Many metalworkers turned from producing pieces with martial applications to purely artistic works, redirecting and reviving the craft.


The chōkin technique most associated with Ishikawa Prefecture is zōgan, or inlay. This involves embedding softer metals, such as gold and silver, into a harder base metal. The local style is called kaga zōgan, named after the domain that preceded the modern-day prefecture. It is distinguished firstly by the way the inlaid metal is held in place. The artisan cuts into the base metal at an angle so that the deepest part of the cavity is wider than the opening. When the inlaid metal is hammered in, it spreads into this indentation while the base metal overhang is pressed down over it. This secures the inlay in place and leaves both metals flush. Kaga zōgan is also known for multilayered inlays and the use of copper alloys called irogane. These alloys can be treated with solutions to create protective oxide coatings and patinas of various colors.


Other chōkin techniques involve the use of chisels to engrave the metal with hair-thin lines, triangular marks, or wedges resembling brush strokes. Images can be carved in sunken relief, low relief, or three dimensions. The metal may also be pierced with holes to create openwork or minutely dented with a hammer to create a stippled texture.


The Ishikawa Prefectural Museum of Art holds many pieces demonstrating chōkin techniques, including some of the zōgan metal stirrups that were the pride of Kaga domain.

Search