Title Woodworking

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

木工


木工は長い間、伝統的な建築物や漆器、籠細工など多くの工芸品の重要な構成要素であった。木工の重要性は1970年に正式に認められ、重要無形文化財に指定された。


日本は気候や地形が変化に富んでおり、木工に適した多種多様な在来木材が豊富にある。縄文時代(紀元前 10,000- 300 年)の遺跡からは、椀、弓、舟などの単純な木製品が見つかっている。 弥生時代(紀元前 400 年-紀元前 200 年)に鉄器が普及し、古墳時代(約250-552年)にはアジア大陸から専門技術者や職人が渡来したことで、工芸はますます複雑化、高度化していった。17世紀以降、都市化と商人階級の富の増大により木工ブームが起こり、より複雑で豪華な作品の需要に応えるため、高度な専門技術が発達した。19世紀以降、国際貿易や交流が盛んになると、日本の工芸品への需要が高まり、木工職人は伝統的な技術を生かして革新的な芸術性の作品を制作するようになった。そして、木工は芸術の一大分野として確立していったのである。


石川県の木工は、大きく分けて4つに分類される。指物(さしもの)とは、木製の板やパネルを釘を使わずに固定することである。これは通常、接合部が見えないようにする。刳物(くりもの)は、かんなや刃物、ノミを使って、一塊の木から形を作る。木目や材質を見極め、素材の持ち味を生かした作品に仕上げる。曲物(まげもの)は、杉やヒノキなどの針葉樹を湯に浸してしなやかにし、円柱や楕円に曲げたものである。防腐効果のある木材は保温・保湿性が高いため、ご飯箱やお弁当箱などによく使われる。また、ろくろで回転させた木の塊を刃物で成形する挽物 (ひきもの)は、お椀やお盆など円形のものに適している。いずれも、切り出した木材が温度や湿度の変化で反ったり割れたりするため、木の性質を熟知した職人が必要である。


木工は漆器の下地(ベースとなるもの)を作るために使われることもあり、石川県では非常に発達した工芸品となっている。漆を塗る下地は、木目を生かした山中漆器だけでなく、金沢や輪島などの厚塗りで華麗な装飾が施された漆器でも、漆を塗る土台が緻密であることは不可欠である。


石川は木工芸の重要無形文化財保持者を何人も輩出している。最初に1970年に「指物」で氷見晃堂(1906-1975)が認定された。石川県出身のもう二人の木工芸保持者は、1994年に「挽物」で川北良造(1935-)、2012年に「指物」で灰外達夫(1941-2015)の2名が認定されている。それぞれの作家の作品は、石川県立美術館で見ることができる。

Woodworking


Woodworking has long been a key component of traditional architecture and numerous other crafts, such as lacquerware and basketry. The importance of woodworking was formally recognized in 1970, when it was designated an Important Intangible Cultural Heritage.


Japan’s varied climate and geography support a wide variety of native timber suitable for woodworking. Simple artifacts made of wood, such as bowls, bows, and boats, have been found at archaeological sites dating back to the Jōmon period (10,000–400 BCE). The spread of iron tools during the Yayoi period (400 BCE–200 CE) and the arrival of expert engineers and craftspeople from mainland Asia starting in the Kofun period (ca. 250–552), led to increasing complexity and sophistication in the craft. Beginning in the seventeenth century, urbanization and the growing wealth of the merchant class contributed to a woodworking boom in which highly specialized skills evolved to meet demand for ever more intricate and lavish works. From the nineteenth century on, increased international trade and exchange fueled broad demand for Japanese crafts, prompting woodworkers to turn their traditional skills to the making of innovative works of art. These creations established woodworking as a major artistic discipline.


Woodworking in Ishikawa Prefecture falls predominantly into four categories. Joinery (sashimono) involves fastening wooden boards or panels together without the use of nails. This is usually done so that the joint is concealed. Carving (kurimono) involves the use of planes, knives, and chisels to shape objects from blocks of wood. The technique requires careful attention to the grain and other features of the timber, and artists adjust their work to make the most of the material’s organic qualities. Bentwood work (magemono) involves soaking pieces of softwood like cedar or cypress in hot water to make them pliable and then bending them into cylinders or ovals. This technique is often used to make rice and bento boxes, as the naturally antiseptic wood retains heat and moisture. Finally, lathing (hikimono) involves the use of blades to shape blocks of wood rotating on a lathe, making it ideal for circular items like bowls and trays. All of these techniques require the artisan to have an expert understanding of the wood’s properties, since cut wood can warp or split due to changes in temperature or humidity.


Woodworking has become a highly developed craft in Ishikawa partly because it is used to craft lacquerware substates (base objects). Having a finely formed base on which to apply lacquer is the first prerequisite not only in traditions like Yamanaka ware—where the wood grain remains visible through thin layers of lacquer—but also in the more thickly lacquered and ornately decorated styles of Kanazawa and Wajima.


Ishikawa has produced several Holders of Important Intangible Cultural Heritage in woodworking, including the very first one: Himi Kōdō (1906–1975), designated in 1970 for sashimono. Two more woodworking holders from Ishikawa are Kawagita Ryōzō (1935– ), named in 1994 for hikimono, and Haisoto Tatsuo (1941–2015), named in 2012 for sashimono. Works by each of these artists can be found at the Ishikawa Prefectural Museum of Art.

Search