Title Woodworking

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

木工


木工は、それ自体が長い歴史を持つ多様な工芸品であるが、漆器、籠細工など多くの工芸品の重要な構成要素でもある。1970年には、正式にその重要性が認められ、重要無形文化財に指定された。


日本列島の気候や地形は、木工に適した多種多様な種類の在来木材を育み、縄文時代(紀元前10,000-400年)の木製品の遺物が発掘されている。時が経つにつれ、道具や技術が高度化し、美術品や建築物も複雑化していった。現在では、木工は芸術の一大分野として認識されている。


その技法は、「指物」「刳物」「曲物」「挽物」の4つに大別される。いずれも、切り出した木が温度や湿度の変化で反ったり割れたりするため、木の性質を熟知した職人が必要だ。


石川県では、漆器とともに木工が発達しており、漆器の下地(ベース)は木が一般的である。山中漆器のように木目を生かしたものだけでなく、金沢や輪島のように漆を厚く塗り、装飾を施したものでも、木地がきれいに整っていることが必要不可欠である。


氷見晃堂(1906-1975)、川北良造(1935-)、灰外達夫(1941-2015)など、石川県から木工芸の重要無形文化財保持者が数人誕生している。

Woodworking


Woodworking is a diverse craft with a long history in its own right, but it has also been a key component of crafts such as lacquerware and basketry. The importance of woodworking was formally recognized in 1970, when it was designated an Important Intangible Cultural Heritage.


The varied climate and geography of the Japanese archipelago support a wide variety of native timber suitable for woodworking, and archaeological excavations have uncovered artifacts of shaped wood dating back to the Jōmon period (10,000–400 BCE). Over time, as tools and techniques became more sophisticated, works of art and architecture grew increasingly complex. Today, woodworking is recognized as a major artistic discipline.


The four main techniques used are sashimono (nail-less joinery), kurimono (carving from a single block of wood), magemono (bending softwoods soaked in hot water), and hikimono (lathing). All of these techniques require the artisan to have an expert understanding of the wood’s properties, since cut wood can warp or split when exposed to changes in temperature or humidity.


In Ishikawa Prefecture, woodworking has developed alongside the area’s famed lacquerware, which commonly has a wood substrate (base). Finely formed bases are essential not only in traditions like Yamanaka ware, where the wood grain remains visible through thin layers of lacquer, but also in the more thickly lacquered and ornately decorated styles of Kanazawa and Wajima.


Several Holders of Important Intangible Cultural Heritage in woodworking have come from Ishikawa, including Himi Kōdō (1906–1975), Kawagita Ryōzō (1935– ), and Haisoto Tatsuo (1941–2015).

Search