Title Hirosaka Annex Building

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item) Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

広坂別館


石川県立美術館・広坂別館は、陸軍第九師団の師団長官舎として1922年に建てられた。大正時代(1912-1926)の軍邸宅の特徴的な例として保存され、2016年に有形文化財に登録された。全国に6棟しか残されていないうちの1棟である。


歴史的背景

大正時代の建物は、西洋の影響を受け、様々な様式が混在しているのが特徴である。日本は2世紀以上にわたる鎖国を経て、1854年、はるかに優れた火力を持つアメリカ海軍の艦隊の来訪により、強制的に開国させられた。このとき日本は、欧米諸国とのパワーバランスの崩れを自覚し、急速な近代化の道を歩み始めた。当時、日本の指導者の多くは、建築を含む西洋文化の要素を取り入れることが、その差を縮める早道だと考えていた。そのため、建築物の設計に外国人建築家を招聘することもあった。また、国内の建築家が独自に西洋の建築物の外観を再現し、日本の伝統的な要素を取り入れた設計と融合させるなど、工夫を凝らした。


主な特徴

現在の正面玄関は、馬車で到着した訪問者が下車したであろう尖った屋根の車寄せの下にある。しかし、指揮官とその家族は、当初は右側にあったもう一つの扉口から入ったと考えられている。現在では、小さな切妻がやや灰色の石造りの部分を覆っている。上階には、北ヨーロッパでよく見られるハーフ・ティンバーのアクセントがピンク色に塗られ、厚いモルタルで塗られた「ドイツ壁」と呼ばれる粗い質感の壁面に据えられている。また、半切妻とドーマー型の換気口を持つヨーロッパ風の屋根であることも特筆すべき点である。正面とは対照的に、背面は白木の下見板張りで覆われている。これは連合国軍占領下の1945年、米軍が建物を引き継ぎ、より家庭的な雰囲気にするために後付けしたものと思われる。内装は、暖炉を飾る2つのマントルピース(暖炉飾り)や、珍しいガラス製の照明器具など、オリジナルのものがいくつか残っている。また、部屋ごとに異なる天井の木工装飾も残されている。


現存する設計図によると、当初は広い住宅地も併設されていた。長官は、現存する家の半分の洋室で仕事や接待を行い、家族は1962年に取り壊された和室で暮らしていた。2008年と2016年に、建物の一部が改修され、一室の和室が復元された。


現在の用途

第二次世界大戦後は、米軍将校の官舎、金沢家庭裁判所の事務所、県立児童会館、野鳥園、近隣の兼六園の休憩館として利用されてきた。しかし、現在は、美術館の文化財保存修復工房として利用されている。この工房は、美術館のコレクションの修復や維持だけでなく、次世代の技術者を育成するための専門的なトレーニングも担っている。タッチスクリーンを使った体験型ステーションで修復の工程を学ぶことができるほか、見学コーナーでは修復の様子を見ることもできる。

Hirosaka Annex Building


The Hirosaka Annex of the Ishikawa Prefectural Museum of Art was built in 1922 as the official residence of the commander of the Ninth Division of the Japanese Imperial Army. It was registered a Tangible Cultural Property in 2016 as a characteristic example of a Taisho-era (1912–1926) military residence. It is one of only six left in the country.


Historical Context

Western influence and an eclectic mix of styles are defining traits of Taisho-era buildings. After more than two centuries of isolation, Japan’s borders were forcibly opened to trade in 1854 following the arrival of a United States Navy squadron possessing far superior firepower. Newly aware of a power imbalance with Western countries, Japan kicked off a period of rapid modernization. At the time, many Japanese leaders felt the fastest route to closing the gap was adopting elements of Western culture—including architecture. Foreign architects were sometimes invited to design buildings. In other cases, domestic architects worked independently to replicate the appearance of Western buildings, often blending traditional Japanese elements into their designs.


Key Features

The current front entrance is beneath a peak-roofed carriage porch where visitors arriving by coach would have disembarked. However, it is thought that the commander and his family would have entered through a second doorway that once existed to the right, where today a small gable covers an area of slightly grayer stonework. On the building’s upper floor, half-timber accents—a common architectural feature in northern Europe—are painted pink and set into thick mortar applied in a rough-textured style called doitsu kabe, or “German walls.” Another point to note is the European-style main roof, with its clipped gable and dormer-style vent. In contrast to the front of the building, the rear is covered in white wooden siding. This is thought to be a later addition by American military forces who took over the building in 1945 during the Allied Occupation; they felt the change would give the building a homier feel. Some original interior elements remain, including two mantelpieces adorning faux fireplaces, and some rare surviving examples of period glass lighting fixtures. The ornamental woodwork of the ceilings—a different design in every room—also survives.


Surviving plans tell us the original structure also included a large residential area. The commander worked and entertained guests in the building’s Western-style rooms (the half of the house that survives), but he and his family lived in Japanese-style tatami rooms that were torn down in 1962. In 2008 and 2016, parts of the building were renovated and a tatami room was restored.


Current Use

After World War II, the structure was used at various points as housing for American military officers, offices for the Kanazawa Family Court, a prefectural children’s center, a bird sanctuary, and a rest facility for neighboring Kenrokuen Garden. Now, however, the building houses the art museum’s Conservation and Restoration Studio of Cultural Properties. The Studio is responsible not only for restoring and maintaining the museum’s collection, but also for providing specialized training for the next generation of technical experts. Visitors can learn about various restoration processes at an interactive touchscreen station and even see restoration work in progress in the observation area.

Search