Title Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

前田家の宝物 尊経閣文庫


前田育徳会展示室は、前田家が収集した古典籍、古文書、甲冑、陣羽織、絵画などの宝物を所蔵する「尊経閣文庫(そんけいかくぶんこ)」の中から、選りすぐりの品々を展示している。前田家は1583年から1871年まで加賀藩(現在の石川県と富山県)を治めた。


尊経閣文庫は1万点を超えるコレクションがあり、東京に保管されている。石川県立美術館は、前田家と金沢の歴史的なつながりから、所蔵品のうち約400点の美術工芸品の所蔵・展示が認められている。


歴史的背景

江戸時代(1603-1867)初頭までには、前田家は日本有数の豪家のひとつとなり、加賀藩の年収は幕府に次ぐものとなっていた。前田家の財力により、芸術の振興に投資を行い、多くの優れた作品を収集することができた。加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)と、その孫で5代藩主・前田綱紀(1643-1724)が収集したものが、尊経閣文庫のコレクションの大部分を占めている。


歴史的には、宝物の一部は江戸(現在の東京)の前田家邸宅に保管されていた。江戸時代、藩主の屋敷は藩内と江戸の二カ所にあった。幕府の「参勤交代(さんきんこうたい)」という政策により、藩主は毎年、江戸と自分の領地を交互に往復しなければならなかった。このため、1867年の幕府滅亡時には、収蔵品の一部は東京にあった。残りの金沢藩邸にあった宝物は、明治時代(1868–1912)に東京に永住することになり、東京に移された。


1926年、前田家16代当主の前田利為(1885-1942)は、前田家のコレクションを整理・保存するために財団法人前田育徳会を東京に設立した。尊経閣文庫には、国宝22点、重要文化財77点が収められており、一族のコレクションとしては驚異的な数である。寄託内容の大半は東京に残され、貴重な古文書(古典籍)であり、研究者以外には公開されていない。一般公開は石川県立美術館の前田育徳会展示室のみである。


前田育徳会展示室

この展示室では、絵画、武具、能装束、茶道具など、展示テーマに合わせて月替わりで展示を行っている。前田家伝来の鎧兜、陣羽織、加賀象嵌の鐙、茶道具、山水画、書道、時には百工比照(工芸技法を示す珍しい見本のコレクション)など、前田家ゆかりの品々を展示している。


保存状態のよい貴重な品々を間近で見ることができ、日本有数の武家が誇った名品を鑑賞することができる。

Treasures of the Maeda Family: The Sonkeikaku Bunko


The Maeda Ikutokukai Gallery displays a selection of items from the Sonkeikaku Bunko, a repository of classical texts, historical documents, ornamental armor, campaign jackets, paintings, and other treasures collected by the wealthy Maeda family. The Maedas governed Kaga domain (present-day Ishikawa and Toyama Prefectures) from 1583 until 1871.


The full Sonkeikaku Bunko collection comprises over 10,000 items, and the repository is located in Tokyo. Because of the Maeda family’s historical connection to Kanazawa, the Ishikawa Prefectural Museum of Art is permitted to hold and display approximately 400 of the repository’s artifacts and works of fine art.


Historical Background

By the start of the Edo period (1603–1867), the Maedas were one of the wealthiest families in Japan, and the annual income of Kaga domain was second only to that of the shogunate. The Maedas’ resources enabled them to invest in promoting the arts and collecting many fine pieces. Significant portions of the Sonkeikaku Bunko collection were amassed by the third lord of Kaga, Maeda Toshitsune (1594–1658), and by his grandson Maeda Tsunanori (1643–1724), the domain’s fifth lord.


Historically, some of the treasures were kept at the Maeda family residence in Edo (now Tokyo). During the Edo period, a domain lord had two main residences: one in his own domain and one in Edo. Under the shogunate policy of “alternate attendance” (sankin kōtai), every year domain lords had to alternate between living in Edo and living in their own domains. Because of this system, part of the collection was in Tokyo when the shogunate fell in 1867. As for the rest, treasures kept in the Kanazawa residence were transferred to Tokyo when the family moved there permanently during the Meiji era (1868–1912).


In 1926, Maeda Toshinari (1885–1942), the sixteenth head of the Maeda family, established the Maeda Ikutokukai Foundation in Tokyo to organize and preserve the family’s collection. In its entirety, the Sonkeikaku Bunko contains 22 National Treasures and 77 Important Cultural Properties—a remarkable number for a single family to have amassed. The vast majority of the repository contents are texts, many quite old and valuable, that remain in Tokyo and are restricted to authorized researchers. The Maeda Ikutokukai Gallery at Ishikawa Prefectural Museum of Art is the only place where the general public can view items from this historic collection.


The Maeda Ikutokukai Gallery

The gallery rotates items on a monthly basis according to exhibition themes, such as paintings, arms and armaments, noh costumes, and implements for tea ceremony. Displays may include the Maeda lords’ numerous sets of armor, campaign jackets, stirrups adorned with Kaga metal inlay, tea utensils, landscape paintings, Japanese calligraphy, and—on rare occasions—the Hyakkō Hishō, an unusual collection of samples illustrating craft techniques.


The gallery offers visitors an opportunity to see these well-preserved treasures up close and to appreciate masterworks that were the pride of one of Japan’s wealthiest samurai families.

Search